Business Finland

Ulkomaiset matkailijat varaavat kesälomansa Suomeen nyt

Jaa

Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa. Varauskäyttäymisessä on kuitenkin merkittäviä eroja maiden välillä.

Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia.
Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Laura Paronen / Visit Tampere

Visit Finlandin kohdemarkkinoista eniten kesälomamatkailijoita Suomeen saapuu Saksasta, Yhdysvalloista ja Ranskasta. Saksalaiset varaavat matkansa kuten keskivertomatkailija eli 2,7 kk ennen matkaa. Yhdysvaltalaiset lomailijat varasivat viime kesänä Suomen-matkansa kesäkaudelle keskimäärin 3,7 kuukautta etukäteen. Ranskalaislomailijat puolestaan varasivat kesämatkansa Suomeen 3,1 kuukautta ennakkoon. 

– Matkan varausjänteen pituus selittyy usein lähtömarkkinan etäisyydellä, ja Euroopan ulkopuolelta tulevat kaukomatkailijat tekevät varauksensa useimmiten hyvissä ajoin ennakkoon. Talvikaudella yhteys ei ole kuitenkaan näin suoraviivainen, sillä Suomen talven suositut majoituskohteet ja palvelut myydään nopeasti. Aikaisessa vaiheessa varauksia on tekemässä matkailijoita niin Euroopasta kuin kauempaakin, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo. 

Suomeen ei tehdä äkkilähtöjä - talvilomien varaukset Suomeen tehdään kesällä 

Suomen talven vetovoima näkyy myös varausten aikaisessa ajankohdassa. Ulkomaiset vapaa-ajan matkailijat varaavat talvimatkansa keskimäärin 4,1 kuukautta ennen matkan alkua. 

– Talvikauden vieraista suurin ulkomaalaisryhmä ovat britit. He haluavat varmistaa ”kerran elämässä” -kokemuksensa jopa lähes seitsemän kuukautta ennen matkansa alkua. Brittien suosiman joulumatkailun rajallinen kapasiteetti myydään nopeammin ja varausajat aikaistuvat, Wakonen avaa. 

Toiseksi suurin ryhmä ovat ranskalaiset, jotka ovat liikkeellä lähes viisi kuukautta ennen matkaa. Kolmanneksi tulevat saksalaiset, jotka luottavat 3,7 kuukautta ennen matkaa tehtyihin varauksiin. 

Valmismatkojen merkitys Suomen talven myynnille on omatoimimatkailun suosion kasvusta huolimatta edelleen huomattava. Joka neljäs matka tehtiin omatoimimatkana. Erityisen brittimatkailijat suosivat valmismatkoja. Heistä lähes puolet, ja ranskalaisistakin lähes joka kolmas, tuli viime talvena Suomeen pakettimatkalla.

Suomi on matkailijan harkintalistalla yksi kymmenistä kohteista 

Suomea potentiaalisena lomakohteena harkitsevalla matkailijalla on mielessään kymmeniä muita vaihtoehtoja. Useimmiten Suomi muodostaa Ruotsin ja Norjan kanssa tiiviin ryhmän, josta matkailija ei löydä juuri eroja. 

– Suomella on parantamisen varaa etenkin kesäkaudella, joka on vuoden päälomasesonki. Kesän huippusesongin aikana Pohjoismaissa kirjataan noin 23 miljoonaa ulkomaisten matkailijoiden yöpymistä ja Suomen osuus tästä kakusta on kahdeksan prosenttia. Matkailu toi viime kesänä Suomeen noin miljardin euron vientitulot. Joka seitsemäs Suomen palveluvientieuro tulee kesällä matkailusta, eli kyse on merkittävästä toimialasta, Wakonen summaa. 

Matkailuvientiä kasvattavat ne maat, jotka onnistuvat parhaiten lisäämään omaa tunnettuuttaan ja houkuttelevuuttaan. Positiiviset asiat ja hyväntuulinen näkyvyys kuten onnellisuus ja ilmiöksi noussut sauna voivat antaa vauhtia myös matkailupalveluiden myynnille. 

