9. Kansainvälinen Alvar Aalto Design Seminar – BIOSYMBIOSIS keräsi osallistujia 67 maasta eri puolilta maailmaa

9. Kansainvälinen Alvar Aalto Design Seminar – BIOSYMBIOSIS järjestettiin Jyväskylän yliopiston päärakennuksella 24.-25.5.2022. Tilaisuus keräsi yhteensä yli 1 000 osallistujaa 67 maasta eri puolilta maailmaa.

Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja avasi Alvar Aalto Design Seminarin Jyväskylän yliopiston päärakennuksella 24.5.2022. Valokuva Maija Holma, Alvar Aalto -säätiö.

Biolähtöinen muotoilu on ajankohtaista ja herättää valtavasti kiinnostusta. Palaute tapahtumasta on ollut erittäin positiivista ja innostunutta. Tapahtumaan rekisteröityi ennakkoon yli 1 000 osallistujaa, yhteensä 67 maasta. 2-päiväiseen seminaariin osallistui 28 kansainvälistä huippuesiintyjää, suurin osa paikan päällä Jyväskylässä. Hybridimuotoiseen tapahtumaan oli poikkeuksellisesti ilmainen pääsy.

Seminaarin iltapäiväosuuksia striimattiin Welltek -studion kautta Clerkenwell Design Week -tapahtumaan Lontoossa. Virtuaali tapahtuma-alusta, kaikki live-striimit ja äänitykset ovat nyt katsottavissa 31.7.2022 asti. Jos olet jo aiemmin ilmoittautunut tapahtumaan, pääset katsomaan tallenteita sähköpostiisi lähetetyn linkin kautta. Jos rekisteröidyt nyt ensimmäistä kertaa, saat linkin vastausviestissä. Rekisteröidy täältä.

Tiistai 24.5.2022 oli omistettu teemalle ”Pathfinders for the Sustainable Future: Nature-based design thinking, research and problem-solving”. Esiintyjinä nähtiin kuraattori ja kirjailija William Myers (Museum of 21st Century Design),

New Heroes ja Biobased Creations -suunnittelutoimistojen johtaja Lucas De Man, Exploration Architecturen perustaja, arkkitehti Michael Pawlyn ja muotoilija Simone Farresin Studio Formafantasmasta. Biofiilisestä, luontoyhteydestä kumpuavasta suunnittelusta keskustelivat Suomen arkkitehtiliiton SAFA:n puheenjohtaja ja Paimion parantola -säätiön toimitusjohtaja Henna Helander, sisustusarkkitehti Anna Tiula Helsinki Interiorista sekä Avotakka-lehden päätoimittaja Kari-Otso Nevaluoma A-lehdistä. Avoimen iltatilaisuuden avasi Janne Kotiaho, Jyväskylän yliopiston ekologian professori, Resurssiviisausyhteisö JYU.Wisdomin johtaja ja Suomen Luontopaneelin puheenjohtaja teemalla ”Planetaarinen hyvinvointi – missio, jolla on merkitystä”.

Keskiviikon 25.5.2022 aamupäivän teema ”Smart Components of Tomorrow: Bio-based materials and innovations” keskittyi biopohjaisiin materiaaleihin. Muotoilija Sofia Pia Belenky, Space Caviar -suunnittelutoimistosta Milanosta ja Daniel Grushkin, Biodesign Challenge -kilpailuohjelman johtaja, alustivat keskustelua yliopistolla. Professori Pirjo Kääriäinen kertoi Aalto-yliopiston ChemArts -materiaalitutkimuksesta. Muotoilijat Irene Purasachit (Aalto University) ja Manuel Arias Barrantes (VTT) esittelivät uusia biomateriaaleja. Jyväskylän kaupungin Circwaste-EU-hankkeesta vastaava ympäristöasiantuntija Jenni Lemettinen ja muotoilutoimisto 2Loops, Laura Huovinen ja Tiina Hirvanen, kertoivat, miten palvelumuotoilu voi edistää kiertotaloutta.

