Suomen Tekstiili & Muoti ry

76 prosenttia tekstiili- ja muotialan yrityksistä lomauttaa henkilöstöään koronakriisin takia

Jaa
Yritykset arvioivat Suomen Tekstiili & Muoti ry:n kyselyssä, että hallituksen tukitoimet ovat jäykkiä ja ne helpottavat yritysten tilannetta vain vähän. Laina tai tuki toiminnan kehittämiseen eivät ole riittäviä ratkaisuja.

Koronavirustilanne on ajanut monet tekstiili- ja muotialan yritykset ahtaalle, kun niiden myynti on pudonnut lähes olemattomiin. Kaksi kolmasosaa yrityksistä kertoi, että korona heikentää niiden tilannetta erittäin paljon.

Erityisen ankarasti koronakriisi on iskenyt kuluttajatuoteyrityksiin. Kuluttajamyynti pysähtyi välittömästi, ja nyt jälleenmyyjät peruvat tilauksiaan tuotteille, jotka ovat jo valmistuksessa tai varastossa. Myös BtoB-yritysten tilauksia perutaan. Vaikutukset ulottuvat todennäköisesti pitkälle tulevaisuuteen.

Valtaosa yrityksistä lomauttanut tai lomauttamassa

Valtaosassa yrityksiä on tulossa lomautuksia. Kaikista alan yrityksistä 41 prosenttia kertoo jo tehneensä lomautuksia ja 35 prosenttia aikoo tehdä niitä lähiviikkoina. 17 prosenttia on irtisanonut tai aikoo irtisanoa työntekijöitään.

”Nyt on erityisen tärkeää huolehtia, että yritykset pääsevät tämän vaikean ajan yli. Yritykset eivät pidä hallituksen tukitoimia riittävinä. Jo nyt 14 prosenttia kertoi, että yritys on vaarassa ajautua konkurssiin”, sanoo Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Anna-Kaisa Auvinen.

”Valtio takaa, pankit jakaa” ei toimi

Yrityksille haasteellista on, että tukitoimien painopiste on lainamuotoisessa rahoituksessa, jota kaikki eivät saa.

”Lainaan vaaditaan hyvä taloudellinen tilanne ja 20 prosentin omarahoitusosuus, joita yrityksillä ei välttämättä ole, jos ne ovat esimerkiksi tehneet äskettäin investointeja. Tai jos yrityksellä on ennestään isoja lainoja, ne eivät välttämättä halua tai saa lainaa lainan päälle”, Anna-Kaisa Auvinen sanoo.

”Hallituksen ajatus siitä, että valtio takaa ja pankit jakaa, ei käytännössä toimi.”

Toinen haaste on se, että avustusta tarjotaan kehittämistoimenpiteisiin, ei suoraan kriisin vaikutuksiin.

”Moni yritys ei pysty kehittämistoimenpiteisiin, kun henkilöstö on lomautettuna ja rahaa tarvittaisiin ennen kaikkea akuutin kassakriisin hoitamiseen”, Anna-Kaisa Auvinen sanoo.

”Yritysten viesti on selvä: toimenpiteitä tarvitaan lisää ja niiden pitää olla selkeitä. Yritykset pitävät tähän mennessä toteutettuja tukitoimia hitaina ja sekavina. Tarvitaan suoraa tukea.”

Valtion lisäksi avainasemassa ovat liiketilojen vuokranantajat. Yritysten kassa ei kestä sitä, että vuokrat juoksevat, vaikka tuloja ei ole.

”Pelkkä vuokrien lykkääminen ei auta, vaan yritykset tarvitsevat helpotuksia vuokraan”, Auvinen sanoo.

30.-31.3.2020 toteutettuun kyselyyn vastasi 103 Suomen Tekstiili & Muoti ry:n jäsenyritystä eli 56 prosenttia liiton jäsenistä. Kyselyn vastaajajoukko edustaa kattavasti tekstiili- ja muotialan eri toimintoja: kuluttajatuotteita valmistavia vaate- ja sisustusyrityksiä, työ- ja suojavaateyrityksiä sekä alan materiaalivalmistajia ja teollisia tuottajia. Vastaajayritykset työllistävät Suomessa yli 2 900 henkilöä ja tekevät 660 miljoonaa euroa liikevaihtoa vuodessa. Kysely on osa EK:n koronakyselyä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Suomen Tekstiili & Muoti ry
Suomen Tekstiili & Muoti ry
Eteläranta 10
00130 Helsinki

http://www.stjm.fi

Suomen Tekstiili & Muoti ry on tekstiili-, vaate- ja muotialan yritysten järjestö. Huolehdimme siitä, että yrityksillä on kannustava toimintaympäristö ja mahdollisuuksia kasvaa, kansainvälistyä ja menestyä. Olemme alan vahva vaikuttaja ja työmarkkinajärjestö. Autamme jäsenyrityksiä työelämään ja liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä. Jäsenyritystemme tuotteita ovat mm. vaatteet, kodintekstiilit, sairaalatekstiilit, tekniset tekstiilit sekä kuitukankaat ja teollisuustekstiilit.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Tekstiili & Muoti ry

Tekstiili- ja muotialan työnantajat sekä alan ammattiliitot vaativat toimialan kasvuohjelmaa hallitusohjelmaan12.7.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Tekstiili- ja muotiala voi VTT:n selvityksen mukaan luoda vuoteen 2035 mennessä yli miljardin euron investoinnit sekä yli 17 000 työpaikkaa Suomeen. Toimialan hyödyntämätön potentiaali voidaan lunastaa hyvällä yhteistyöllä yritysten, tutkimus- ja oppilaitosten sekä julkisen sektorin kesken – valtion vauhdittamana. Toimialan työmarkkinajärjestöt, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Ammattiliitto Pro ry sekä Teollisuusliitto ry peräänkuuluttavat yhdessä toimialan kehittämistä kokoavia toimia sekä kasvuohjelmaa toimialalle seuraavaan hallitusohjelmaan.

Taisteluasujen hankintaprosessin avoimuus tukee suomalaisen tekstiiliteollisuuden mahdollisuuksia menestyä3.3.2022 10:16:24 EET | Tiedote

Yhteispohjoismainen taisteluasutilaus on menetetty mahdollisuus kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle. Tekstiiliteollisuuden suomalaisen tuotannon säilyttäminen on osa huoltovarmuusinfrastruktuuria, ja sen merkitys on tullut esiin esimerkiksi koronapandemian aikana ja tulee esille tämänhetkisen geopoliittisen kriisin aikana. ”Tuotantoketjua ei polkaista käyntiin tyhjästä, vaan se vaatii tarvittavien materiaalien varastointia ja asujen valmistuksessa tarvittavaa osaamista, henkilöstöä ja tuotantolaitteita. Yhden tekstiilialan tuotannossa toimivan työntekijän työpaikan säilyttäminen edellyttää hankintoja noin 150 000 €:n arvosta”, muistuttaa Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja-Liisa Niinikoski.” Nyt tämänhetkisen Ukrainan kriisin valossa on jo tullut esille, että esimerkiksi Baltian maissa kulloinkin kyseessä olevan valtion tekstiilitilaukset sivuuttavat suomalaisten tekstiiliyritysten siviilitilaukset. Sen vuoksi on huoltovarmuuden kannalta tärkeää, että myös Suomessa on

Tuore selvitys: Suomalaisella muotialalla merkittävät kansainväliset kasvumahdollisuudet18.2.2022 11:31:59 EET | Tiedote

Kansainvälinen muotiala elää teolliseen vallankumoukseen verrattavissa olevaa murroskautta, Business Finlandin teettämässä raportissa todetaan. Suomalaisyrityksillä on poikkeuksellinen kasvun paikka, kun megatrendit ja kuluttajakäyttäytymisen muutos lisäävät erityisesti vastuullisen muodin ja suoran kuluttajakaupan kysyntää. Kansainvälinen kasvu edellyttää poikkialaista yhteistyötä, suomalaisen muotialan kansainvälisen näkyvyyden ja kotimaisen arvostuksen lisäämistä sekä startup-henkeä ja rahoitusta. Ala peräänkuuluttaa myös monivuotista kasvuohjelmaa.

Noin puolet suomalaisen tekstiili- ja muotialan ilmastopäästöistä voitaisiin välttää tuplaamalla tuotteiden käyttöikä13.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Tuore Suomalaisen tekstiili- ja muotialan globaalit ilmastovaikutukset -selvitys kertoo, missä alan merkittävimmät päästöt syntyvät ja miten niitä voidaan vähentää. Tässä selvityksessä arvioitiin ensimmäistä kertaa suomalaisen tekstiili- ja muotialan tuotannon sekä kaikkien Suomeen tuotujen tekstiilien ja vaatteiden aiheuttamat päästöt yhteensä.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye