ÄÄNESTÄJÄT KOKOAISIVAT BLOKKIHALLITUKSIA

Suomalaisten mieltymyksissä seuraavan hallituksen kokoonpanoksi erottuu selvästi kaksi vaihtoehtoa: punavihreä hallitus tai porvarihallitus, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta.

Äänestäjien toiveet hallituskumppaneiksi toivotun pääministeripuolueen mukaan.

Vastoin yleisiä oletuksia keskustaa pääministeripuolueeksi toivovien enemmistö (61 %) haluaisi kokoomuksen hallituskumppaniksi ja vain kolmasosa (35 %) ottaisi hallituskumppaniksi SDP:n. Myös kokoomuslaista pääministeriä toivovien enemmistö (56 %) jatkaisi mieluiten hallitusyhteistyötä keskustan kanssa. Kaupunkeja pitkään hallinneelle sinipunayhteistyölle kansalaiset näyttäisivät viittaavan kintaalla. SDP on suosituin puolue pääministeripuolueeksi, mutta demaripääministeriä kannattavat toivoisivat ensisijaisiksi hallituskumppaneiksi vihreitä (64 %) ja vasemmistoliittoa (68 %). Vihreiden ja vasemmistoliiton äänestäjät haluaisivat puolestaan hallitukseen mieluiten SDP:n kanssa.

”Tulokset kielivät siitä, että suomalaiset haluaisivat koota perinteisten koalitiohallitusten sijaan ideologisesti yhtenäisempiä blokkihallituksia – joko porvarihallituksen tai punavihreän hallituksen”, toteaa EVAn toimituspäällikkö, aihetta käsittelevän Sittenkin blokkivaalit -EVA Analyysin kirjoittanut Sami Metelinen.

SDP on ainoa puolue, jonka enemmistö toivoo osallistuvan seuraavaan hallitukseen jossain roolissa. Yksikään puolue ei kuitenkaan kohoa selkeästi pääministeripuoluesuosikiksi. 19 prosenttia suomalaisista toivoisi SDP:stä pääministeripuoluetta.

Kysely hallituspohjasta on osa EVAn Arvo- ja asennetutkimusta. Tulokset perustuvat 2 059 henkilön antamiin vastauksiin. Tulosten virhemarginaali on koko väestön tasolla 2–3 prosenttiyksikköä kumpaankin suuntaan. Tiedot kerättiin 31.1.–6.2.2019. Vastaajat edustavat koko maan 18–70-vuotiasta väestöä. Aineisto on kerätty Taloustutkimuksen internet-paneelilla ja painotettu edustamaan väestöä sukupuolen, asuinalueen, koulutuksen, ammatin tai aseman, toimialan ja puoluekannatuksen mukaan. Aineiston tilastollisen jatkoanalyysin on tehnyt Yhdyskuntatutkimus Oy, joka on laatinut myös tulosgrafiikan. Tulokset ja niiden tarkemmat väestöryhmittäiset erittelyt löytyvät EVAn kotisivuilta. EVAn Arvo- ja asennetutkimuksia on tehty vuodesta 1984. Tuloksiin voi tutustua osoitteessa www.eva.fi/arvopankki.

Sami Metelinen: Sittenkin blokkivaalit -EVA Analyysi 9.4. osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot:

toimituspäällikkö Sami Metelinen, sami.metelinen@eva.fi tai +358 40 578 0041

tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto, ilkka.haavisto@eva.fi tai +358 50 331 3823

viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 97 28

Äänestäjien toiveet hallituskumppaneiksi toivotun pääministeripuolueen mukaan.
Sami Metelinen. Kuva: EVA

SUOMALAISET LUOTTAVAT POLIISIIN – POLIITIKOT JA TIEDOTUSVÄLINEET MENETTÄNEET ENITEN ASEMIAAN4.4.2019 06:00:00 EESTTiedote

Suomalaiset luottavat eniten poliisiin, presidenttiin ja puolustusvoimiin. 86 prosenttia luottaa poliisiin, 82 prosenttia puolustusvoimiin ja 81 prosenttia nykyiseen presidenttiin. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVA selvitti Arvo- ja asennetutkimuksessaan, kuinka suurta luottamusta suomalaiset tuntevat 28 erilaista yhteiskunnassamme vaikuttavaa tahoa kohtaan. EVA teki vastaavan kyselyn vuonna 2009.

SUOMALAISTEN MAAHANMUUTTOASENTEET MUUTTUNEET MYÖNTEISEMMIKSI18.3.2019 06:00:00 EETTiedote

Suomalaisten asenteet maahanmuuttoa kohtaan ovat muuttuneet hieman myönteisemmiksi 2000-luvun aikana, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta. Vuosien 2018–2019 vaihteessa julkisuuteen tulleet epäilyt maahanmuuttajien tekemistä seksuaalirikoksista eivät ole juuri vaikuttaneet yleisiin maahanmuuttoasenteisiin. Asennoituminen maahanmuuttoon on nyt osin myönteisempää kuin syksyllä 2018. EVA kysyi suomalaisilta maahanmuutosta sekä syksyllä 2018 että uudestaan alkuvuodesta 2019.

POHJOISMAINEN HYVINVOINTIVALTIO HIDASTAA NAISTEN ETENEMISTÄ JOHTAJIKSI16.1.2019 09:00:00 EETTiedote

Pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa naiset osallistuvat hyvin työmarkkinoille, mutta he etenevät edelleen urillaan hitaasti. Esimerkiksi Baltian maissa ja Yhdysvalloissa johtajatason tehtävissä työskentelee suhteellisesti selvästi enemmän naisia kuin Pohjoismaissa yleisesti. Tiedot käyvät ilmi EVA Analyysista Lasikaton paradoksi, jossa EVAn johtaja Matti Apunen haastattelee ruotsalaista tutkijaa Nima Sanandajia.