Aalto EE förvärvar utbildningsbolaget FINVA

Aalto University Executive Education (Aalto EE) har förvärvat hela aktiestocken i Finlands mest mångsidiga och erfarna utbildningsbolag inom finansbranschen, FINVA Finansutbilding Ab (FINVA Finanssikoulutus Oy), av Vakuutustiedon Kehittämissäätiö (“Utvecklingsstiftelsen för försäkringskunskap”). FINVA blir en del av koncernen Aalto EE med omedelbar verkan.

”Det finns uppenbara synergier, och våra kompetenser kompletterar varandra. Tillsammans kan vi betjäna den snabbt växande finländska bank- och försäkringssektorn på ett bättre sätt. Utvecklingen av specifika utbildningsinnehåll för finansbranschen effektiviseras och blir mer varierad. Aalto EE erbjuder ett starkt internationellt perspektiv till utvecklingen av sakkunskapen i branschen. Vårt mål är att skapa ett nordiskt kompetenskluster för finansbranschen”, konstaterar vd för Aalto EE, professor Pekka Mattila.

FINVAs traditionella Försäkringsexamen VTS och ja Högre försäkringsexamen YVTS samt det nya utbildningsprogrammet för bank-, finansierings- och placeringsverksamheter PaRaS kommer även fortsättningsvis att försäkra aktuell och mångsidig kompetens i den föränderliga finansbranschen. Digitala innehåll och inlärningsmöjligheter kommer att utvidgas ytterligare. Även Executive MBA-programmet i branschen förnyas och kommer framöver att ingå i Aalto EE:s degree-portfölj som har rankats högt av Financial Times och uppfyller de internationella ackrediteringsstandarderna.

”Utöver FINVAs klassiska program kommer vi även att erbjuda helt nya utbildningar tillsammans med våra kunder. Det är viktigt för kompetensutvecklingen i hela finansbranschen, att kontakten blir tätare med Aalto-universitets handelshögskola som har en ledande ekonomi- och finansdisciplin, fortsätter Mattila.

Vakuutusalan Kehittämissäätiö kommer framöver att koncentrera sig på sin kärnuppgift. ”Genom att föra FINVA och Aalto EE samman kan vi försäkra oss om att experterna på finansbranschen i stark förändring har tillgång till ännu bättre och mer internationella utbildningsprogram och examina. En stark koppling till Aalto EE och Aalto-universitetet gagnar hela finansbranschen”, säger styrelseordföranden för Vakuutustiedon Kehittämissäätiö Paula Salonen. ”FINVAs erfarna personal kommer att ansluta sig till experterna hos Aalto EE. Finansbranschen kommer att få tillgång till de bästa kompetensutvecklarna i Finland.”

Esko Kivisaari, tf. vd för Finans Finland, betonar också möjligheterna med företagsförvärvet. ”Detta öppnar nya möjligheter för utveckling av finansbranschen i förnyelse. Branschens egna utbildningsprogram, examina och seminarier kommer att bli ännu starkare än tidigare.”

Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra köpesumman. Aalto EE-koncernen försätter sin lönsamma tillväxt både i Finland och på den internationella marknaden och strävar efter en omsättning på över 21 miljoner euro 2017.

Pekka Mattila, pol. dr, vd, professor (Professor of Practice)

Paula Salonen
Styrelseordförande, Vakuutustiedon Kehittämissäätiö
Tfn +358 50 4244280
paula.salonen@equidea.fi

Aalto University Executive Education erbjuder högklassiga utvecklingstjänster avseende företagsledning (Aalto EE) och fortbildning för experter (Aalto PRO) samt tjänster för utveckling av företagande (Aalto ENT). Den mångsidiga helheten kombinerar praktisk kompetens med Aalto-universitetets nyaste forskningsrön.

Företagets styrkor är dess globala verksamhetsmodell och mångsidiga utbud. Förutom i Finland och Singapore erbjuder vi program i Baltikum, Indonesien, Iran, Polen, Ryssland, Sverige, Sydkorea, Tanzania, Taiwan och Vietnam. Aalto University Executive Education har tre högt ansedda ackrediteringar: AACSB, AMBA och EQUIS, som kombinerat endast beviljats 0,5 % av världens handelshögskolor.

FINVA Oy

FINVA har förnyats kraftigt och erbjuder nu Finlands mest mångsidiga utbildning inom finansbranschen för aktörer inom bank- och försäkringsbranscher samt andra aktörer som behöver kunskap i finanssektorn. Vi betjänar våra kunder med över 45 års erfarenhet och ett nätverk som består av över 1 000 experter. Vi försäkrar oss alltid om att våra kunder betjänas av de mest kompetenta experterna.

Runeberginkatu 14-16

010 8373700https://www.aaltoee.fi/

Aalto University Executive Education and Professional Development

Aalto University Executive Education and Professional Development (Aalto EE) tarjoaa vaikuttavia liikkeenjohdon ja asiantuntijoiden valmennus-, koulutus- ja kehittämispalveluita. Aalto EE yhdistää laaja-alaisesti käytännön osaamisen sekä Aalto-yliopiston uusimman tutkimustiedon. Toimimme elämänlaajuisen oppimisen alustana liikkeenjohdolle ja asiantuntijoille heidän uransa eri vaiheissa, sekä organisaatioiden strategisena kumppanina mahdollistaen uudistumisen nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Koulutusohjelmamme antavat konkreettisia ratkaisuja, älyllistä pääomaa ja ammatillista etumatkaa niin yksilöille kuin organisaatioille.

Aalto EE:llä on kaksi tukikohtaa: päätoimistomme ja -koulutustilamme sijaitsevat Helsingissä, Aasian alueen toimintoja koordinoidaan puolestaan Singaporesta käsin. Suomen ja Singaporen lisäksi tarjoamme ohjelmia kansainvälisesti. Osana Aalto-yliopistoa Aalto EE:llä on kolme arvostetuinta yliopistomaailman laatuakkreditointia: AACSB, AMBA ja EQUIS. Kuulumme näin ollen maailman instituutioista koostuvaan yhden prosentin parhaimmistoon.

Följ Aalto EE

Senaste pressmeddelandena från Aalto EE