Väitös: Eritrean luokkahuoneiden muuttaminen – oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan lupaukset ja haasteet (Abraham Tadesse Bahta)
MA Abraham Tadesse Bahtan väitöskirja esittelee perusteellisen tutkimuksen oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan (LCIP) soveltamisen lupauksista ja käytännön toteutuksesta dialogisen opetuksen (DT) kautta Eritrean toisen asteen luokkahuoneissa.

MA Abraham Tadesse Bahtan tutkimus tarkastelee opettajien käsityksiä, ymmärrystä ja haasteita oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan toteuttamisessa. Väitöstutkimus paljastaa yleisesti positiiviset asenteet tällaista pedagogiikkaa kohtaan, mutta myös järjestelmällisiä esteitä tunnistetaan. Näitä ovat esimerkiksi hierarkkiset rakenteet, rajalliset ammatillisen kehityksen mahdollisuudet, suuret luokkakoot, kokeisiin keskittyvä opetusjärjestelmä sekä opiskelijoiden tarpeisiin liittyvän puutteellisen tiedon.
Abraham tarkasteli tutkimuksessaan myös luokkahuonekäytäntöjä. Haasteista huolimatta opettajat sisällyttävät opetukseen myös dialogisia käytänteitä, kuten ryhmätoimintaa ja avoimia kysymyksiä. Tästä huolimatta perinteiset opetusmenetelmät usein hallitsevat opetusta, mikä osoittaa lisätuen ja ammatillisen kehityksen tarpeen.
Tutkimus tunnisti myös lupaavan dialogisen opetuksen intervention, joka tukee opettaja-oppilasvuorovaikutusta luokkahuoneissa ja edistää oppijakeskeistä vuorovaikutteista pedagogiikkaa.
Teorian ja käytännön yhdistämiseksi tarvitaan lisäponnisteluja
Abrahamin tutkimus tarjoaa oivalluksia siitä, miten dialoginen opetus (DT) voi rikastuttaa oppijakeskeisen vuorovaikutteisen pedagogiikan (LCIP) teoriaa ja käytäntöä suhteessa opiskelijoiden oppimiseen. Tutkimuksessa tunnistetaan LCIP:n elementtejä ja dialogisen opetuksen siemeniä, jotka voivat parantaa luokkahuoneen vuorovaikutusta rakenteeltaan perinteisessä opetuksessa.
"Merkityksellisen pedagogisen uudistuksen aikaansaamiseksi tarvitaan kuitenkin syvällisempiä muutoksia opettajien ajattelussa, uskomuksissa, valmiudessa, vakaumuksessa, tiedoissa, tietoisuudessa, motivaatiosta ja ammatillisen kehityksen ohjelmissa", Abraham toteaa.
Tutkimus korostaa tarvetta lisätä materiaalista, kontekstuaalista ja kulttuurista ymmärrystä LCIP:sta laadukkaan vuorovaikutuksen varmistamiseksi opetuksessa.
"LCIP:n toteuttaminen vaatii olemassa olevan pedagogisen käytännön kulttuurisen ja kontekstuaalisen ymmärryksen uudelleenmäärittelyä. Näin voidaan kaventaa kuilua teorian ja käytännön välillä", väittelijä huomauttaa.
Abrahamin väitöskirja koostuu kolmesta osatutkimuksesta. Väitöstutkimus sisältää haastatteluja, oppituntien havainnointia, videonauhoituksia, kenttämuistiinpanoja sekä intervention.
MA Abraham Tadesse Bahtan kasvatustieteen (OKL) väitöskirjan "Strengthening learner-centred interactive pedagogy through dialogic teaching in Eritrean secondary school" tarkastustilaisuus järjestetään torstaina 27.2. kello 12 alkaen Ruusupuiston Helena-salissa (D104).
Vastaväittäjänä toimii Prof. Mgr. Klára Šeďová (Masaryk University) ja kustoksena yliopistonlehtori Josephine Moate.
Väitöstilaisuuden kieli on englanti. Väitöskirja on luettavissa osoitteessa https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99671.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Abraham Tadesse Bahta
abrtad@gmail.com
Kirke HassinenViestinnän asiantuntija
Puh:+359 50 462 1525kirke.m.hassinen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
”Yhteiskunnan tehtävä on tasata lapsen ja nuoren lähtökohdista johtuvia eroja” – lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen vastaanotti Minna Canth -tunnustuksen26.3.2025 15:50:22 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitos juhlisti Minna Canthin perintöä 26.3.2025 yliopiston Ruusupuistossa. Tilaisuudessa lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen vastaanotti Minna Canth -tasa-arvopalkinnon tunnustuksena ansioituneesta kotimaisesta tasa-arvotyöstä.
Jyväskylän yliopisto oli vetovoimainen korkeakoulujen yhteishaussa - psykologia suosituin kohde26.3.2025 12:29:26 EET | Tiedote
Jyväskylän yliopistoon haki eilen päättyneessä korkeakoulujen kevään toisessa yhteishaussa 19 477 hakijaa. Viime vuodesta hakijamäärä nousi 4,1 prosenttia. Valtakunnallisesti kevään toisen yhteishaun hakijamäärä nousi 2,6 prosenttia. Hakemuksia Jyväskylän yliopistoon kertyi 25 960.
Väitös: Digitaaliset oppimateriaalit on suunniteltava myös aikuisille toisen kielen ja lukutaidon oppijoille (Malessa)26.3.2025 10:27:33 EET | Tiedote
FM, MA Eva Malessan väitöstutkimus tarkastelee, miten digitaalisia oppimateriaaleja voidaan kehittää tukemaan paremmin aikuisia maahanmuuttajia, joilla on rajallinen lukutaito ja muodollinen koulutustausta. Tulosten mukaan oppimisympäristöjen suunnittelussa on tärkeää huomioida muun muassa luetun ymmärtämisen ja sanaston harjoittelun mahdollisuus sekä aikuisille tuttujen ja merkityksellisten aiheiden käsittely.
Opettajat asennoituvat peruskoulun päättöarvioinnin uudistukseen eri tavoin25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Suomen peruskoulun päättöarviointi uudistui elokuussa 2021. Siitä lähtien päättötodistuksen arvosanat on annettu uusien tarkempien arviointikriteerien mukaan. Uudistukset eivät kuitenkaan tapahdu sillä hetkellä, kun ne julkistetaan, vaan käytännön tasolla niiden toimeenpano jää usein opettajien vastuulle – niin myös tällä kertaa.
Väitös: Tutkimus selvitti satelliittien integrointia 5G-verkkoon – voisi tuoda internetin yli 3 miljardin uuden käyttäjän ulottuville25.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Mikko Majamaa käsitteli väitöstutkimuksessaan satelliittien integrointia 5G-verkkoon. Tutkimuksessa esitellään teknisiä ratkaisuja maanpäällisten verkkojen ja satelliittiverkkojen yhdistämiseksi. Verkkojen yhdistäminen voisi laajentaa internetin peittoa myös syrjäisille alueille ja tuoda uusia sovellutusalueita esimerkiksi älyliikenteen, esineiden internetin ja kriittisten viestintäpalveluiden tarpeisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme