87 % yli 65-vuotiaista säästänyt arjen menoista – katso myös kaikkien vastaajien tulokset

Kuluttajaliiton kyselystä paljastui, mistä suomalaiset ovat säästäneet hintojen nousun vuoksi. Yli 65-vuotiaista vastaajista suuri osa ilmoitti säästäneensä vapaa-ajan menoista, matkailusta ja ravintolakäynneistä, mutta lähes puolet vastaajista on säästänyt myös ruokamenoista.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell esitteli Kampin palvelukeskuksessa kyselyn tuloksia ikäihmisten näkökulmasta.

Lähes puolet kyselyn yli 65-vuotiaista vastaajista (45 %) on säästänyt elintarvikemenoissa. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat ovat nousseet yleistä inflaatiota nopeammin. ”Syyskuussa yleinen inflaatiotahti oli 8.1 % ja elintarvikkeiden hinnat puolestaan nousivat 14,5 prosenttiin”, Beurling-Pomoell kertoo.

Myös energian hinnannousu näkyy selvästi iäkkäämmän väestön kulutustavoissa. Autolla ajamista on vähentänyt jopa 43 % ja saunomista 29 % kyselyn vastaajista. Neljännes (26 %) on säätänyt kodin lämpötilaa.

Lähes puolet iäkkäämmistä vastaajista on karsinut vapaa-ajan menoista (42 %). Jopa 60 % yli 65-vuotiaista on vähentänyt ravintolassa käymistä ja 55 % on karsinut lomamatkoja.

Selvityksestä käy ilmi, että 9 % yli 65-vuotiaista suomalaisista on säästänyt lääkemenoista kohonneiden elinkustannusten vuoksi.

”Tämä on tärkeä viesti päättäjille”, toteaa Beurling-Pomoell. ”Jos lääkkeiden hankkimiseen ei ole varaa, voi lääkehoidon toteutuminen vaarantua ja ihmisen terveys olla vaakalaudalla.”

Tukea elämiseen

”Eläkeläisten joukkoon mahtuu paljon niitä, joiden taloudellinen liikkumavara on hyvin pieni. On pelkän kansaneläkkeen varassa eläviä ja moni asuu yksin. Kun arjen kannalta pakollisten menojen, kuten elintarvikkeiden, lääkkeiden ja asumisen hinnat nousevat, eteen saattaa tulla tilanne, jossa täytyy hakea apua selviytyäkseen”, toteaa Beurling-Pomoell. ”Avun hakemisessa ei ole mitään hävettävää”, hän muistuttaa.

”Ikäihmisten tulee nyt tarvittaessa hakea yhteiskunnan tarjoamia tukia elämiseen, vaikka aiemmin olisikin pärjätty omin avuin. Esimerkiksi vuoden alusta voimaan tulevan sähkötuen on tarkoitus auttaa selviämään talven sähkölaskuista. Sähkötukea haetaan Kelasta. ”Jos energiatuista tulee kysyttävää, kannattaa rohkeasti olla yhteydessä suoraan järjestävään tahoon”, Beurling-Pomoell neuvoo.

Ainoastaan 13 % kyselyn yli 65-vuotiaista vastaajista ilmoitti, ettei ole joutunut säästämään lainkaan.

Katso kyselyn kaikki tulokset

Tulospaketista näet kaikkien vastaajien (n = 1090) tulokset mm. eri ikäryhmien, perhemuodon, tulotason ja asuinpaikan mukaisesti. Katso koko taulukko Kuluttajaliiton kotisivuilta:

Kampin palvelukeskuksen tilaisuus ”Nousevat hinnat ja ikäihmisen arki” järjestettiin yhdessä Kuluttajaliiton alueellisen yhdistyksen Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry kanssa.

Pörssisähkösopimus ei saa olla kuluttajan ainoa vaihtoehto26.1.2023 15:41:14 EET | Tiedote

Eduskunta on parhaillaan käsittelemässä muutoksia sähkömarkkinalakiin. Kuluttajaliitto on huolissaan, että ehdotusta voidaan tulkita siten, että pörssisähkösopimus voisi olla ainoa kuluttajalle tarjottu toimitusvelvollisuuden piiriin kuuluva sähkösopimus. Liitto katsoo, että pörssisähkön ajoittain erittäin korkea hinta saattaa vaarantaa erityisesti pienituloisten kotitalouksien toimeentulon.

Kuluttajien valitusväylä kohtuuttomista sähköhinnoista tukossa4.1.2023 13:36:24 EET | Tiedote

Viime aikoina monet sähköyhtiöt ovat ilmoittaneet tuntuvista hinnankorotuksista toistaiseksi voimassa oleviin sähkösopimuksiin. Joidenkin kuluttajien sähköenergian hinta on voinut nousta kerralla jopa satoja prosentteja. Korotus voi olla laiton, mikäli se tapahtuu ilman riittäviä perusteita. Tällöin hinnankorotuksen voi viedä arvioitavaksi kuluttajariitalautakuntaan, joka on kuluttajalle maksuton ja riskitön riidanratkaisuelin. Kuluttajaliitto on huolissaan kuluttajariitalautakunnan pitkistä käsittelyajoista.