Merihaansilta avataan jalankulkijoille ja pyöräilijöille 17.6. klo 17
Kruunusillat-yhteyden ensimmäinen silta, Merihaansilta, avataan jalankulkijoille ja pyöräilijöille tiistaina 17. kesäkuuta klo 17. Merihaansilta yhdistää Hakaniemen Merihaan ja Kalasataman Nihdin.

Kruunusillat-yhteyteen kuuluu kolme uutta siltaa: Merihaansilta, Kalasataman ja Korkeasaaren välinen Finkensilta ja Korkeasaaresta Laajasaloon johtava Kruunuvuorensilta.
Finkensilta avataan jalan ja pyörällä liikkuville Korkeasaaren eläintarhan asiakkaille elokuussa. Ilman eläintarhan pääsymaksua siltaa voi käyttää vasta loppusyksyllä, jolloin sitä pitkin pääsee Korkeasaaren pohjoisrannalle.
Kruunuvuorensilta avataan jalankululle ja pyöräliikenteelle keväällä 2026. Raitiotien matkustajaliikenne alkaa vuonna 2027.
Merihaansilta tulee olemaan muutaman päivän kiinni ensi syksynä, kun sillan veneille avattavaa osuutta testataan.
Juhannustunnelmaa avajaistilaisuudessa
Kutsumme kaikki kiinnostuneet kaupunkilaiset kokeilemaan uutta Merihaansiltaa ja nauttimaan aikaisesta juhannustunnelmasta tiistaina 17. kesäkuuta klo 17-18.30.
Pukukoodi: kansallispuku tai muu ulkoiluun sopiva vaatetus.
Merihaansilta
Merihaansillan pituus on 422 metriä. Raitiotie kulkee Merihaansillan keskellä. Sekä sillan pohjois- että eteläreunassa on jalkakäytävä. Eteläreunassa on myös neljä metriä leveä pyörätie.
Silta on rakenteeltaan teräsbetoninen jatkuva laattasilta. Merihaansiltaan toteutetaan ajoneuvonosturien avulla avattava osuus, jota voidaan käyttää erikoistapauksissa. Muuten silta on matala, alikulkukorkeus on vain 2,6 m (MW) 2,8 m (N2000).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne KajanderKruunusillat-allianssin työmaapäällikkö, siltarakentaminen
Puh:050 3900 575janne.kajander@yit.fiLauri HänninenKruunusillat-raitiotien viestintäpäällikkö
Puh:040 568 6711lauri.hanninen@hel.fiLinkit
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Byggandet av Rikrokens nya barnhem inleds14.7.2025 10:16:41 EEST | Pressmeddelande
Byggnadsarbetet för Rikrokens nya barnhem inleddes i juni och de nya lokalerna beräknas stå klara i december 2026.
Riihenkulman uuden lastenkodin rakentaminen alkaa14.7.2025 10:16:41 EEST | Tiedote
Riihenkulman uuden lastenkodin rakentamiseen liittyvät työt on aloitettu kesäkuussa, ja uusien tilojen arvioidaan valmistuvan vuoden 2026 joulukuussa.
Construction of new children's home in Riihenkulma begins14.7.2025 10:16:41 EEST | Press release
Construction work on the new children's home in Riihenkulma started in June, and the new premises are expected to be completed in December 2026.
Suomenlinnan vilkkaimman sillan korjaus siirtyy vuodelle 202610.7.2025 10:13:53 EEST | Tiedote
Susisaaren silta Suomenlinnassa oli alun perin tarkoituksena peruskorjata kesän ja syksyn 2025 aikana.
Helsinki pyrkii eroon vaarallisista suojateistä – ensimmäiset suojatiettömät kadunylityspaikat käyttöön8.7.2025 11:26:59 EEST | Tiedote
Yhtenä keinona on muuttaa vaarallinen suojatie kadunylityspaikaksi, jossa jalankulkija väistää autoja ja muuta liikennettä. Muita keinoja ovat muun muassa hidasteet, kavennukset ja liikennevalot.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme