Väitös: YouTuben käyttäjien tunnekielessä korostuu huomionhakuisuus
Sosiaalisen median emotionaalinen vuorovaikutus voi parhaimmillaan olla rakentavaa, yhteisöllistä sekä edistää käyttäjien sosiaalista ja emotionaalista pääomaa, toteaa väitöskirjatutkija Sanna Pelttari.
Väitöskirjatutkija FL, KTM Sanna Pelttari tarkasteli espanjankielisten tubettajien ja heidän yleisön välistä emotionaalista kielenkäyttöä. Tarkoituksena oli selvittää käyttäjäryhmien vuorovaikutussuhteita.
Video- ja kommenttiaineistoa analysoitiin emotionaaliseen kielenkäyttöön mahdollisesti liittyvien taustailmiöiden, kuten huomiotalouden, parasosiaalisten suhteiden, sosiaalisen ja emotionaalisen pääoman sekä emotionaalisen kiintymyksen näkökulmasta.
Tutkimuksen mukaan sekä tubettajat että kommentoijat hyödyntävät samanlaisia kielellisiä keinoja saadakseen toistensa huomioon ja syventääkseen keskinäistä sitoutumista. Emotionaalisen kielenkäytön arvioidaan vaikuttavan molempien käyttäjäryhmien sosiaaliseen pääomaan ja ryhmien keskinäisiin suhteisiin.
Paikoin voimakkaat ja usein samankaltaisina toistuvat tunneilmaisut näyttävät olevan kiinteä osa tubettajien kielellistä repertuaaria. Unohtaa ei sovi myöskään ilmeisiin ja eleisiin perustuvaa viestintää.
Huomionhakuisuuden taustalla on pyrkimys ylläpitää ja lisätä seuraajien määrää.
Tulokset muistuttavat siitä, että sosiaalisen median emotionaalinen viestintä ja vuorovaikutus voivat parhaimmillaan olla myös rakentavaa ja yhteisöllistä sekä edistää molempien käyttäjäryhmien sosiaalista ja emotionaalista pääomaa.
– Tämä jää usein sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa vihapuhetta ja negatiivista kommentointia käsittelevien tutkimuksien varjoon, Pelttari sanoo.
Tärkeintä on näkyvyys ja huomio
Tilastojen mukaan YouTubessa on yli miljoona aktiivista kanavaa. Alustaa käyttää yli sata miljoonaa ihmistä päivittäin ja miltei kolme miljardia ihmistä kuukaudessa. Huomiosta kilpailevat miljoonat ihmiset, jotka voisivat olla toistensa kanssa yhteydessä aikaa ja paikkaa katsomatta.
Ymmärrys siitä, että virtuaalitodellisuudessa ei ole fyysistä etäisyyttä tai aikaan sidottuja raja-aitoja antaa helposti ruusuisen kuvan omista mahdollisuuksistaan somekuuluisuutta tai vaikuttajastatusta tavoittelevalle tubettajalle.
– YouTuben kaltaiset sosiaalisen median alustat tarjoavat käyttäjilleen mallin siitä, miten menestyä uusliberalistinen kapitalismissa ja yhteisössä, jossa status perustuu tietynlaiseen kuuluisuuden kulttuuriseen logiikkaan. Tämän logiikan mukaan kaikkein tärkeimpiä asioita ovat näkyvyys ja huomio, Pelttari sanoo.
Eniten huomiota saavat käyttäjät palkitaan Pelttarin mukaan paremmalla sosiaalisella statuksella.
– Tässä yhteydessä puhutaan usein myös kuuluisuuden tai jopa näkyvyyden demokratioitumisesta eli kenellä tahansa meistä on mahdollista tulla kuuluisaksi sosiaalisen median tarjoamien työkalujen avulla, mutta näin tapahtuu ainoastaan, jos yksilö menestyy tässä huomiotaloudessa eli huomion herättämisessä.
FL, KTM Sanna Pelttari esittää väitöskirjansa ”Comunicación emotiva como espejo de las relaciones interpersonales en YouTube: Análisis cualitativo de la lengua usada por los usuarios hispanohablantes de la plataforma” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 17.5.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Calonia, Cal1-luentosali, Caloniankuja 3, Turku). Vastaväittäjänä toimii professori Barbara De Cock (Université catholique de Louvain, Belgia) ja kustoksena professori Marjut Johansson, FT (Turun yliopisto). Väitöstilaisuuden lektio on suomeksi, ja muuten tilaisuus on espanjan- ja englanninkielinen. Väitöksen alana on espanjan kieli.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sanna PelttariVäitöskirjatutkija
Puh:+358 50 574 8112sanpel@utu.fiTurun yliopiston viestintä
viestinta@utu.fiwww.utu.fi/medialleTurun yliopisto on 25 000 opiskelijan ja työntekijän innostava ja kansainvälinen akateeminen yhteisö. Rakennamme kestävää tulevaisuutta monitieteisellä tutkimuksella, koulutuksella ja yhteistyöllä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun yliopisto
Opetusneuvos Pia Kola-Torvinen Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan ensimmäiseksi työelämäprofessoriksi19.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Työelämäprofessorin päämääränä on lisätä tutkimusperustaista päätöksentekoa sekä vahvistaa kansallisiin haasteisiin vastaavaa kasvatustieteellistä tutkimusta ja yliopisto-opetusta.
Turun yliopisto ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue kehittävät yhdessä vaikuttavaa perheneuvontaa19.6.2025 09:07:13 EEST | Tiedote
Turun yliopiston kliinisen laitoksen Hoitava viestintä -hanke ja Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) ovat käynnistäneet yhteistyön, jonka tavoitteena on luoda vaikuttava ja asiakaslähtöinen perheneuvonnan toimintamalli.
Suomen Akatemialta Turun yliopistolle lähes 20,4 miljoonaa euroa akatemiahankkeisiin ja akatemiatutkijoille18.6.2025 13:52:35 EEST | Tiedote
Turun yliopisto sai Suomen Akatemian tieteellisiltä toimikunnilta rahoitusta yhteensä lähes 20,4 miljoonaa euroa, joka myönnettiin 30 tutkijalle akatemiahankkeisiin ja kahdeksalle akatemiatutkijalle.
Queer-yhteisöllinen valokuvanäyttely We draw the line avautuu keskustakirjasto Oodissa 24.6.18.6.2025 12:06:38 EEST | Tiedote
Tatuointiperformanssia dokumentoiva näyttely on valokuvataiteilija Jonne Sippolan, tatuointitaiteilija Kuutti Kiperän sekä kuvanveistäjä Enni Kalilaisen käsialaa. Trans*Creative-projekti on esillä Helsinki Pride -viikolla.
Maailman suurin biologisen monimuotoisuuden tietokanta BioTIME tarjoaa uuden näkymän lajiston muutoksiin 150 vuoden ajalta18.6.2025 10:18:10 EEST | Tiedote
St Andrewsin yliopiston luoma maailman suurin biologisen monimuotoisuuden aikasarjatietokanta BioTIME on laajentunut. Kansainvälisen tutkijaverkoston yhteistyönä tietokannasta on julkaistu uusi entistä laajempi versio, joka tarjoaa tarkkaa tietoa biologisen monimuotoisuuden muutoksista viimeisten 150 vuoden ajalta. Tietokanta kattaa ekologisia havaintoja vuosilta 1874–2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme