En halv miljon responser 2024: HUS kunder är bevisligen nöjda
Varje kund har möjlighet att ge respons via textmeddelande. Man kan också ge respons via webbplatsen eller med en blankett. År 2024 fick vi cirka 500 000 responser av kunder och cirka 335 000 responskommentarer.

På basis av responsen är HUS kunder nöjda med den högklassiga vården och de högklassiga bemötandena. År 2024 var HUS rekommendationsindex, det vill säga NPS, 80. Det är utmärkt: majoriteten av våra kunder rekommenderar HUS.
Ännu lättare att uträtta ärenden
Kundupplevelsen utgörs av många olika faktorer som patienterna möter: hur fungerar lokalerna, är personalen vänlig, hurudan är vården, är anvisningarna begripliga och hur lätt är det att uträtta ärenden till exempel i digitala kanaler. Förkortade vårdköer och ökad bemötandeutbildning för personalen syns som en positivare kundupplevelse än tidigare.
Vi samarbetar med nästan 300 erfarenhetsexperter som är verksamma i kundpaneler och utbildningsuppgifter. Dessutom har vi 250 frivilliga som förra året hade cirka 74 000 möten med kunder. Med hjälp av dessa möten får patienterna stöd då de sköter ärenden på sjukhuset och man för vidare information om utveckling av vården.
”Under de kommande åren satsar vi på att utveckla våra ärendehanteringskanaler. Vi vill göra ärendehanteringen smidigare för våra kunder. Vårt mål är att alla lätt hittar sitt eget sätt att sköta sina ärenden och får den bästa möjliga lösningen för sina behov”, säger HUS förvaltningsöverskötare Marja Renholm.
Hur mäts kundupplevelsen?
Vid HUS mäts kundupplevelsen med hjälp av NPS (Net Promoter Score). NPS är ett allmänt sätt att mäta kundupplevelsen. Om organisationens NPS-resultat är över 0, rekommenderar största delen av kunderna organisationen. Som sämst kan resultatet vara -100 och som bäst +100.
På HUS samlas respons från kunderna efter besöket via textmeddelande. Man kan också ge respons via webbplatsen. År 2024 fick HUS cirka 500 000 responser av kunder och cirka 335 000 responskommentarer.
Nyckelord
Bilder

Om HUS
HUS Helsingfors universitetssjukhus är Finlands största aktör inom den specialiserade sjukvården. Vår kompetens är internationellt känd och erkänd. Som universitetssjukhus utvärderar och utvecklar vi ständigt våra behandlingsmetoder och vår verksamhet.
På HUS får nästan 700 000 patienter vård varje år. Hos oss arbetar över 27 000 proffs för patientens bästa. Vi ansvarar för ordnandet av specialiserad sjukvård inom Nyland. Dessutom har behandlingen av flera sällsynta och svåra sjukdomar i Finland och inom Södra Finlands samarbetsområde koncentrerats till oss.
HUS – Den främstavården
HUS medietjänst betjänar media måndag–torsdag kl. 10–16, fredag kl. 10–15 på numret 050 427 2875 eller per e-post viestinta@hus.fi.
hus.fi/sv
Andra språk
Följ HUS
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från HUS
Sammanslutningens stämma godkände HUS-sammanslutningens budgetram för 202618.6.2025 15:04:48 EEST | Pressmeddelande
Sammanslutningens stämma godkände HUS budgetram för 2026 och tillsatte en ny sammanslutningsstyrelse.
Yhtymäkokous hyväksyi HUS-yhtymän vuoden 2026 talousarviokehyksen18.6.2025 15:04:48 EEST | Tiedote
Yhtymäkokous hyväksyi HUSin talousarviokehyksen vuodelle 2026 ja asetti uuden yhtymähallituksen.
Antalet operationer på Lojo sjukhus har ökat som planerat i början av 202517.6.2025 16:05:36 EEST | Pressmeddelande
Genomförandet av förändringen i verksamhetsprofilen för Lojo sjukhus inleddes i början av 2025 som en del av HUS arbete med servicenätverket. I och med förändringen har antalet planerade operationer ökat med över en tredjedel under perioden januari–maj 2025.
Lohjan sairaalan leikkausmäärät kasvaneet suunnitellusti alkuvuoden 2025 aikana17.6.2025 15:42:57 EEST | Tiedote
Lohjan sairaalan toimintaprofiilin muutoksen toteuttaminen aloitettiin vuoden 2025 alussa osana HUSin palveluverkkotyötä. Muutoksen myötä suunnitellut leikkaukset ovat lisääntyneet yli kolmanneksella tammi−toukokuussa 2025.
Revisionsnämnden efterlyser bättre kontroll av efterfrågan på specialiserad sjuk-vård och större hänsyn till jämlikhet i tillgången till vård16.6.2025 16:24:51 EEST | Pressmeddelande
HUS revisionsnämnd anser det nödvändigt att finansieringen av HUS-sammanslutningen tryggas på en nivå där den möjliggör lagstadgad och jämlik tillgång till vård för patienterna. I fortsättningen måste HUS-sammanslutningen tillsammans med sina ägare kunna hantera efterfrågan på specialiserad sjukvård så att den ramfinansiering som beviljats HUS räcker till för att producera de tjänster som hör till dess organiseringsansvar. Revisionsnämnden anser det också nödvändigt att jämlikhetsaspekterna beaktas bättre i tillgången till vård bland annat genom att i större utsträckning tillämpa principen om en kö, ett HUS. Det behövs också mer information om utfallet av tillgången till vård mellan olika befolkningsgrupper.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum