BookBeat

Äänikirjojen suosio heijastaa muuttuneita ajanviettotapoja

Jaa

Äänikirjasovellus BookBeatin suosio on kasvanut huimasti syksyn 2016 lanseerauksesta alkaen. BookBeatin Suomen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Sari Forsström esitteli Mediapäivä 2017 -tapahtumassa ilmiön taustalla vaikuttavia trendejä.

Ajanviettotapana BookBeatin suosion kasvua selittävät älypuhelinten yleistyminen, kuuntelun nousu videon rinnalle sekä Spotifyn ja Netflixin kautta opittu tapa kuluttaa suoratoistopalveluja. BookBeatissa käyttäjät kuuntelevat kirjoja keskimäärin noin 20 tuntia kuukaudessa, mikä vastaa noin kahta kirjaa. BookBeatin Suomen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Sari Forsström esitteli Mediapäivä 2017 -tapahtumassa ilmiön taustalla vaikuttavia trendejä.

BookBeat lyönyt läpi nuorten naisten keskuudessa – sekä Pirkanmaalla

Kuukausimaksullinen, rajattoman valinnan salliva äänikirjavalikoima avaa kirjojen kuluttamiselle uusia hetkiä ja madaltaa kynnystä kokeilla palvelua. Erityisesti 25–40-vuotiaat kaupunkiseuduilla asuvat naiset ovat tutustuneet äänikirjasovellukseen ahkerasti.

Pääkaupunkiseudun ohella erityisesti Tampereen ja Pirkanmaan seutu on innostunut äänikirjapalvelusta nopeasti.

”Voi tietysti vain arvella mistä tämä johtuu: toisaalta juuri Tampereen seudulta pendelöidään melko paljon, kuljetaan junalla ja autolla ja niihin käyttöyhteyksiin äänikirja sopii erinomaisesti. Ehkäpä Tampereen seudulla asuu paljon ’varhaisia omaksujia’, jotka kokeilevat ja ottavat käyttöön uusia sovelluksia muuta maata nopeammin”, pohtii Forsström.

Äänikirjojen suosio hyödyttää koko kirja-alaa

Äänikirjamarkkina laajenee koko ajan, mutta suuret kasvun vuodet ovat vielä edessä.

”Suomalaiset kustantamot ovat vasta heräämässä siihen, että kansainvälinen äänikirjabuumi rantautuu myös tänne, ja äänikirjojen valikoimaa täytyy kasvattaa. Laadukas ja laaja valikoima sitouttaa kuulijat parhaiten”, Forsström toteaa.

Äänikirjatrendi vahvistaa myös painetun kirjan asemaa, kun kirjat ilmiönä saavat enemmän näkyvyyttä ja sitä kautta lisämyyntiä. Äänikirjapalvelun suosio osoittaakin, että ajanvietteenä kirjallisuuden kulutus on kasvussa.

Lisätiedot ja yhteydenotot:
Sari Forsström | Business Development Manager | BookBeat Suomi
sari.forsstrom@bookbeat.com | 050 338 7293

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

BookBeat
BookBeat



BookBeat on e- ja äänikirjasovellus, jossa käyttäjä saa lukea ja kuunnella kirjoja rajattomasti älypuhelimellaan tai tabletillaan. Palvelu lanseerattiin Suomessa laajasti kesän 2016 aikana ja kuluneena vuonna äänikirjojen kuuntelu on jatkuvasti kasvattanut suosiotaan. BookBeatin omistaa ruotsalainen Bonnier, joka on yksi Euroopan suurimmista kustantamoryhmistä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta BookBeat

Joka neljäs myyty Mielikuvituspoikaystävä-kirja digitaalinen16.11.2016 11:04Tiedote

Sinkkubloggaaja Henriikka Rönkkösen hittikirjaksi nousseesta esikoisteoksesta Mielikuvituspoikaystävä on otettu jo viisi painosta. Erityisen menestyksekäs Rönkkösen teos on kuitenkin ollut digitaalisena julkaisuna: kirja on ollut pitkään ääni- ja e-kirjapalvelu BookBeatin kuunnelluin kirja. Jopa 25 prosenttia kirjan kokonaismyynnistä tulee digitaalisesta ääni- ja e-kirjamyynnistä BookBeatissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme