Svenska handelshögskolan

En fungerande cirkulär textilhantering förutsätter partnerskap mellan ideella organisationer och företag

Dela

Vad händer med textilier som doneras till ideella välgörenhetsorganisationer? Ny forskning ger insikt i insamling och sortering av använda textilier för second hand-butiker och varför det behövs samarbete mellan ideella organisationer och företag för att uppnå cirkularitet.

Anna Hiltunen disputerar 5.9.2025
Anna Hiltunen disputerar 5.9.2025

EU:s ambition är att öka cirkulariteten i textilbranschen och minimera textilavfall. I praktiken betyder det att använda textilier måste separeras från annat hushållsavfall och sorteras för återanvändning och återvinning. Just nu är separat insamling av använda textilier fortfarande mycket låg. När textilier hamnar i blandat hushållsavfall går deras potential för cirkularitet förlorad.

- De pågående lagändringarna inom EU, inklusive producentansvar för textilier, kräver forskningsbaserad men praktiskt orienterad kunskap, säger doktorand Anna Hiltunen.

I sin doktorsavhandling undersöker Hiltunen  textilcirkularitet med fokus på insamling och sortering av använda textilier som utförs av ideella välgörenhetsorganisationer i Finland.

- Under de senaste tjugo åren har ideella organisationer varit de största insamlarna av använda textilier globalt, även i Finland. De förverkligar textilcirkularitet genom att samla in och sortera textilier. Dessa uppgifter är viktiga första steg mot återanvändning och återvinning, och är inte nödvändigtvis av intresse för vinstdrivande aktörer, säger Hiltunen.

Återanvändning bör prioriteras framför återvinning eftersom det bevarar de naturresurser och det arbete som redan investerats i att skapa plaggen. Hiltunens forskning lyfter fram hur ideella organisationer bäst hittar ”second hand-diamanter” till sina butiker. Till exempel finns det ett samband mellan kvaliteten på donationerna och möjligheten för personalen att interagera direkt med givarna. Det påverkar också organisationernas val av insamlingsmetod.

Enligt Hiltunen hamnar inte alla donationer i butikerna, men organisationerna sorterar dem ändå i olika kategorier. Det innebär att de kan ses som stora leverantörer av rena, försorterade textilier till andra cirkulära initiativ, såsom textilåtervinning. För att skapa kopplingar mellan ideella organisationer och andra aktörer inom cirkularitet behövs nya partnerskap.

- I min forskning fann jag att bildandet av nya partnerskap mellan ideella organisationer och företag är mycket viktigt och påverkas positivt av flera faktorer. Men jag upptäckte också hinder, som till exempel olika intressen och mål, konflikter mellan olika företagskulturer och brist på teknologisk beredskap för kommersialisering, förklarar Hiltunen.

Du kan läsa hela avhandlingen här:

Another man’s treasure: non-profit organisations and reverse supply chains for textile circularity

Anna Hiltunen disputerar på sin doktorsavhandling  den 5 september kl. 12:00 på Svenska handelshögskolan, Arkadiagatan 22, Helsingfors. Du kan delta på plats eller via denna Teams-länk: https://go.hanken.fi/defence-hiltunen

Kontakt: 
Anna Hiltunen (född Zhuravleva)
E-post: anna.zhuravleva@hanken.fi
Opponent: Professor Erik Sandberg, Linköpings universitet
Kustos: Biträdande professor Anna Aminoff, Svenska handelshögskolan

Kontakter

Svenska handelshögskolan är den äldsta handelshögskolan i Finland, med verksamhet i
Helsingfors och Vasa. Den är ett ledande, internationellt ackrediterat universitet med över
hundra års erfarenhet av utbildning och forskning inom ekonomi. Forskningen är mycket
ansedd och utgör grunden för all undervisning. Hanken har ett nära samarbete med
näringslivet och ett aktivt alumnnätverk med drygt 16 000 alumner som arbetar i över 70
olika länder.

Andra språk

Följ Svenska handelshögskolan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska handelshögskolan

Forskning: Att veta vad man tjänar jämfört med andra ökar tillfredsställelsen och påverkar ekonomiska val8.10.2025 09:01:19 EEST | Pressmeddelande

En omfattande experimentell studie visar att när människor får veta hur deras inkomst står sig jämfört med andras, påverkar det både hur nöjda de är och hur de agerar. Tack vare en innovativ metod kunde forskarna på ett säkert sätt visa hur inkomstinformation inverkar på upplevd tillfredsställelse. Studien tittade också på hur information i en enkät kan påverka verkliga ekonomiska beslut – något som gör forskningen banbrytande.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye