Kreate mukaan Vantaan ratikan vaunuvarikon ratainfran toteuttamiseen
Kreaten, GRK:n ja suunnittelijaosapuolten ryhmittymä on solminut Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen kanssa sopimuksen Vantaan ratikkaan kuuluvan Vaaralan varikon ratainfran suunnittelusta ja toteuttamisesta. Allianssimallinen sopimus jakautuu toukokuussa 2025 alkavaan kehitysvaiheeseen sekä tilaajan erillispäätöksellä käynnistettävään toteutusvaiheeseen. Hankkeen alustava tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, joka jakautuu osapuolten kesken.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tilaa Vantaan ratikan itäallianssin palveluntuottajilta Vantaan ratikka -hankkeeseen liittyvän Vaaralan varikon ratapihan ja ratainfran suunnittelun ja rakentamisen sekä ratatekniikka, -sähkö ja -järjestelmätyöt. Allianssi on Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenteen, Kreaten, GRK Suomen, AFRY Finlandin, Sweco Finlandin ja WSP Finlandin muodostama.
– Yhteistyö itäosan allianssissa on lähtenyt hyvin käyntiin ja tulee tiivistymään entisestään nyt käynnistyvän vaunuvarikon kehitysvaiheen myötä. Voitettu urakka on osoitus paitsi hyvästä yhdessä tekemisen meiningistä myös siitä, että pitkäaikainen panostuksemme ratarakentamisen erikoisosaamiseen kantaa hedelmää, iloitsee Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.
Kehitysvaihe käynnistyy heti toukokuussa
Kehä III:n ja Länsimäentien liittymän eteläpuolelle rakennettavaan Vaaralan varikkorakennukseen keskitetään Vantaan raitiovaunujen säilytys- ja huoltotoiminta. Nyt solmittu sopimus ei sisällä itse raitiovaunuvarikkorakennuksen rakentamista.
Varikkoon liittyvän suunnittelun ja toteutuksen sisältävän ratainfrahankkeen tavoitekustannus on noin 18 miljoonaa euroa, josta kehityshankkeen osuus on noin kaksi miljoonaa euroa. Kehityshankkeen osuus jakautuu kaikkien allianssiosapuolten kesken, ja Kreate kirjaa osuutensa kehitysvaiheesta toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Toteutusvaiheessa rakentaminen jakautuisi Kreaten ja GRK:n kesken tasaosuuksin. Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne tekee erillisen päätöksen toteutusvaiheeseen siirtymisestä.
– Kehitysvaiheen tavoitteena on muun muassa löytää parhaat ratkaisut ratainfran toteuttamiseen, varmistaa tarvittavat luvat sekä tehdä rakentamista valmistelevia tehtäviä. Urakka sopii hyvin jatkoksi itäosan allianssin hyvin edenneeseen kehitysvaiheeseen, kertoo operatiivinen johtaja Sami Laakso Kreatelta.
Lokakuussa 2024 Kreaten ja GRK:n muodostama ryhmittymä valittiin rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila–Länsimäki. Allianssiin kuuluvat myös eri kilpailutuksella valitut suunnittelijaosapuolet AFRY Finland, Sweco Finland ja WSP Finland. Vantaan ratikan itäosassa on vielä kehitysvaihe käynnissä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo VikströmToimitusjohtajaKreate Group Oyj
Puh:+358 400 740 057timo.vikstrom@kreate.fiSami LaaksoOperatiivinen johtajaKreate Oy
Puh:+358 50 380 3105sami.laakso@kreate.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Haastattelu- ja materiaalipyynnöt
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate rakentaa lähes 11 miljoonan urakassa Ritaportin alueen kadut ja vesihuollon Oulussa30.6.2025 11:02:04 EEST | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut lähes 11 miljoonan euron sopimuksen Ritaportin alueen katujen ja vesihuollon rakentamisesta. Valtatien 4 varteen suunniteltu alue tulee toimimaan useita Oulun kaupunginosia palvelevana kaupallisten ja muiden palveluiden keskittymänä. Kreaten väylä- ja siltayksiköt aloittavat rakentamisen Oulun kaupungin, Oulun Veden ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tilaamassa urakassa heinäkuun alussa.
Kreate vahvistaa asemiaan tunnelien sisustajana Ruotsissa: uusi 144 miljoonan kruunun sopimus allekirjoitettu25.6.2025 09:22:57 EEST | Tiedote
Kreate Sverige ja Trafikverket ovat solmineet sopimuksen mittavaan Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelien sisustusurakasta. Välittömästi alkavan urakan arvo on noin 144 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Arvoltaan se kiilaa Kreate Sverigen historian suurimmaksi sopimukseksi.
Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote
Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.
Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote
Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme