A-Insinöörit Turun musiikkitalo Fuugan rakennesuunnittelija – ”rakenneratkaisut tälle talolle räätälöityjä”

Aurajoen rannalle Turkuun on suunnitteilla musiikkitalo Fuuga, jonka rakennesuunnittelu toteuttaa korkeatasoista arkkitehtuuria ja akustiikkaa. Monimuotoisen rungon ja materiaalien, huipputason soinnin sekä tavoitekustannusten yhteensovittaminen asettaa rakennetekniselle suunnittelulle korkean vaatimustason. A-Insinöörit vastaa musiikkitalon rakennesuunnittelusta.
Turun Aurajoen rannalle suunnitteilla olevan Turun musiikkitalo Fuugan laatuvaatimukset ovat korkeat, kuten kulttuurimaisemaan rakentuvalle rakennukselle kuuluu. Havainnekuva: PES-Arkkitehdit

Parhaillaan toteutussuunnitteluvaiheessa oleva, Fuugaksi nimetty Turun musiikkitalo tarjoaa valmistuessaan maailmanluokan akustiset puitteet ja tilat orkesterimusiikille sekä tapahtumille Aurajoen rannalla.

Allianssihankinnan tarjouskilpailun voittaneen musiikkitalon konserttisali soveltaa kenkälaatikkomuotoa. Pääsalin permannolle ja parville mahtuu 1 300 hengen yleisö. Musiikkitaloon on tulossa myös 300-paikkainen monitoimisali, mm. tapahtumien ulkopuolellakin avoinna oleva ravintola sekä kattoterassi puutarhoineen.

– Jokimaisema on innoittanut musiikkitalon kaarevien muotojen ja sisätilojen suunnittelua – ihmisvirrat muovaavat sisätiloja niin kuin vesi uomaansa. Fuugalle ei löydy suoraa vertailukohtaa maailmalta, mutta saliin haemme samanlaista akustiikkaa kuin on Stavangerin konserttisalissa Norjassa, pääsuunnittelija, arkkitehti Tuomas Silvennoinen PES-Arkkitehdeista kertoo.

Stravangerin konserttisali on Turun musiikkitalon pääakustikkona toimivan Eckhard Kahlen suunnittelema. Kahlen käsialaa on myös mm. Philharmonie de Paris Ranskassa.

Turun musiikkitalo ja uusi koti Turun filharmoniselle orkesterille toteutetaan allianssimallilla, jossa ovat mukana Turun kaupunki, Hartela Länsi-Suomi, PES-Arkkitehdit, WSP Finland sekä alihankkijoina Laidun-design Oy ja Akukon & Kahle Acoustics -yhteenliittymä. A-Insinöörit toimii WSP:n alihankkijana rakennesuunnittelijana.

Täysiverisessä konserttisalissa rakenteet osa sointia

Fuugan runko on terästä ja betonia. Puuta käytetään verhousten ohella myös rakenteissa. Kaarevat muodot ja monipuoliset sisätilat vaativat rakenneratkaisuja, joissa ei voi nojata standardiratkaisuihin. Rakennesuunnittelussa hyödynnetään kuitenkin mahdollisimman paljon esivalmistettuja rakennusosia.

– Fuugassa ei ole peruselementtiratkaisuja, vaan ratkaisut ovat tälle talolle räätälöityjä. Rakennesuunnittelijalle kohde on haastava ja ainutkertainen. Konserttisalissa on jopa 40 metriä pitkiä jännevälejä, ja runkoratkaisuissa on liukuvaluja, jälkijännitettyjä betonirakenteita sekä vaativia puurakenteita samassa paketissa, operatiivinen johtaja Pekka Narinen A-Insinööreistä kertoo.

Puupintaa tulee olemaan runsaasti esillä sisätiloissa. Esimerkiksi konserttisalien katsomot ja alakatot toteutetaan CLT-elementeistä. Näkyviin jääviin puupintoihin on ehdolla esimerkiksi suomalainen kuusi, joka on perinteinen soitinrakentamisen materiaali. Lattiapinnat tullaan tekemään myös akustisesti hyvästä puusta. Puuverhousten geometria perustuu akustikkojen kanssa tehtyihin mallinnuksiin. Isossa konserttisalissa ääniaukot ympäröivät osaa parvekekatsomoista.

