Äänikirjaa kuuntelemalla voi auttaa vähäosaisia jouluna

Kirjailijat ovat jo kuutena jouluna lahjoittaneet Joulukalenteri-kirjojen tekijänpalkkionsa hyväntekeväisyyteen. Tänä vuonna ilmestyi sekä kuudes painettu kirja Joulukalenteri – Hotelli Sylvia että ensimmäinen äänikirja Joulukalenteri Special. Kaikkien kirjojen palkkiot lahjoitetaan tänä vuonna Lahja ja Veikko Hurstin laupeudentyö -säätiölle tuomaan parempi joulu vähäosaisille.

Juha Mäntylä (toim.): Joulukalenteri Special, REUNA 2020. Adventtikalenteri äänikirjan muodossa!

Kun kirjailija Juha Mäntylä ideoi ensimmäistä kirjaa Joulukalenteri – 24 jännityskertomusta, kirjoittajiksi kutsuttiin dekkaristeja, ja jokaisessa jännittävässä tarinassa tapahtui rikos joulun aikaan. Hyväntekeväisyyskohteeksi valittiin Hyvä joulumieli -keräys, kirjasta otettiin kolme painosta ja lahjoitussummaksi kertyi 1 500 euroa.

Seuraavissa kirjoissa teemat vaihtelivat ja osa kirjoittajistakin vaihtui. Toisessa kirjassa Lusijan tarinoita kertomus tuli sijoittaa joulunviettoon tietyssä paikassa, ja kolmannessa kirjassa Joku voi tulla ikkunan taa kertomuksen pohjana tuli olla joululaulu. Lahjoituskohteita olivat vuosien mittaan mm. Tukikummit-säätiö ja viime vuonna Utön saarikoulu.

Sarjan viimeiseksi jäävässä painetussa kirjassa Joulukalenteri – Hotelli Sylvia kirjoittajat saivat kukin yhden hotellihuoneen, josta tuli löytyä jokin merkityksellinen esine, ja huoneessa tai ihmisen mielessä alkoi tapahtua kummia.

Koska osa painetuista kirjoista on jo loppuunmyyty, Reuna-kustantamo päätti koota parhaat palat kolmesta ensimmäisestä kirjasta äänikirjaksi. Hyväntekeväisyyspotti karttuu siis nyt myös äänikirjan latauksista. Joulukalenteri Special -äänikirja sisältää 24 tarinaa, jotka on valittu kolmen ensimmäisen kokoelman 72 tekstistä. Jokaisella tarinalla on eri kirjoittaja, puolet naisia ja puolet miehiä. Lukijoina ovat iloinen nuori naisääni Ilona Pilli ja tunnelmallinen vanhan herran ääni Ilkka Trygg.

Kustantaja Tarja Tornaeus, tarja.tornaeus@reunalla.fi, puh. 0500 610 762
Äänikirjojen tuottaja Jarkko Ryynänen, jarkko@reunalla.fi
Kirjan toimittaja Juha Mäntylä, juhakaritapiomantyla@gmail.com

Juha Mäntylä (toim.): Joulukalenteri - Hotelli Sylvia (REUNA 2020).

Musiikillinen tinkimättömyys on tuonut Eero Raittiselle arvostusta25.10.2020 17:06:52 EETTiedote

”Urani tarkoitus ovat bändit, biisit ja täysosumaan tähtääminen keikoilla”, kertoi Eero Raittinen elämäkertansa kirjoittajalle Elina Saksalalle. Raittinen ei anna itselleen tuumaakaan löysää: biisin kaikki elementit on sisäistettävä täydellisesti ennen tulkintaa. Uudessa elämäkerrassa Eero Raittinen – Mies matkallaan piirtyy kuva pedantista artistista, josta ei todennäköisesti olisi tullut muusikkoa, jos isä olisi voinut päättää.

KYMI KANTRI 2020 toteutuu 5.9.29.8.2020 09:48:56 EESTKutsu

Kymi Kantri on Kaakkois-Suomen ensimmäinen kantrifestivaali, joka järjestetään vuorovuosina Kymi Libri -kirjamessujen kanssa. Koronan takia kesäkuulta siirretty tapahtuma toteutuu lauantaina 5.9. Kouvolan Myllykoskella, Kulttuuritalo Wanhalla Rautakaupalla. Lippuja myydään rajoitettu määrä ja kaikille vieraille jaetaan ilmaiset kasvomaskit. Ohjelmassa on 12 bändiä, kirjailijahaastatteluja ja countyrivitanssin opetusta. Pääesiintyjät ovat eturivin country-kokoonpanot Huojuva lato ja Kevyet mullat. Tapahtuman juontaa Harri Saksala.