Bio and Circular Finland -ohjelman päällikkö Outi Suomi Business Finlandista avasi iltapäivän, jonka teemana oli “Intelligent Solutions for Today: Innovative sustainable production for the circular economy”. Estradilla nähtiin palkittuja bio-innovativiisia yrityksiä: Naava Group Oy, Solar Foods Oy, Spinnova Oyj, Sulapac Ltd ja Betolar Oyj. MetsäGroupin ja Fortumin ExpandFibre-ecosystem-hankkeen esitteli Metsä Springin VP, GROUP R&D Katariina Kemppainen.

9. kansainvälinen Alvar Aalto Design Seminar – BIOSYMBIOSIS 24.-25.5.2022 Jyväskylässä oli kaikille avoin, poikkeuksellisesti pääsymaksuton hybridiseminaari. Moderaattoreina toimivat Anniina Koivu, kirjailija, kuraattori ja muotoilun professori (ECAL, Lausanne) sekä Hanna Laikola, muotoilija ja Brand manager, Design Helsinki. Graafisesta ilmeestä vastasi graafikko, taiteilija Aimo Katajamäki.

Lue lisää www.alvaraalto.fi/designseminar

Aila Svenskberg
Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS, Tuottaja
Puh. 040 659 1930
aila.svenskberg@alvaraalto.fi

Nina Heikkonen
Ohjelmapäällikkö

Biofiilisestä, luontoyhteydestä kumpuavasta suunnittelusta keskustelivat moderaattori Anna Tiula (vas.), Kari-Otso Nevaluoma, Henna Helander sekä Hanna Laikola. Valokuva Maija Holma, Alvar Aalto -säätiö.

Arkkitehti Elissa Aallon 100-vuotisjuhlavuoden kesässä opastettuja teemakierroksia ja uusi tuotesarja22.6.2022 13:30:00 EEST | Tiedote

Alvar Aallon toisen arkkitehtipuolison, Elissa Aallon syntymän 100-vuotisjuhlavuoden vietto jatkuu Alvar Aalto -säätiössä kesällä 2022. Säätiön museokohteissa Helsingissä ja Jyväskylässä voi kesän aikana osallistua Elissa Aallosta kertoville opastetuille teemakierroksille. Juhlavuoden kunniaksi tulee myyntiin myös Elissa Aalto 100 -tuotesarja, joka on kuvitettu arkkitehdin elämään liittyvillä valokuvilla ja luonnoksilla.

Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimon elämäntyö esillä Säynätsalon kunnantalon kesänäyttelyssä19.5.2022 12:14:49 EEST | Tiedote

Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimo (1908–1963) työskenteli lähes koko työuransa Artekin palveluksessa, ensin Aino Aallon läheisenä työparina ja tämän menehdyttyä pääsuunnittelijana ja taiteellisena johtajana. Hän oli äärimmäisen taitava, mutta vaatimattoman anonyymisti toimiva suunnittelija, jonka elämäntyön täsmällinen kartoittaminen odottaa vielä tekijäänsä. Säynätsalon kunnantalon galleriaan koostettu näyttely "Sisustusarkkitehti Maija Heikinheimo – kiintopisteenä Artek" avaa suunnittelijan työskentelyä Artekissa.

Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS - biolähtöisen muotoilun kansainväliset huiput 24.–25.5.2022 Jyväskylässä4.5.2022 16:18:51 EEST | Tiedote

Biolähtöisen muotoilun kansainväliset huiput esiintyvät Suomessa ensi kertaa 24.–25.5.2022 Jyväskylässä, Alvar Aalto Design Seminar BIOSYMBIOSIS-tapahtumassa. Ilmaista seminaariohjelmaa voi seurata, paitsi paikan päällä, myös virtuaalisesti ympäri maailmaa. Ohjelmaa striimataan mm. Lontoossa, Welltek-showroomin kautta Clerkenwell Design Week -tapahtumaan. Kaikille avoin ja pääsymaksuton, kaksipäiväinen seminaari järjestään Jyväskylän yliopiston päärakennuksessa (Alvar Aalto, 1954-56). Tapahtuman esityskieli on englanti.