Aamiaisseminaari 29.6.: Soten valinnanvapaus ei saa unohtaa päihde- ja mielenterveyskuntoutujia

Aamiaisseminaari tarjoaa kattauksen sote-, päihde- ja riippuvuusaiheita Tieteiden talolla 29.6. klo 9.00.

Aamu tarjoaa kattauksen seuraavia sote-, päihde- ja riippuvuusaiheita. Alustusten lomassa on mahdollisuus kysyä lisää ja keskustella. Kunkin esityksen kesto on 20 minuuttia. Ilmoittaudu mukaan web-lomakkeella.

Soten valinnanvapaus ei saa unohtaa päihde- ja mielenterveyskuntoutujia

Jos soteuudistuksen valinnanvapaus toteutuu suunnitellun laajuisena, se voi asettaa päihde- ja mielenterveyskuntoutujat eriarvoiseen asemaan muiden kanssa.

Tutkijoita huolestuttaa, että ensisijainen valinnanvapaus koskisi suunnitelmien mukaan vain sotekeskuksia. Hallitus ei edellytä, että niissä on tarjolla päihde- ja mielenterveysalan ammattilaisia. Tällöin näitä palveluja tarvitsevien valintamahdollisuudet kapenevat.

Sote-uudistuksessa huomiota myös päihde- ja mielenterveyspalvelujen sisältöihin ja toimivuuteen asiakkaan näkökulmasta

Asiakasnäkökulmaa ei tällä hetkellä huomioida systemaattisesti päihdepalveluiden kehittämisessä tai tutkimisessa koko maan laajuisesti.

Tällä hetkellä käytössä olevat indikaattorit, eli palveluja tilastollisesti kuvaavat tunnusluvut, huomioivat palvelujen laadun huonosti. Käytössä ei juurikaan ole indikaattoreita, jotka antaisivat tietoa esimerkiksi palvelujen saatavuudesta tai turvallisuudesta, asiakastyytyväisyydestä tai henkilökunnan vaihtuvuudesta ja osaamisesta.

Sote-uudistukseen suunnitelluissa päihde- ja mielenterveystyön indikaattoreissa onkin kehitettävää palvelujen sisällön näkökulmasta.

Mistä huumausainestrategian päivitystarpeet nousevat?

Suuri osa huumeita käyttävistä ihmisistä jää nykyisin päihdepalveluiden ulkopuolelle tai saa niitä liian myöhään. Olisi tärkeää tehdä päihdetyötä nykyistä varhaisemmassa vaiheessa sekä syrjäytettyjä käyttäjiä kohdaten.

Uusien keinojen käyttöönotto edellyttää haittojen vähentämisen päämäärien vahvistamista lainsäädännössä – tai vähintään nykyisten lakien uutta tulkintaa. Mistä yli 20 vuoden takaisen huumausainestrategian päivitystarpeet nousevat?

Huumeiden käyttö eroaa alueittain

Jätevesitutkimus toteutetaan samalla tavalla yli 60 kaupungissa eri puolilla maailmaa, jolloin tieto on vertailukelpoista. Huumeiden käyttö voi vaihdella paljon myös eri kaupunkien välillä. Tutkimus on avuksi alueellisen huumeiden käytön tunnistamisessa.

Turun seudulla jätevesitutkimuksen hälyttäviin tuloksiin reagoitiin palvelujen verkostona. Lisäksi huumeidenkäyttäjille tehtiin kysely, jonka tuloksista kuulemme.

Mitä julkinen puhe rahapeleistä on unohtanut?

Suomalaiset pelaavat neljänneksi eniten koko maailmassa. Tutkimusten mukaan mainostaminen lisää rahapelien ongelmapelaamista. Suurimmat tuotot kerätään pienituloisilta, sairailta ja työttömiltä. Silti rahapelit saavat olla julkisessa keskustelussa suhteellisen rauhassa.

Miksei rahapelaaminen ole jo politisoitunut? Rahapelien rooli on Suomessa muuhun maailmaan verrattuna erikoinen.

Paikka ja aika

Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, Helsinki perjantaina 29.6. klo 9 - 12. Aamiaista on tarjolla jo klo 8.45 alkaen. Tilaisuuden järjestää A-klinikkasäätiö ja se on maksuton.

Tiedotusvälineiden käytettävissä ovat kehitysjohtaja Kristian Wahlbeck, Suomen Mielenterveysseura; tutkimuspäällikkö, dosentti Jouni Tourunen, A-klinikkasäätiö; projektikoordinaattori, neurobiologi Miina Kajos, A-klinikkasäätiön Muunto-hanke; kehittämispäällikkö, farmasian tohtori Aino Kankaanpää, THL; ehkäisevän päihdetyön suunnittelija Niina Jalo, Turun kaupunki sekä valtiotieteiden tohtori Riitta Matilainen.

Linkki ilmoittautumiseenTutustu myös tiivistelmiin ja ohjelmaan.

Lisätietoa ja haastattelupyynnöt

va. viestintäpäällikkö Kirsi Utoslahti, A-klinikkasäätiö, kirsi.utoslahti(a)a-klinikka.fi, puh. 045 6579 019

#mielenterveys #päihteet #valinnanvapaus #huumeet #palvelut #rahapelipolitiikka

A-klinikkasäätiö on addiktioiden asiantuntijaorganisaatio, jonka tavoitteena on ehkäistä ja vähentää päihde- ja riippuvuushaittoja. Rakennamme inhimillisempää yhteiskuntaa ja keskitymme toiminnassamme etenkin kohtaavaan työhön, verkkoauttamiseen ja addiktiotutkimukseen. A-klinikkakonserniin kuuluu säätiön omistama A-klinikka Oy, joka tuottaa päihde- ja mielenterveyspalveluja.