Lähde: Tiedot perustuvat Visit Finlandin yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tuottamaan Matkailijamittariin Matkailijamittari - Visit Finland, joka mittaa ulkomaisten matkailijoiden määrää, rahankäyttöä ja profiilia. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kesämatkat varataan lähellä matkustusajankohtaa. Suurimmista lähtömarkkinoista Saksa, Yhdysvallat ja Ranska ovat Visit Finlandin kohdemarkkinoita.
Kesämatkat varataan lähellä matkustusajankohtaa. Suurimmista lähtömarkkinoista Saksa, Yhdysvallat ja Ranska ovat Visit Finlandin kohdemarkkinoita.
Visit Finland
Lataa
Talvimatkat ostetaan useammin pakettimatkoina ja varataan hyvissä ajoin ennakkoon. Suurimmista lähtömarkkinoista Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Espanja ovat Visit Finlandin kohdemarkkinoita.
Talvimatkat ostetaan useammin pakettimatkoina ja varataan hyvissä ajoin ennakkoon. Suurimmista lähtömarkkinoista Iso-Britannia, Ranska, Saksa ja Espanja ovat Visit Finlandin kohdemarkkinoita.
Visit Finland
Lataa

Linkit

Visit Finland vastaa valtakunnallisena matkailualan asiantuntijana ja aktiivisena toimijana ulkomailta Suomeen suuntautuva matkailun edistämisestä. Visit Finland tukee alan yrityksiä ja yritysryhmiä kansainvälisille markkinoille tarkoitettujen matkailupalvelujen kehittämisessä ja markkinoinnissa. Visit Finland on osa Business Finlandia www.visitfinland.fi www.visitfinland.com

Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita, edistää matkailua ja investointeja sekä osaajien houkuttelua Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa 37 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Business Finland

Business Finlandilta poikkeuksellisen mittava rahoituspäätös – ICEYE käynnistää yli 250 miljoonan euron investointiohjelman19.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Business Finland on myöntänyt avaruus- ja puolustusteknologiayhtiö ICEYElle yhden historiansa suurimmista yksittäisistä rahoituksista. Runsaan 41 miljoonan euron rahoitus nopeuttaa merkittävästi yrityksen tuotekehitystoimintaa ja vahvistaa Suomen asemaa Euroopan avaruusteknologian edelläkävijämaana. Rahoituksen avulla ICEYE käynnistää laajan yli 250 miljoonan euron investointiohjelman.

Suomi ehkäisee matkailun haittavaikutuksia jo ennakolta17.6.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Visit Finland on julkaissut Kestävän matkailun tila 2024 -raportin, joka nostaa esiin tarpeen määritellä matkailun vaikutusten rajat ennen kuin ongelmia syntyy. Ilman kantokyvyn tunnistamista vaarana on, että matkailu alkaa kuluttaa juuri niitä vetovoimatekijöitä, joiden vuoksi Suomeen tullaan, kuten luontoa ja hiljaisuutta. Suomessa rakennetaan järjestelmällisesti mittareita, joiden avulla matkailun kasvu voidaan ohjata kestävään suuntaan jo ennakoivasti.

Business Finland: “Luovien alojen rahoituksen hakijoiden määrä oli positiivinen yllätys”16.6.2025 08:17:00 EEST | Tiedote

Valtion viime vuoden budjettiriihessä päätettiin pysyvästä 9 miljoonan tutkimus- ja kehitysrahoituksesta luoville aloille. Business Finland avasi luoville aloille suunnatun rahoitushaun heti alkuvuodesta, ja hakemuksia saapui 78 kappaletta yhteensä lähes 23 miljoonan euron edestä. Suurimpina hakijoina oli pelialan toimijoita, mutta hakemuksia saatiin laajasti luovien alojen eri toimijoilta, kuten musiikki-, elokuva- ja kirjallisuusalalta sekä arkkitehti- ja viestintätoimistoilta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye