Kela/FPA

Työnantajat luottavat Kelaan ja toivovat yhteistä kehittämistä

Jaa

Kela kysyi työnantaja-asiakkailta marraskuussa 2024, miten he kokevat Kelan palvelut ja miten he käyttävät niitä. Kyselyyn vastanneet kokevat Kelan asiantuntevana ja luotettavana kumppanina, jonka kanssa yhteistyö sujuu hyvin. Isot organisaatiot toivovat lisää yhteistä kehittämistä Kelan kanssa.

Kelan kyselyyn vastanneet työnantaja-asiakkaat näkevät Kelan asiantuntevana ja luotettavana kumppanina. Vastaajien mielestä asioiden hoitaminen Kelan kanssa sujuu hyvin ja työnantajille kuuluvia etuuksia ja palveluja kannattaa hakea. Pienet työnantajat tosin harkitsevat etuuksien ja korvausten hakemista hieman tarkemmin, jos saatava korvaus jäisi pieneksi.

Toiveena lisää yhteistä kehittämistä Kelan kanssa

Kela sai kyselystä myös hyviä kehittämisideoita. Kyselyn perusteella Kelan työnantaja-asiakkaiden tarpeita ja toiveita määrittää työpaikan koko tai tilitoimiston asiakkuuksien määrä.

Pienet työnantajat asioivat harvoin Kelan kanssa. Kun asiointirutiinia on vähemmän, Kela-asioiden hoitamista helpottaisivat selkeät ja helposti käytettävät palvelut ja henkilökohtainen neuvonta.

Isommissa työnantajaorganisaatioissa suuret hakemusmäärät lisäävät haasteita. Isoilla työnantajilla ja tilitoimistoilla korostuvatkin prosessien tehokkuus ja järjestelmien integraatiot. Suuret organisaatiot hakevat teknologiasta tehokkuutta omaan toimintaansa ja toivovat Kelalta sujuvia palveluja. Isot työnantajat toivovat erityisesti yhteistä, koko prosessin käsittävää kehittämistä, joka hyödyttäisi kaikkia osapuolia.

Työnantajat toivovat myös lisää tietoa ja koulutusta siitä, millaisia työkykyä tukevia etuuksia ja palveluja Kela tarjoaa. Lisäksi toivotaan ennakoivaa viestintää, joka tukisi organisaation omien prosessien kehittämistä.

Asiointipalveluja on kehitetty yhdessä käyttäjien kanssa

Kela on kehittänyt työnantajien asiointipalveluja yhdessä käyttäjien kanssa. Joulukuussa julkaistiin uusi Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu, jota on aiempaa helpompi käyttää, koska se esimerkiksi ohjaa täyttämään hakemuksen oikein. Maaliskuusta alkaen palvelussa on voinut lähettää myös hakemuksen liitteitä.

Myös etuuksien hakemista tulorekisterissä on kehitetty yhdessä käyttäjien, ohjelmistotoimittajien ja Veron Tulorekisteriyksikön kanssa. Kyselyyn vastanneet toivovat, että Kela hyödyntäisi tehokkaammin tulorekisteriin ilmoitettuja vapaaehtoisia tietoja. Kela on hiljattain lisännyt tästä ohjeistusta hakemusten käsittelijöille.

Tulorekisteri ja Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelu korvaavat syksyllä etuuksien hakemisen eSARA-tiedostoilla. Ilmoitin.fissä voi lähettää eSARA-tiedostoja enää 30.9.2025 asti.

Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille. Marraskuussa tehtyyn verkkokyselyyn vastasi 939 työnantaja-asiakasta. Suurin osa vastaajista (yli 70 %) oli palkanlaskijoita tai kirjanpitäjiä isoista organisaatioista tai ulkoistetuista tilitoimistoista.

Lue lisää 

Kela pyytää eSARA-tiedostoilla Kelan etuuksia hakevia työnantajia käyttämään muita asiointipalveluja

Työnantajat voivat nyt lähettää hakemuksen liitteitä Työnantajan päiväraha- ja korvauspalvelussa

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Tilaa Kelan uutiskirjeitä

Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat ajankohtaiset uutiset Kelan tukiin ja palveluihin tulevista muutoksista sekä koulutuksista ja tapahtumista. Tilaa uutiskirjeitä

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

Ny möjlighet för personer som fyllt 65 år – samma pris för allmänläkarbesök inom den privata och den offentliga hälso- och sjukvården från september19.6.2025 09:06:12 EEST | Pressmeddelande

Från och med 1.9.2025 kan personer som har fyllt 65 år besöka en allmänläkarmottagning inom den privata hälso- och sjukvården till ett pris som motsvarar den klientavgift som tas ut inom den offentliga primärvården. En förutsättning är att läkaren har gått med i det så kallade valfrihetsförsöket. Försöket omfattar över en femtedel av Finlands befolkning.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye