Rasvamaksan riskitekijät voivat alkaa muotoutua jo sikiöaikana ja varhaislapsuudessa
9.6.2026 08:40:00 EEST | Tampereen yliopisto | Tiedote
Maksan rasvoittuminen ei ole seurausta vain perimän ja aikuisiän elämäntapatekijöiden yhteisvaikutuksesta. Uusi Tampereen ja Itä-Suomen yliopiston tutkimus osoittaa, että äidin raskaudenaikaisella terveydellä sekä lapsuuden aikaisilla ruokavaliovalinnoilla voi olla on pitkäaikaisia vaikutuksia lapsen maksaterveyteen.

Uusi suomalainen väestötutkimus osoittaa, että rasvamaksan varhaiset merkit lapsilla voivat liittyä sekä äidin raskaudenaikaiseen terveyteen että lapsen ruokavalioon ja aineenvaihduntaan.
Tutkimuksessa tarkasteltiin yhteensä 488 suomalaislapsen tietoja. Osallistujia seurattiin varhaislapsuudesta nuoruuteen. Tutkijat analysoivat äidin raskaudenaikaista terveydentilaa, lapsen ruokavaliota ja elintapoja sekä kehonkoostumusta ja aineenvaihduntaa. Tavoitteena oli selvittää, millainen yhteys näillä tekijöillä on alaniiniaminotransferaasiin (ALAT), joka toimii varhaisena maksasairauden riskin osoittajana.
– Yksi merkittävä havaintomme oli, että äidin ennen raskautta sairastama verenpainetauti saattaa olla yhteydessä lapsen korkeampiin ALAT-arvoihin sekä lapsuudessa että nuoruudessa. Tämä viittaa siihen, että äidin kardiometabolinen terveys sikiöaikana voi olla merkittävässä roolissa lapsen maksasairauden kehittymisessä. Syy-yhteyden olemassaolo vaatii kuitenkin vielä lisävahvistusta, tutkimuksen vastuukirjoittaja, Tampereen yliopiston väitöskirjatutkija Hanna de Ruyter toteaa.
Tutkijat havaitsivat myös, että lapsen kehon rasvakudoksen määrä ja – tämänhetkiseen hypoteesiin sopien – erityisesti sisäelinrasva olivat yhteydessä korkeampiin ALAT-arvoihin jo varhaislapsuudesta alkaen. Lisäksi lyhyempi imetys ja varhaisempi kiinteiden ruokien aloitus liittyivät korkeampiin ALAT-arvoihin nuoruudessa.
Eläinperäinen ruokavalio yhteydessä korkeampiin maksa-arvoihin
Tutkimuksessa nousi esiin myös ruokavalion merkitys. Runsas proteiinin sekä eläin- ja maitotuotteiden käyttö olivat yhteydessä korkeampiin ALAT-arvoihin erityisesti myöhemmässä lapsuudessa ja nuoruudessa. Hedelmien, vihannesten ja marjojen runsas käyttö puolestaan liittyi matalampiin ALAT-arvoihin. Tutkitut metaboliset biomerkkiaineet tukivat ruokavaliolöydöksiä.
Liikunnalla, fyysisellä kunnolla tai unella ei tässä tutkimuksessa havaittu tilastollisesti merkittävää yhteyttä ALAT-arvoihin.
Vaikka suurin osa tutkituista lapsista oli terveitä ja varsinaisen rasvamaksan esiintyvyys oli matala, kohonneita ALAT-arvoja esiintyi kuitenkin noin 12–15 prosentilla. Tämä on tärkeä havainto, koska ALAT-arvojen nousu saattaa ennakoida myöhempiä maksasairauksia ja metabolista oireyhtymää.
– Vaikka löydöksiä tulee tulkita vielä varovasti ja ne on toistettava muissa kohorteissa, tutkimus tarjoaa tärkeää uutta tietoa rasvamaksan kehittymisestä jo varhaisessa elämänvaiheessa. Jatkossa tulokset voivatkin auttaa kehittämään uusia keinoja ennaltaehkäistä maksasairauksia jo ennen niiden puhkeamista, professori Kalle Kurppa Tampereen yliopistosta sanoo.
Tutkimus oli Tampereen yliopiston Lasten ja nuorten terveyden edistämisen tutkimusryhmän ja Itä-Suomen yliopiston Lasten liikunta ja ravitsemus -tutkimuksen (PANIC) yhteistyöprojekti.
Artikkeli Perinatal and Lifestyle Factors Associated with Childhood Alanine Aminotransferase Levels as an Early Indicator of MASLD julkaistiin The Journal of Pediatrics -tiedelehdessä 12.5.2026.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kalle KurppaProfessori
kalle.kurppa@tuni.fiHanna de RuyterVäitöskirjatutkija
hanna.deruyter@tuni.fiKuvat

Linkit
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 23 200 opiskelijaa ja henkilöstöä noin 4 200. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Space Nordic käynnistyy vahvistamaan pohjoismaista avaruusalan yhteistyötä1.6.2026 11:50:00 EEST | Tiedote
Uusi Space Nordic -hanke yhdistää hajanaiset Pohjoismaiden avaruusalan toimijat, jotta alue voi kilpailla tehokkaammin kansainvälisillä markkinoilla.
Harri Nieminen Tampereen yliopiston työelämäprofessoriksi liikkuvien työkoneiden alalle1.6.2026 10:00:00 EEST | Tiedote
Automaatioalan asiantuntija ja yhteistyön tekijä Harri Nieminen on nimitetty työelämäprofessoriksi Tampereen yliopiston tekniikan ja luonnontieteiden tiedekuntaan. Uuden viisivuotisen professuurin myötä on tarkoitus terävöittää yliopiston kansainvälistä asemaa liikkuvien työkoneiden alalla sekä vahvistaa siltaa tutkimuksen ja teollisuuden välillä. VTT:stä yliopistoon siirtyvä Nieminen aloittaa uudessa roolissaan 1. kesäkuuta 2026.
Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto palkitsee pitkän matematiikan laudaturit29.5.2026 15:29:27 EEST | Tiedote
Stipendin saa yhteensä 96 ylioppilasta Tampereen kaupunkiseudun lukioista. Vuorineuvos Paavo V. Suomisen rahasto kuuluu Tampereen teknillisen yliopiston tukisäätiön rahastoihin.
Kaupunkilaiset ideoivat arjen kestävyyttä: pian voi hakea yhteisöavustusta paikallisiin kokeiluihin ja ratkaisuihin27.5.2026 13:19:37 EEST | Tiedote
Urban Prosumers -hanke kutsuu Tampereen seudun yhteisöt ja asukkaat mukaan kehittämään arjen ratkaisuja kestävyyshaasteisiin. Hanke jakaa yhteisöavustusta yhteisöjen ja asukkaiden itsensä toteuttamiin paikallisiin kokeiluihin ja ratkaisuihin, jotka liittyvät ilmastokestävään liikkumiseen, energiaan ja ruokaan.
Hajanainen energiapolitiikka hidastaa kaupunkien päästöjen vähentämistä25.5.2026 13:08:19 EEST | Tiedote
Väitöstutkimuksen mukaan energiatehokkuustavoitteita tulisi tarkastella yksittäisten rakennusten sijaan kaupunkienergiajärjestelmän tasolla. Tutkimus osoitti, että jos kiinteistökohtaiset lämpöpumput yleistyvät kaukolämmön kustannuksella, hyötyjen lisäksi tästä seuraa myös merkittäviä haittoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme