87 % yli 65-vuotiaista säästänyt arjen menoista – katso myös kaikkien vastaajien tulokset

Kuluttajaliiton kyselystä paljastui, mistä suomalaiset ovat säästäneet hintojen nousun vuoksi. Yli 65-vuotiaista vastaajista suuri osa ilmoitti säästäneensä vapaa-ajan menoista, matkailusta ja ravintolakäynneistä, mutta lähes puolet vastaajista on säästänyt myös ruokamenoista.

Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell esitteli Kampin palvelukeskuksessa kyselyn tuloksia ikäihmisten näkökulmasta.

Lähes puolet kyselyn yli 65-vuotiaista vastaajista (45 %) on säästänyt elintarvikemenoissa. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat ovat nousseet yleistä inflaatiota nopeammin. ”Syyskuussa yleinen inflaatiotahti oli 8.1 % ja elintarvikkeiden hinnat puolestaan nousivat 14,5 prosenttiin”, Beurling-Pomoell kertoo.

Myös energian hinnannousu näkyy selvästi iäkkäämmän väestön kulutustavoissa. Autolla ajamista on vähentänyt jopa 43 % ja saunomista 29 % kyselyn vastaajista. Neljännes (26 %) on säätänyt kodin lämpötilaa.

Lähes puolet iäkkäämmistä vastaajista on karsinut vapaa-ajan menoista (42 %). Jopa 60 % yli 65-vuotiaista on vähentänyt ravintolassa käymistä ja 55 % on karsinut lomamatkoja.

Selvityksestä käy ilmi, että 9 % yli 65-vuotiaista suomalaisista on säästänyt lääkemenoista kohonneiden elinkustannusten vuoksi.

”Tämä on tärkeä viesti päättäjille”, toteaa Beurling-Pomoell. ”Jos lääkkeiden hankkimiseen ei ole varaa, voi lääkehoidon toteutuminen vaarantua ja ihmisen terveys olla vaakalaudalla.”

Tukea elämiseen

”Eläkeläisten joukkoon mahtuu paljon niitä, joiden taloudellinen liikkumavara on hyvin pieni. On pelkän kansaneläkkeen varassa eläviä ja moni asuu yksin. Kun arjen kannalta pakollisten menojen, kuten elintarvikkeiden, lääkkeiden ja asumisen hinnat nousevat, eteen saattaa tulla tilanne, jossa täytyy hakea apua selviytyäkseen”, toteaa Beurling-Pomoell. ”Avun hakemisessa ei ole mitään hävettävää”, hän muistuttaa.

”Ikäihmisten tulee nyt tarvittaessa hakea yhteiskunnan tarjoamia tukia elämiseen, vaikka aiemmin olisikin pärjätty omin avuin. Esimerkiksi vuoden alusta voimaan tulevan sähkötuen on tarkoitus auttaa selviämään talven sähkölaskuista. Sähkötukea haetaan Kelasta. ”Jos energiatuista tulee kysyttävää, kannattaa rohkeasti olla yhteydessä suoraan järjestävään tahoon”, Beurling-Pomoell neuvoo.

Ainoastaan 13 % kyselyn yli 65-vuotiaista vastaajista ilmoitti, ettei ole joutunut säästämään lainkaan.

Katso kyselyn kaikki tulokset

Tulospaketista näet kaikkien vastaajien (n = 1090) tulokset mm. eri ikäryhmien, perhemuodon, tulotason ja asuinpaikan mukaisesti. Katso koko taulukko Kuluttajaliiton kotisivuilta:

Kampin palvelukeskuksen tilaisuus ”Nousevat hinnat ja ikäihmisen arki” järjestettiin yhdessä Kuluttajaliiton alueellisen yhdistyksen Pääkaupunkiseudun Kuluttajat ry kanssa.

Kuluttajaliiton valtuuston kannanotto: Käteisen asema maksuvälineenä turvattava – Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajilta äänivyöry käteisen puolesta26.11.2022 14:56:38 EET | Tiedote

Käteisellä pitää voida maksaa nyt ja tulevaisuudessa, toteaa Kuluttajaliiton valtuusto kannanotossaan. Valtuusto vaatii lainsäätäjiä edistämään viipymättä Suomen Pankin aloitetta käteismaksamisen, rahan nostamisen ja tallettamisen turvaamisesta. Kuluttajaliiton jäsenkyselyn vastaajista lähes kaikki (91 %) pitivät käteisellä maksamisen turvaamista välttämättömissä ostoksissa tärkeänä.

Verkkokauppatarkkailun tulos: yleisarvosana hyvä - samat puutteet kuitenkin toistuivat verkkokauppojen sivuilla25.11.2022 14:05:04 EET | Tiedote

Kuluttajaliitto tarkkaili marraskuun alussa 40 verkkokaupan sivuja. Tarkasteltavana oli kymmenen kohdan lista lain vaatimista ja muista asioinnin kannalta olennaista tiedoista, jotka verkkokaupan sivuilta olisi hyvä löytää. Tarkkailussa huomattiin usein toistuvia puutteita, mutta myös kuluttajan kannalta myönteisiä huomioita. Keskimäärin tarvittavat tiedot löytyivät verkkokaupoista melko hyvin.

Kuluttajaliitto vaatii Energiavirastoa mahdollisimman pikaisesti arvioimaan sähkön kohtuullisen hinnan määrittelyn2.11.2022 14:00:00 EET | Tiedote

Sähkömarkkinalaissa todetaan, että ”vähittäismyyjän, jolla on huomattava markkinavoima jakeluverkonhaltijan vastuualueella, on toimitettava vastuualueella sähköä kohtuulliseen hintaan kuluttajille”. Kuluttajaliitto vaatii Energiavirastoa linjaamaan nykyistä tarkemmin tämän laissa mainitun hinnoittelun kohtuullisuuteen velvoittavan määrittelyn toimitusvelvollisten sähkönmyyjien osalta.

Joka viidennellä kotitaloudella ei lainkaan varaa elinkustannusten nousuun7.10.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Viidennes (20 %) Kuluttajaliiton kyselyyn vastanneista arvioi oman kotitaloutensa pelivaran olevan tällä hetkellä nolla euroa elinkustannusten noustessa. Kuluttajaliitto kysyi kuluttajilta, kuinka paljon kotitalouden kuukausittaiset menot voisivat nousta ilman, että kotitalous joutuu taloudelliseen ahdinkoon. Yksinhuoltajat ja yksinasuvat kertoivat muita useammin, että maksuvaraa kustannusten nousuun ei ole enää lainkaan.