Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Hoitohenkilökunnan ammattitaito, asiantuntemus ja ystävällisyys kerää kiitosta asiakkailta

Jaa

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suosittelulukema jatkaa korkealla tasolla. Erityisesti puhelinpalveluiden suosittelu on parantunut päivystysavussa, vammaisneuvonnassa ja neuvoloiden keskitetyssä ajanvaraus- ja neuvontapuhelimessa. Eniten palautteita on annettu terveys- ja päihdepalveluissa, joissa kiitosta ovat saaneet henkilökunnan toiminta ja palvelun saatavuus.

Kuvassa hoitohenkilökuntaa ja asiakkaita ulkoilemassa.
Asiakkaiden tyytyväisyyteen vaikuttavat eniten hoitohenkilökunnan ammattitaito, asiantuntemus ja ystävällisyys. Kaisa Sunimento Helsingin kaupunki

Puhelinpalveluistamme annettu palaute on lähtenyt positiiviseen nousuun. Viimeisen vuoden aikana asiakkaiden tyytyväisyys puhelinpalveluihin on kasvanut niin päivystysavussa, vammaisneuvonnassa kuin neuvoloiden keskitetyssä ajanvaraus- ja neuvontapuhelimessa.  

Hammashoidon asiakkaat ovat puolestaan tyytyväisiä erityisesti suuhygienistien vastaanotolla saamaansa palveluun. Asiakkaiden tyytyväisyyteen vaikuttavat eniten hoitohenkilökunnan ammattitaito, asiantuntemus ja ystävällisyys sekä palvelun koettu hyödyllisyys ja turvallisuus.  

– Asiakkaan ja potilaan kokemus on tärkeä osa palvelujemme onnistumisen arviointia. Yleisesti käytetyn suositteluindeksin (NPS) arvo 69 on erittäin hyvä tulos julkisissa sosiaali- ja terveyspalveluissa. Palvelut toimivat paljon paremmin kuin julkisesta keskustelusta voisi päätellä: käyttäjät arvostavat palvelujamme ja ammattilaisemme tekevät työtä suurella sydämellä, toimialajohtaja Juha Jolkkonen toteaa. 

Lue lisää asiakaskokemuksesta ja tutustu muihin ajankohtaisiin nostoihin, kuten:  

  • lasten osallisuuden edistämiseen sosiaalihuollossa palautetietoisen työskentelyn (FIT) avulla 

  • helsinkiläisten kokemuksiin palveluseteleistä.  

Tutustu raporttiin

Asiakaskokemuskatsaus 2/2025  

Lisätiedot: sotepe.asiakaskokemus@hel.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella

Toinen linja 4A

PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)

www.hel.fi/sotepe

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 4.11.4.11.2025 19:04:57 EET | Tiedote

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnalla oli kokous tiistaina 4. marraskuuta 2025. Kokouksen päätöstiedote on kaupungin verkkosivuilla. Kaisa Kivistö terveysasemien ja sisätautien poliklinikan uusi johtajalääkäri Lautakunta valitsi Helsingin terveysasemien ja sisätautien poliklinikan uudeksi johtajalääkäriksi lääketieteen tohtori, lastentautien erikoislääkäri Kaisa Kivistön. Kaisa Kivistö työskentelee tällä hetkellä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen johtavana ylilääkärinä. Kivistö aloittaa uudessa tehtävässään vuoden 2026 alussa. Lautakunta päättää palvelustrategiasta 18.11. Lautakunta jatkaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategialuonnoksen käsittelyä ylimääräisessä kokouksessa tiistaina 18. marraskuuta. Lautakunta antaa palvelustrategiasta esityksen kaupunginhallitukselle. Lopullisesti sen hyväksyy kaupunginvaltuusto arviolta vuoden 2025 lopulla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye