T-Media Oy

De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten

Jaa

Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2

Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.

En laptopskärm som visar en webbplats med reklam för Temus presenter till Alla hjärtans dag.
Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder Reputation and Trust Analytics

Listan över företag med gott anseende förenas av världens största möbelhandlare IKEA, som finns med på listan över ansedda företag i alla länder utom Finland – även om företaget senast dök upp på Finlands mest ansedda företagslista 2023.

Lista%20%F6ver%20de%20mest%20v%E4lrenommerade%20f%F6retagen%20i%20de%20nordiska%20l%E4nderna%20baserat%20p%E5%20Reputation%26Trust-studien.%20Tabellen%20visar%20ranking%20och%20po%E4ng%20f%F6r%20f%F6retag%20i%20Sverige%2C%20Norge%2C%20Finland%20och%20Danmark.
De 10 mest välrenommerade företagen i den nordiska Reputation&Trust-studien per land. De mest välrenommerade företagen i varje land har fastställts lokalt. De undersökta företagen har fått ett anseendepoäng som beräknats som ett genomsnitt av åtta kritiska anseendeområden på en skala från 1–5. Danmarks lista över de mest ansedda företagen omfattar 11 företag eftersom 10:e platsen delas. Reputation And Trust Analytics

"I toppen av anseenderankingen hittar vi traditionella företag, ett slags nationella skatter, som IKEA i Sverige, LEGO i Danmark och KONE i Finland. Nordiska alkoholmonopol som Systembolaget, Vinmonopolet och Alko åtnjuter också medborgarnas förtroende enligt vår studie," säger Reputation and Trust Analytics utvecklingsdirektör Riku Ruokolahti.

Temu och Shein i botten i alla nordiska länder

E-handelsplattformarna Shein och Temu ligger i botten på listan över företag som verkar i de nordiska länderna. Båda kinesiskägda företagen fick mycket dåliga betyg när det gäller anseende.

De%2010%20f%F6retagen%20med%20s%E4mst%20anseende%20i%20Nordic%20Reputation%26Trusts%20unders%F6kning%20per%20land.
De 10 företagen med sämst anseende i Nordic Reputation&Trusts undersökning per land. Vilka företag som har sämst anseende i respektive land har bestämts lokalt i respektive land. De undersökta företagen får en anseendepoäng som beräknas som ett genomsnitt av åtta kritiska anseendeområden. Danmarks lista över företag med dåligt anseende innehåller 11 företag eftersom 20:e platsen delas. Reputation And Trust Analytics

"Temu och Shein återfinns även i botten av listan i Tysklands Reputation&Trust-studie. Antalet e-handelsleveranser från länder utanför EU har växt kraftigt under kort tid. Temu har rusat in på de nordiska marknaderna och är en ny aktör på listan i alla undersökta länder. Det finns inga garantier för etik, ansvar, säkerhet och kvalitet på produkter som finns tillgängliga från ultrabilliga nätbutiker. Lokala handlare som följer lokala regler är förståeligt nog förbryllade över situationen," säger Ruokolahti.

Importen av billiga e-handelsprodukter till EU-området har accelererat dramatiskt under de senaste åren, och under 2024 anlände paket till EU-området i genomsnitt 12 miljoner per dag. EU-kommissionen agerar och skärper tullkontrollerna av billiga leveranser från länder utanför EU.

Så genomförde vi undersökningen

Syftet med Reputation&Trust-undersökningarna var att undersöka anseendet för företag som verkar i de nordiska länderna bland invånarna i dessa länder. Datainsamlingen för studierna genomfördes genom en elektronisk enkät från 1 juli till 5 augusti 2024 i Sverige, och 1–29 juli 2024 i Norge och Danmark samt 3 juni till 8 juli 2024 i Finland.

Organisationerna utvärderades med hjälp av Reputation and Trust Analytics Reputation&Trust-forskningsmodell, där organisationens anseendepoäng bildas som ett genomsnitt av åtta olika dimensioner. Dessa områden är företagsstyrning, finansiell prestanda, ledarskap, innovation, dialog, produkter och tjänster, arbetsplats och ansvar. I studien användes en femgradig utvärderingsskala (1–5).

I studien deltog 4 612 svenskar, 3 657 norrmän, 10 575 finländare och 3 788 danskar. Målgruppen var medborgare i åldern 15–65 år. Urvalen viktades för att representera befolkningen enligt kön, ålder och region.

De publicerade företagen med bäst och sämst anseende valdes ut för gruppen av företag som skulle studeras baserat på en preliminär studie som genomfördes tidigare under 2024. I den preliminära studien nämnde respondenter från varje land spontant två företag som de ansåg ha särskilt gott anseende och två med särskilt dåligt anseende. Reputation and Trust Analytics styr inte urvalet av företag.

De trettio företag som fick flest omnämnanden studerades mer detaljerat med hjälp av Reputation&Trust-modellen i varje land. Listorna inkluderar de tio företag som fick högst poäng och de tio som fick lägst poäng.

Reputation&Trust model Reputation And Trust Analytics

Yhteyshenkilöt

Kuvat

En laptopskärm som visar en webbplats med reklam för Temus presenter till Alla hjärtans dag.
Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder
Reputation and Trust Analytics
Lataa
Lista över de mest välrenommerade företagen i de nordiska länderna baserat på Reputation&Trust-studien. Tabellen visar ranking och poäng för företag i Sverige, Norge, Finland och Danmark.
De 10 mest välrenommerade företagen i den nordiska Reputation&Trust-studien per land. De mest välrenommerade företagen i varje land har fastställts lokalt. De undersökta företagen har fått ett anseendepoäng som beräknats som ett genomsnitt av åtta kritiska anseendeområden på en skala från 1–5. Danmarks lista över de mest ansedda företagen omfattar 11 företag eftersom 10:e platsen delas.
Reputation And Trust Analytics
Lataa
De 10 företagen med sämst anseende i Nordic Reputation&Trusts undersökning per land.
De 10 företagen med sämst anseende i Nordic Reputation&Trusts undersökning per land. Vilka företag som har sämst anseende i respektive land har bestämts lokalt i respektive land. De undersökta företagen får en anseendepoäng som beräknas som ett genomsnitt av åtta kritiska anseendeområden. Danmarks lista över företag med dåligt anseende innehåller 11 företag eftersom 20:e platsen delas.
Reputation And Trust Analytics
Lataa
Reputation&Trust model
Reputation&Trust model
Reputation And Trust Analytics
Lataa

Liitteet

Reputation And Trust Analytics

Reputation and Trust Analytics hjälper företag och organisationer att mäta, förstå och hantera sitt anseende. Genom vår evidensbaserade och datadrivna metod kan vi visa vilken påverkan anseende har på förtroende och agerande hos intressenter, och hjälpa organisationer att driva sin verksamhet insiktsdrivet i en mer konkurrenskraftig och hållbar riktning.

Reputation & Trust Analytics är dotterbolag till finska T-Media, som introducerade undersökningsmodellen 2013. Sedan dess har den använts mer än 2 000 gånger världen över och nyttjas av samtliga universitet i Finland, 22 av Finlands 25 största företag, och många statliga organisationer. I Sverige öppnade Reputation & Trust Analytics sitt lokala kontor januari 2024.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye