BookBeat

Äänikirjatrendi on saavuttanut Suomen – yli 11 000 käyttäjää on kokeillut BookBeatia

Äänikirjat ovat kustannusmaailman nopeimmin kasvava segmentti. Yhdysvallat, Britannia ja Saksa ovat isoimpien markkinoiden joukossa, mutta kasvun osalta viime vuosina huipulla on ollut Ruotsi. Nopeaa kasvua Ruotsissa ovat pääosin siivittäneet digitaaliset tilauspalvelut, jotka ovat tehneet äänikirjojen kuuntelusta älypuhelimilla helppoa.

Äänikirjat ovat viime aikoina kasvattaneet suosiotaan Suomessa, ja yhä useammat kustantajat näkevät formaatissa uusia mahdollisuuksia. Ruotsalainen äänikirjapalvelu BookBeat, joka on osa Bonnier Groupia, lanseerattiin Suomessa toukokuussa 2016. Palvelussa kuluttaja voi kiinteällä kuukausihinnalla lukea ja kuunnella niin monta kirjaa kuin haluaa. Suurin osa suomalaisista kustantamoista on jo liittynyt palveluun tarjotakseen suomalaisille lukijoille uuden tavan kuluttaa kirjoja. Käyttäjä voi valita tuhansista e- ja äänikirjoista suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, ja kirjojen määrä valikoimassa kasvaa joka päivä. Äänikirjoja voi kuunnella suoratoistona tai offline-tilassa sovelluksella, joka toimii Android- ja iOS-käyttöjärjestelmillä.

Palvelun laaja markkinointi aloitettiin heinäkuussa ja sen jälkeen yli 11 000 käyttäjää on jo kokeillut BookBeatia Suomessa.

”Saamamme reaktio Suomessa on ylittänyt odotuksemme tähän asti. Uuden markkinan rakentaminen alusta ja uusien kuluttajakäyttäymismallien luominen vie yleensä aikaa. Vaikuttaa siltä, että suomalaiset käyttäjät ovat odottaneet tämän kaltaista palvelua”, sanoo BookBeatin toimitusjohtaja Niclas Sandin.

Kaikki merkit viittaavat siihen, että kasvu Suomessa jatkuu ja tärkein fokus BookBeatille on nyt kasvattaa äänikirjojen tuotantoa.

”Kun kustantamot näkevät, että äänikirjamarkkinalla on iso potentiaali, uskomme, että myös tuotanto ja valikoima kasvavat”, Sandin toteaa.

Edesauttaakseen markkinan kasvua BookBeat työskentelee yhteistyössä suomalaisten kustantamoiden kanssa luodakseen uusia äänikirjoja sekä tuodakseen Suomeen uusia kirjailijoita, jotka ovat toimineet hyvin muilla äänikirjamarkkinoilla.

Lisätietoja:
Markkinointikoordinaattori Ella Peltovuori
ella.peltovuori@bookbeat.com

BookBeat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta BookBeat

Jere oli vuoden 2017 kuunnelluin äänikirja – Norja ja Suomi kävivät tiukan kisan dekkarisarjan kärkipaikasta2.1.2018 09:00:00 EET | Tiedote

Suomalaiset kuuntelivat äänikirjoja yhteensä yli 2,5 miljoonaa tuntia vuonna 2017. Globaalisti nouseva trendi on selvästi otettu omaksi myös täällä. Äänikirjojen helppo käytettävyys älypuhelimella ja se, että kuuntelemisen voi helposti yhdistää muuhun samanaikaiseen tekemiseen, kuten autolla ajoon tai kokkaamiseen, nousi ilmiöksi ja kuuntelemisen kasvuvauhti vuoden aikana oli huima.