– Isompi sali on täysiverinen konserttisali ja puun käyttö ja katsomon parvirakenteiden muotoilu on suunniteltu siten, että rakenteet toimivat akustisina heijastinpintoina. Salissa musiikki ympäröi kuulijat ja kuulijat ympäröivät orkesterin. Ison salin akustiikan suhteen ei tehdä kompromisseja, Tuomas Silvennoinen sanoo.

– Fuugan julkinen ravintola sekä kattotasanne puutarhoineen ja kävelyalueineen on suunniteltu monitoimisalin yläpuolelle. Se tietenkin asettaa omat lisävaatimuksensa rakenteille ja ääneneristykselle, Pekka Narinen kertoo.

Turun musiikkitalo Fuuga täydentää kulttuuritalojen ketjua

Turun musiikkitalo Fuugasta tulee uusi osa kulttuuritalojen ketjua Aurajoen varressa, missä sijaitsevat jo Sibelius-museo, Aboa Vetus & Ars Nova -museo, Taiteen talo, Turun Kaupunginteatteri ja Wäinö Aaltosen museo. Musiikkitalon lämpiöstä tulee suora yhteys Turun kaupunginteatteriin.

– Laatuvaatimukset ovat korkeat, kuten kulttuurimaisemaan rakentuvalle rakennukselle kuuluu. A-Insinööreillä on vankka kokemus kansallisesti merkittävien kulttuurirakennusten suunnittelijana ja laatu- ja kustannusvaatimukset onnistuneesti yhdistäneistä alliansseista ja yhteistyöstä allianssien kanssa, Pekka Narinen toteaa.

A-Insinöörit on ollut mukana tunnettujen suomalaisten konserttitalojen suunnittelussa, mm. Helsingin Musiikkitalossa rakennuttajana. Maailman kymmenen parhaan konserttitalon joukkoon listatun Sibeliustalon vaativasta korjaussuunnittelusta ja uudisosan rakennesuunnittelusta vastasi A-Insinöörit.

Turun kaupunginvaltuusto hyväksyi musiikkitalon hankesuunnitelman loppuvuodesta 2022 ja hankkeessa ollaan parhaillaan toteutussuunnitteluvaiheessa. Toteutussuunnitelma ja toteutusvaiheeseen siirtyminen tulee Turun kaupunginvaltuuston päätettäväksi kesäkuussa 2023. Tavoitteena on, että musiikkitalon rakentaminen alkaisi vuonna 2023 ja talo olisi valmis alkuvuodesta 2026.

Tuomas Silvennoinen, pääsuunnittelija, arkkitehti, PES-Arkkitehdit
tuomas.silvennoinen@pesark.com

Pekka Narinen, operatiivinen johtaja, A-Insinöörit
pekka.narinen@ains.fi

Puupintaa tulee olemaan runsaasti esillä sisätiloissa. Esimerkiksi konserttisalien katsomot ja alakatot toteutetaan CLT-elementeistä. Havainnekuva: PES-Arkkitehdit
Fuugaan on suunniteltu myös kattotasanne puutarhoineen ja kävelyalueineen. Havainnekuva: PES-Arkkitehdit

A-Insinöörit yksinkertaistaa yhtiörakennetta – kaikki teknisen suunnittelun palvelut A-Insinöörit Suunnittelu Oy:ltä12.3.2024 09:12:00 EET | Tiedote

A-Insinöörien laaja-alaiset teknisen suunnittelun palvelut rakenne- ja talotekniikasta infraan tarjoaa huhtikuun alusta lähtien yksi yhtiö, A-Insinöörit Suunnittelu Oy. Yhtiörakenteen muutos tukee strategian mukaisia monialaisia asiakkuuksia ja projekteja sekä sisäisten toimintojen harmonisointia. Muutos ei vaikuta toiminnalliseen organisaatioon.