Kauppakamarikysely: Trumpin politiikka heikentää vientinäkymiä merkittävästi – Yhdysvaltojen merkitys vajosi kolmessa kuukaudessa
Presidentti Trumpin toimiin liittyvät epävarmuudet heikentävät nyt merkittävästi suomalaisten vientiyritysten näkymiä kuluvalle vuodelle. Kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä peräti 80 prosenttia kertoi Trumpin politiikan heikentävän vientinäkymiä.

Vain kolmessa kuukaudessa vientiyritysten näkemys Yhdysvaltain markkinoiden mahdollisuuksista on puolittunut: kasvuun uskoo enää vajaa kolmannes ja tullimaksutkaan eivät lisää yritysten kiinnostusta laajentaa toimintaa Yhdysvaltain markkinoille. Vielä joulukuussa uskoa riitti ja luvut olivat huomattavasti korkeammat.
”Vientiyrityksille suunnatun kyselyn sanoma on selvä: luottamus Yhdysvaltoihin on kokenut kolauksen. Trumpin kauppapolitiikan ailahtelevuus luo nyt suurta epävarmuutta vientiyrityksille”, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.
Kauppakamarien vientiyrityksille suunnattu kysely tehtiin 4–7.3. ja siihen vastasi 110 yritystä eri puolilta Suomea.
Yrityksistä 80 prosenttia mainitsi Trumpin tähänastiset ulko- ja kauppapoliittiset viestit vientinäkymiä heikentäväksi syyksi. 50 prosenttia vastasi vähentyneen kysynnän ja 40 prosenttia Venäjän sodan, taantuvan maailmantalouden ja kohonneiden kustannusten heikentävän vientinäkymiä. Vastaajat saivat valita kolme merkittävintä vaihtoehtoa.
Yhdysvaltain markkinoiden houkuttelevuus vähenemässä
Yhdysvaltain markkinoiden merkitys yrityksille on myös vähentynyt kolmessa kuukaudessa. Enää reilu neljännes, 28 prosenttia yrityksistä kertoi Yhdysvaltain merkityksen kasvavan, kun vielä joulukuussa kasvua näki 45 prosenttia kyselyyn vastanneista. Yhdysvaltain merkityksen koki hiipuvan nyt 16 prosenttia, kun joulukuussa vastaava luku oli kolme prosenttia.
”Trumpin transaktionaalinen politiikka, harjoitetun retoriikan ja ensimmäisten poliittisten avausten korrelaatio ja kauppapolitiikan välineellistäminen muiden tavoitteiden saavuttamiseksi tulivat lopulta yllätyksenä. Muutosta Yhdysvaltain politiikan suunnassa odotettiin, mutta tällaista myllerrystä harva osasi ennakoida”, sanoo Pohjanheimo.
Myös yritysten kiinnostus laajentaa tai aloittaa liiketoimintaa Yhdysvalloissa on kokenut kolmessa kuukaudessa vastaavanlaisen ”puolittumisen”. Enää vain yhdeksän prosenttia yrityksistä harkitsee liiketoiminnan aloittamista tai laajentamista Yhdysvalloissa, jos Trump asettaa uhkaamansa tullit Eurooppaan. Joulukuussa vielä 18,5 prosenttia yrityksistä arvioi laajentavansa tai aloittavansa liiketoimintaa Yhdysvalloissa, jos tullit tulevat voimaan. Nyt yrityksistä 66,4 prosenttia vastasi, ettei tulleista huolimatta aio laajentaa tai aloittaa Yhdysvalloissa, kun joulukuussa tätä mieltä oli 38 prosenttia vastaajista.
”Tulleilla on kielteisiä vaikutuksia paitsi kansainväliseen kauppaan, myös lopulta amerikkalaisen kuluttajan omaan lompakkoon. Kaupan rajoitustoimet ja jo nähty tullien edestakainen veivaaminen luovat epävarmuutta suomalaisyrityksille ja niiden kilpailukyvylle, mutta myös Yhdysvaltojen itsensä kilpailukyvylle”, Pohjanheimo sanoo.
