De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2
Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.

Listan över företag med gott anseende förenas av världens största möbelhandlare IKEA, som finns med på listan över ansedda företag i alla länder utom Finland – även om företaget senast dök upp på Finlands mest ansedda företagslista 2023.

"I toppen av anseenderankingen hittar vi traditionella företag, ett slags nationella skatter, som IKEA i Sverige, LEGO i Danmark och KONE i Finland. Nordiska alkoholmonopol som Systembolaget, Vinmonopolet och Alko åtnjuter också medborgarnas förtroende enligt vår studie," säger Reputation and Trust Analytics utvecklingsdirektör Riku Ruokolahti.
Temu och Shein i botten i alla nordiska länder
E-handelsplattformarna Shein och Temu ligger i botten på listan över företag som verkar i de nordiska länderna. Båda kinesiskägda företagen fick mycket dåliga betyg när det gäller anseende.

"Temu och Shein återfinns även i botten av listan i Tysklands Reputation&Trust-studie. Antalet e-handelsleveranser från länder utanför EU har växt kraftigt under kort tid. Temu har rusat in på de nordiska marknaderna och är en ny aktör på listan i alla undersökta länder. Det finns inga garantier för etik, ansvar, säkerhet och kvalitet på produkter som finns tillgängliga från ultrabilliga nätbutiker. Lokala handlare som följer lokala regler är förståeligt nog förbryllade över situationen," säger Ruokolahti.
Importen av billiga e-handelsprodukter till EU-området har accelererat dramatiskt under de senaste åren, och under 2024 anlände paket till EU-området i genomsnitt 12 miljoner per dag. EU-kommissionen agerar och skärper tullkontrollerna av billiga leveranser från länder utanför EU.
Så genomförde vi undersökningen
Syftet med Reputation&Trust-undersökningarna var att undersöka anseendet för företag som verkar i de nordiska länderna bland invånarna i dessa länder. Datainsamlingen för studierna genomfördes genom en elektronisk enkät från 1 juli till 5 augusti 2024 i Sverige, och 1–29 juli 2024 i Norge och Danmark samt 3 juni till 8 juli 2024 i Finland.
Organisationerna utvärderades med hjälp av Reputation and Trust Analytics Reputation&Trust-forskningsmodell, där organisationens anseendepoäng bildas som ett genomsnitt av åtta olika dimensioner. Dessa områden är företagsstyrning, finansiell prestanda, ledarskap, innovation, dialog, produkter och tjänster, arbetsplats och ansvar. I studien användes en femgradig utvärderingsskala (1–5).
I studien deltog 4 612 svenskar, 3 657 norrmän, 10 575 finländare och 3 788 danskar. Målgruppen var medborgare i åldern 15–65 år. Urvalen viktades för att representera befolkningen enligt kön, ålder och region.
De publicerade företagen med bäst och sämst anseende valdes ut för gruppen av företag som skulle studeras baserat på en preliminär studie som genomfördes tidigare under 2024. I den preliminära studien nämnde respondenter från varje land spontant två företag som de ansåg ha särskilt gott anseende och två med särskilt dåligt anseende. Reputation and Trust Analytics styr inte urvalet av företag.
De trettio företag som fick flest omnämnanden studerades mer detaljerat med hjälp av Reputation&Trust-modellen i varje land. Listorna inkluderar de tio företag som fick högst poäng och de tio som fick lägst poäng.

Yhteyshenkilöt
Alexander WidénReputation And Trust Analytics
Puh:+46 (0) 70 471 23 32alexander.widen@reputationandtrust.comRiku RuokolahtiUtvecklingsdirektörReputation and Trust Analytics
Puh:+358 400 512 200riku.ruokolahti@reputationandtrust.comKuvat




Liitteet
Reputation And Trust Analytics
Reputation and Trust Analytics hjälper företag och organisationer att mäta, förstå och hantera sitt anseende. Genom vår evidensbaserade och datadrivna metod kan vi visa vilken påverkan anseende har på förtroende och agerande hos intressenter, och hjälpa organisationer att driva sin verksamhet insiktsdrivet i en mer konkurrenskraftig och hållbar riktning.
Reputation & Trust Analytics är dotterbolag till finska T-Media, som introducerade undersökningsmodellen 2013. Sedan dess har den använts mer än 2 000 gånger världen över och nyttjas av samtliga universitet i Finland, 22 av Finlands 25 största företag, och många statliga organisationer. I Sverige öppnade Reputation & Trust Analytics sitt lokala kontor januari 2024.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
Pohjoismaiden maineikkaimmat ja heikkomaineisimmat yritykset tutkittu – Temu ja Shein pohjalla18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Temu ja Shein ovat kaikkien Pohjoismaiden huonomaineisimpia yrityksiä, paljastaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa toteutettu Luottamus&Maine-tutkimus. IKEA on Pohjoismaiden kuluttajien kestosuosikki – parasmaineiset suomalaisyritykset jäävät selvästi jälkeen pohjoismaisista verrokeistaan.
MUUTTUNUT EMBARGOAIKA | Kauppakeskus Mylly maineikkain jo viidettä vuotta putkeen – kauppakeskukset vahvistaneet asemaansa kuluttajien mielikuvissa10.1.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Embargo 10.1. klo 00.01 T-Median toteuttama kauppakeskusten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että kauppakeskukset ovat keskimäärin onnistuneet parantamaan mainettaan kansalaisten parissa. Hyvämaineisimmat keskukset ovat Mylly, Jumbo-Flamingo ja Mall of Tripla.
Rajavartiolaitos ja lääkärihelikopteripalvelu ovat julkishallinnon maineikkaimmat – Poliisi suurin nousija4.12.2024 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttamassa julkishallinnon Luottamus&Maine 2024 -tutkimuksessa maineikkaimmiksi organisaatioiksi nousivat kansallinen lääkärihelikopteripalvelu FinnHEMS ja Rajavartiolaitos. Maineikkaimpien kärjestä löytyvät lisäksi Hätäkeskuslaitos ja Pelastustoimi. Suurinta mainenousua teki poliisi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme