Aamukahvitutkimus: 70 % suomalaisista juo aamukahvia – ilman kahvia on vaikea saada päivä käyntiin

Kahvinjuojille erityisesti aamukahvi on tärkeä, ja siihen liittyy voimakkaita tunteita. Jos aamukahvi jää saamatta, on olotila väsynyt tai vihainen. Suomalaiset ovatkin valmiita luopumaan monesta asiasta, kuten sanomalehdestä, netin selailusta, suihkusta tai hampaiden pesusta saadakseen kahvia heti aamusta.

Aamukahvista haetaan piristystä tai omaa rauhallista hetkeä ennen päivän tulevia kiireitä. Perinteinen suodatinkahvi on edelleen suosituin aamukahvi Suomessa. Tutkimukseen vastanneista 63 % juo vaaleapaahtoista aamukahvia, mutta sen rinnalle ovat nousseet viime vuosina myös tummapaahtoiset vaihtoehdot, kuten Pauligin lokakuussa lanseeraama Juhla Mokka Tosi Tumma.

Aamukahvi nautitaan useimmiten tutusta, hauskasta mukista kotona. Take away -kahvikulttuuri on kuitenkin kasvanut viime vuosina, ja 15–25-vuotiaista jo 21 % nauttii aamukahvinsa työ- tai koulumatkan varrelta mukaan otettuna. Tutkimukseen vastanneista 20 % nauttii aamukahvin vasta työpaikalla tai koulussa.

Useita erilaisia tapoja ja tyylejä nauttia aamukahvi

Aamukahvin luottokumppani on maito, sillä suurin osa suomalaisista (70 %) käyttää kahvissaan maitoa. Aamuisin kahvin kanssa syvennytään edelleen sanomalehteen tai selataan nettiä. Aamukahvilla asu on vapaa. Miehet juovat sen naisia useammin alasti tai alusvaatteissa. Naiset taas nauttivat aamukahvinsa useammin pyjamassa tai aamutakissa.

“Me suomalaiset olemme maailman innokkain kahvikansa, ja tutkimus kertoo rakkaudestamme aamukahviin. Aamukahvi käynnistää päivän ja sen eteen ollaan valmiita tekemään myös pieniä uhrauksia. Esimerkiksi 7 % naisista on valmiita luopumaan seksistä saadakseen aamukahvin. Nuoret taas jättäisivät mieluummin väliin aamupalan tai sanomalehden lukemisen, ja vanhemmat skippaisivat netin selailun. Noin 30-vuotiaat olisivat muita useammin valmiita luopumaan suihkusta ja hampaiden pesusta. Aamukahvi on siis usein kaikki kaikessa!” Pauligin Paula, Maija Niemi summaa aamukahvitutkimuksen tuloksia.

Aamukahvitutkimus 2016 toteutettiin syyskuussa ja siihen vastasi yli tuhat 15–79-vuotiasta. Tulokset voidaan yleistää koskemaan koko Suomea. Tutkimus on seurantatutkimus vuosina 2012 ja 2014 tehdyille kyselyille.

Lisätiedot ja kuvapyynnöt

Pirjo Hästbacka, viestintäpäällikkö, Paulig Group, p. 050 356 8359

Parhaiden makujen etsiminen on meille kaikille Paulig-konsernissa yhteinen tavoite. Kansainvälisenä elintarvikealan perheyrityksenä meidät tunnetaan korkealaatuisista merkkituotteista ja palveluista. Päätoimialojamme ovat Kahvi, Maailman Ruoka & Mausteet, Snack Food ja Naturally Healthy Food ja vahvoja brändejämme muun muassa Paulig, Santa Maria ja Risenta. Konsernillamme on noin 1 900 työntekijää 13 maassa ja liikevaihtomme vuonna 2015 oli 905 miljoonaa euroa. www.pauliggroup.com

Paulig-konsernin Kahvidivisioona on Suomessa ja Baltiassa markkinajohtaja ja Venäjällä toiseksi suurin paahdetun kahvin toimittaja. Paulig tarjoaa tuotteitaan ja palveluitaan niin vähittäiskaupalle, HoReCa-sektorille kuin työpaikoille Paulig Professional -liiketoimintayksikön kautta. Suomessa Pauligin tunnetuimpia merkkituotteita ovat Juhla Mokka, Presidentti, Paulig Brazil ja Paulig Mundo sekä kahvijuoma Paulig Frezza ja kaakaojuoma Paulig Tazza. Venäjän ja Baltian markkinoilla suosituimpia ovat Presidentti ja Paulig Classic -kahvit sekä Paulig-espressotuotteet. Yhtiön kahvipaahtimot sijaitsevat Helsingin Vuosaaressa ja Venäjän Tverissä. Vuosaaren paahtimosta valmistuu vuodessa noin 100 miljoonaa kahvipakettia eli noin 45 miljoonaa kiloa kahvia. www.paulig.fi