Kaiken kaikkiaan kansainvälinen ennakoimattomuus, jonka yksi osa on Trumpin ja Yhdysvaltain politiikka, vaikuttaa suomalaisten vientiyritysten toimintaan kuluvana vuonna. Kyselyyn vastanneista yrityksistä 16 prosenttia vastasi ennakoimattomuuden vaikuttavan merkittävästi, 48 prosenttia jonkin verran ja 24 prosenttia hieman. Vain 11 prosenttia vastasi, ettei kansainvälisellä ennakoimattomuudella ole merkitystä yrityksen toimintaan.
Kauppakamarien vientijohtajakysely tehtiin 4-7.3. ja siihen vastasi 110 vientiyritystä ympäri Suomen. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse ja siihen pystyi vastaamaan vain yhden kerran.
Yhteyshenkilöt
Päivi PohjanheimoJohtaja, kansainväliset asiat; maajohtaja, Kansainvälinen kauppakamari
Puh:050 573 8494paivi.pohjanheimo@chamber.fiLiitteet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari
Keskuskauppakamari ja Suomen Satamat: Alusten maasähkölle tarvitaan alempi verokanta17.4.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Kauppamerenkulun alusten maasähkön käyttöä satamissa pitää edistää soveltamalla maasähköön alempaa teollisuuden verokantaa. Verokannan muutos soveltuisi hyvin toteutettavaksi hallituksen puoliväliriihessä merenkulun kustannuksia alentavana ja vientiteollisuuden kilpailukykyä lisäävänä toimena.
Vuoden brändi 2025 -kilpailussa mukana kolme vahvaa brändiä: iLOQ, Relove ja Snellman16.4.2025 09:10:19 EEST | Tiedote
Vuoden brändi -kilpailun finalistikolmikkoon kivunneet iLOQ, Relove ja Snellman ovat kaikki vahvoja ja tunnettuja suomalaisbrändejä. Kilpailu ratkeaa 6.5.2025, kun ammattilaisista koostuva raati julistaa voittajan Keskuskauppakamarin Suuri brändipäivä -tilaisuudessa.
Isännöinnin eettiseltä neuvostolta ensimmäinen suositus: Vaihtotilanteissa aineisto luovutettava määräajassa oma-aloitteisesti10.4.2025 09:22:03 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 alussa Keskuskauppakamarin yhteyteen perustettu Isännöinnin eettinen neuvosto on antanut suosituksen koskien tietojen luovuttamista isännöinnin vaihtotilanteissa. Vaihtotilanteissa aineisto on luovutettava määräajassa oma-aloitteisesti ja vaihtotilanteet on hoidettava yhteistyössä ja ammattimaisesti.
Keskuskauppakamari: Kolmen kuukauden maasta poistumissääntö heikentää Suomen asemaa kansainvälisillä työmarkkinoilla - osaajat ja yritykset kärsivät8.4.2025 09:00:01 EEST | Tiedote
Keskuskauppakamari pitää kolmen kuukauden maasta poistumissäännöstä ongelmallisena erityisesti nyt, kun työttömyys on ennätyksellisen korkealla ja työttömyysjaksot ovat pidentyneet. Tänään eduskunnassa äänestyksessä oleva laki tulee siten osumaan entistä useampaan ulkomaalaiseen, jolla normaalioloissa on hyvät edellytykset työllistyä ja antaa panoksensa suomalaiseen yhteiskuntaan. Myös työnantajalle laki tuo lisää velvollisuuksia.
Kauppakamarit: Hyvä saavutettavuus ja sujuvat liikenneyhteydet lisäävät kaupunkiseutujen elinvoimaa8.4.2025 06:55:00 EEST | Tiedote
Laajat työssäkäyntialueet parantavat osaavan työvoiman saatavuutta, mutta edellyttävät toimivia liikenneyhteyksiä ja -palveluja. Keskusta-alueiden elinvoima edellyttää monipuolista saavutettavuutta. Joukkoliikenteen hinnan ja lippuvaihtoehtojen tulisi olla houkuttelevia myös satunnaisesti joukkoliikennettä käyttäville matkustajille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme