Med Terapi- och Interventionsnavigatorn kommer man fortare fram till mental- och missbrukarvården
Terapi- och Interventionsnavigatorn är digitala verktyg med vilka man snabbar upp tillgången till vård och stärker behandlingens verkningsfullhet såväl i Östra Nylands välfärdsområde som i övriga Finland. Med hjälp av frågeformulären i navigatorerna kartlägger man personers livssituation och problempunkterna i deras liv. De resultat som kommer från terapi- och interventionsnavigatorerna utnyttjas i HyVä-digis mental- och missbrukarvårdschatt, där man kan göra en bedömning av behovet av psykosocialt stöd.
Terapinavigatorn är ett verktyg både för vårdpersonalen och för patienterna
Terapinavigatorns frågeformulär är avsett för över 22-åriga invånare i Östra Nylands välfärdsområde. Terapinavigatorns frågor hjälper klienten själv att identifiera orsakerna till att livssituationen blivit svår och vad det är som är en utmaning för den psykiska hälsan. De uppgifter som fyllts i på formuläret fungerar som förhandsinformation för den yrkesutbildade personalen, som därigenom får vägledning om hurdan hjälp personen behöver. Terapinavigatorn snabbar upp tillgången till vård, eftersom klienten på basis av formulärsvaren anvisas rätt vård eller service.
Oftast hänvisas klienterna till Terapinavigatorn och uppmanas fylla i den före den första kontakten med en yrkesperson inom mental- och missbrukarvården. Klienterna hänvisas till Terapinavigatorn till exempel från HyVä-digi, där man i chatten kan diskutera gratis med en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården. När frågeformuläret är ifyllt gör Terapinavigatorn en sammanställning av svaren. Sammanställningen går inte direkt till hälso- och sjukvården, utan klienten antecknar den 8-siffriga kod som klienten fått från Terapinavigatorn och ger den till den yrkesutbildade personen. Därigenom kan yrkespersonen med hjälp av informationen göra en klinisk bedömning och hänvisa klienten till rätt behandling, vilket kallas första bedömning.
– Den första bedömningen kan göras i HyVä-digis mental- och missbrukarvårdschatt på samma sätt som man skulle göra per telefon eller på mottagningen. I den första bedömningen bedömer yrkespersonen tillsammans med klienten vilken vårdform som är på rätt nivå och som är lämpligast för klienten, berättar HyVä-digis serviceansvariga Enni Juusela.
HyVä-digi är en del av de hälsostationstjänster som Östra Nylands välfärdsområde tillhandahåller och har blivit en etablerad del av verksamheten. HyVä-digis digitala social- och hälsostations chattservice är avgiftsfri för invånarna i välfärdsområdet. I HyVä-digi arbetar yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården med vilka man kan uträtta ärenden digitalt.
Interventionsnavigatorn underlättar vårdhänvisningen av ungdomar
Under 22-åriga klienter inom mental- och missbrukarvården rekommenderas fylla i Interventionsnavigatorn. Hälso- och sjukvårdspersonalen instruerar den unga personen, och vid behov också vårdnadshavaren, att fylla i Interventionsnavigatorn. Interventionsnavigatorn fungerar på basis av ungdomars svar enbart, och det går inte en anmälan om att navigatorn har fyllts i till minderåriga personers vårdnadshavare. Interventionsnavigatorns resultat gås igenom i HyVä-digis mental- och missbrukarvårdschatt, som är avsedd för personer över 16 år.
– Terapi- och Interventionsnavigatorn är bägge viktiga digitala verktyg för oss. Navigatorerna strukturerar informationen och hjälper hälso- och sjukvårdspersonalen att bedöma vilken form av psykosocialt stöd som vore bäst för klienten, berättar Enni Juusela.
Terapinavigatorn och Interventionsnavigatorn för unga är exempel på hur digitala verktyg kan göra tillgången till vård smidigare och ge klienterna stöd i rätt tid. De hjälper klienten att bilda sig en uppfattning om sin situation och hälso- och sjukvårdspersonalen att göra motiverade bedömningar av vårdstigarna. Med hjälp av verktygen kan mental- och missbrukarvården riktas bättre, vilket främjar snabbare tillgång till hjälp och stöder klienternas välbefinnande på ett övergripande sätt.
Nyckelord
Kontakter
viestintä / kommunikationItä-Uudenmaan hyvinvointialue / Östra Nylands välfärdsområde
viestinta@itauusimaa.fiEnni JuuselaHyVä-digi Serviceansvarig
Tel:0403534850enni.juusela@itauusimaa.fiBilder
Länkar
Östra Nylands välfärdsområde producerar och ordnar offentliga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i sju kommuner: Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo.
Följ Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Ett tuberkulosfall konstaterats i Borgå10.4.2025 12:48:56 EEST | Pressmeddelande
I Borgå har en enskild tuberkulossmitta konstaterats hos en vuxen person. Smittan medför ingen omfattande exponeringsrisk för invånarna i området.
Porvoossa varmistettu yksittäinen tuberkuloositapaus10.4.2025 12:48:38 EEST | Tiedote
Porvoossa on todettu yksittäinen tuberkuloositartunta aikuisella henkilöllä. Tartunta ei aiheuta laajaa altistumisvaaraa alueen asukkaille.
Nämnden för utveckling och samarbete 9.410.4.2025 09:39:12 EEST | Pressmeddelande
Östra Nylands välfärdsområdes nämnd för utveckling och samarbete samlades till möte onsdagen 9.4.2025.
Kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta 9.4.10.4.2025 09:31:10 EEST | Tiedote
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen kehittäminen ja yhteistyö -lautakunta kokoontui keskiviikkona 9.4.2025.
Avdelning 1 vid hälsocentralsjukhuset i Borgå läggs ned 31.5.20259.4.2025 15:44:35 EEST | Pressmeddelande
Avdelning 1 vid Östra Nylands välfärdsområdes hälsovårdscentralsjukhus på social- och hälsostationen i Borgå läggs ned i slutet av maj 2025. Avdelningens antal platser har sänkts stegvis från februari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum