Kortare köer till munhälsovården i Österbottens välfärdsområde
Köerna till munhälsovården har blivit kortare i hela Österbottens välfärdsområde. I kommunerna i norr uppfyller munhälsovården nu målen i vårdgarantin. Det tar längst tid att få vård i Vasa, Laihela, Korsholm och Malax.
I Kronoby, Larsmo, Pedersöre, Jakobstad och Nykarleby är den genomsnittliga väntetiden till icke-brådskande munhälsovård 4–5 månader. Det faller inom ramarna för vårdgarantin på sex månader. Som längst har köerna till en munhälsokontroll varit över ett år.
– Vid varje mottagning ger personalen en rekommendation om hur ofta kunden ska besöka munhälsovården i fortsättningen. När hen kontaktar tidsbokningen bedöms vårdbehovet utifrån tidigare besök, säger regionövertandläkaren Anne Hägglund.
Situationen inom munhälsovården är särskilt utmanande i Vasa, Korsholm, Laihela och Malax, där flera tandläkartjänster står obesatta.
– Målet är att all munhälsovård i välfärdsområdet ska omfattas av vårdgarantin under nästa år. De goda resultaten i norr ger hopp om att det ska gå, men det förutsätter köhantering utanför det ordinarie arbetet, säger ledande tandläkare Hanna Kangasmaa.
Lyckad rekrytering avgörande
I de norra kommunerna har man lyckats rekrytera personal till de flesta befattningar inom munhälsovården, vilket är den främsta orsaken till att vårdköerna blivit kortare.
Munhälsovårdens representanter har deltagit i branschevenemang och rekryteringsmässor i både Finland och Sverige. Olika verksamhetsställen har också varit måna om att ta emot – och ta väl hand om – praktikanter och studerande.
– Om de studerande som kommer till oss får ett bra bemötande och ordentlig handledning, ökar chansen för att de i ett senare skede återvänder för att jobba hos oss. Dessutom sprids ordet om att vi är en bra arbetsgivare också för nyutexaminerade, säger Anne Hägglund.
För att korta av köerna har anställda inom munhälsovården haft möjlighet att frivilligt ta emot extra arbetspass. Dessutom har man tagit hjälp av externa tjänsteproducenter bland annat via Färdig patient-modellen, som handlar om att patientens problem med munhälsan sköts från början till slut som köptjänst. Årligen vårdas cirka 2 000 patienter på detta vis.
Patienter nöjda med servicen
Tidigare kallades vuxna regelbundet till tandkontroller. Numera ska de själva boka tid till såväl icke-brådskande som akuta undersökningar. Telefonnumret till munhälsovårdens tidsbokning och rådgivning är 06 218 9100 och gäller i hela välfärdsområdet under tjänstetid. Vid akuta vårdbehov under andra tider på dygnet ska man ringa 116 117.
Barn kallas fortsättningsvis till kontroller både före och under skoltiden och de problem som uppdagas följs upp. Undersökningar av munhälsan kan också behövas inför operationer eller vid påbörjande av en del medicineringar.
– Samma personal står för både akuta och planerade ingrepp. Det handlar om en ständig balansgång med resurser, säger Hägglund.
Efter att människor kommit in i vårdsystemet, är de i regel nöjda med den service de får, även om mottagningstiden inte alltid är i hemkommunen.
Kontakter
Anne HägglundRegionövertandläkare
Tel:050 3141 802anne.hagglund@ovph.fiHanna KangasmaaLedande tandläkare
Tel:040 5162 118hanna.kangasmaa@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9–15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Tycker du att det är lätt att uträtta ärenden i vårt välfärdsområde? - Svara på enkäten och dela med dig av dina erfarenheter5.11.2025 09:50:22 EET | Pressmeddelande
Vi vill kartlägga hur jämlika och tillgängliga våra tjänster är. Har du kunnat besöka våra mottagningar obehindrat? Har våra patientanvisningar varit förståeliga? Har du upplevt osakligt bemötande eller diskriminering? Svara på enkäten och hjälp oss att förbättra vår service.
Onko hyvinvointialueemme palveluissa helppo asioida? – Vastaa kyselyyn ja jaa kokemuksesi5.11.2025 09:50:19 EET | Tiedote
Haluamme selvittää, miten yhdenvertaisia ja saavutettavia palvelumme ovat. Oletko päässyt esteettömästi vastaanotolle? Olivatko sinulle annetut potilasohjeet ymmärrettäviä? Oletko kokenut epäasiallista kohtelua tai syrjintää? Vastaa kyselyyn ja auta meitä parantamaan palveluita.
Samarbetsförhandlingarna avslutades 3.114.11.2025 14:10:00 EET | Pressmeddelande
Personalkostnaderna skulle ursprungligen minskas med 15 miljoner euro, men summan har nu minskats till 11,8 miljoner euro. Tanken var att man genom samarbetsförhandlingarna skulle hitta en besparing på 4,3 miljoner euro, medan den återstående summan skulle hittas via det s.k. rekryteringsförfarandet.
Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 3.11.4.11.2025 14:10:00 EET | Tiedote
Alun perin säästötarve henkilöstökustannuksista oli 15 miljoonaa euroa. Sitä on nyt pienennetty 11,8 miljoonaan euroon. Yhteistoimintaneuvottelujen osuus säästötarpeesta oli 4,3 miljoonaa euroa. Loput säästöstä toteutetaan rekrytointimenettelyn kautta.
Ansök om organisationsbidrag3.11.2025 11:09:31 EET | Pressmeddelande
Ansökningsperioden för 2026 års verksamhetsbidrag, partnerskapsbidrag och engångsbidrag är 3.11-30.11.2025. Ansökningen görs med hjälp av en digital blankett.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum