Aarteet maailmalta – Mesenaattien matkassa

Vuonna 2021 tulee kuluneeksi 100 vuotta Paul ja Fanny Sinebrychoffin huomattavasta taidelahjoituksesta Suomen valtiolle. Sinebrychoffin taidemuseo kunnioittaa merkkivuotta näyttelyllä Aarteet maailmalta – Mesenaattien matkassa. Näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 9.1.2022 saakka. Näyttely avataan yleisölle, kun koronarajoitukset sallivat museoiden avaamisen.

Sinebrychoffin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria, Yehia Eweis
Hieronymus Francken II (1578−1623): Taiteenystäviä galleriassa. Kokoelma: O.W. Klinckowström. Sinebrychoffin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria, Yehia Eweis

Näyttelyssä on esillä taideaarteita muun muassa Paul ja Fanny Sinebrychoffin, Otto Wilhelm Klinckowströmin, Hjalmar Linderin, Herman Antellin sekä Ester ja Jalo Sihtolan kokoelmista. Näyttelyn teokset ajoittuvat 1400-luvulta 1800-luvulle. Näyttelyn tähtiä ovat muun muassa Jacopo Bassano, Rembrandt sekä Gerard ter Borch. Syyskuussa, näyttelyn vaihtuvassa osuudessa, tutustutaan kuvanveistäjä Harry Kivijärven (1931–2010) taidekeräilijänä hankkimiin muiden taiteilijoiden teoksiin.

Taidekokoelmat kertovat taiteesta, aikakauden ihanteista ja kiinnostavista taidekeräilijöistä. Keitä he oikeasti olivat? Parhaimmillaan kokoelman tarkastelu vie lähelle keräilijää. Voi aavistella tämän haaveita, tunteita, toiveita ja odotuksia. Voi päästä mukaan matkoille Euroopan kaupunkivilinään tai idyllisiin maisemiin – yllätyksellisten tai hartaasti suunniteltujen hankintojen äärelle.

Monien keräilijöiden taidekokoelmat ovat siirtyneet kodeista tai salongeista museoon, ne on ehkä jaettu osiin. Kokoelmat on irrotettu juuriltaan, mutta asetelma pysyy samana – kokoelmat ovat katsottavina. Kokoelmansa avulla keräilijä saattoi rakentaa haaveilemaansa julkisivua, miltei huomaamatta. Fanny Sinebrychoff teki testamenttilahjoituksen miehensä kauppaneuvos Paul Sinebrychoffin muiston kunnioittamiseksi vuonna 1921. Toivomuksena oli pitää kokoelmat yleisön helposti nähtävillä. Sinebrychoffien intohimoinen taideharrastus tutustuttaa myös kiinnostaviin asiantuntijakontakteihin sekä tärkeisiin keräilijätuttaviin. Monista aikalaisista poiketen Sinebrychoffit toimivat pariskuntana – vaimon rooli on näkyvissä.

Julkisten taidekokoelmien myötä keräilijät nousevat näkyviksi. Monet elivät etuoikeutettua elämää, joillakin oli myös runsaasti rahaa taidehankintoihin. Keräily on ehkä ollut askel toiseen maailmaan – joskus todellisten matkojen muodossa. Seinälle ripustettuna teos myöhemmin muistuttaa menneestä, ehkä kutkuttavasta ostohetkestä. Idylliseen maisemaan uppoutumalla voi myös matkustaa paikkaan ja aikaan, joissa ei koskaan ollutkaan. Voimme katsoa maalauksen horisonttiin, seurata katseella taivaanrantaa, kukkuloiden välissä kiemurtelevaa tietä, ihailla sataman kupeessa välkehtivää merta. Millaiselle matkalle pääsemme? Videoteos Borgo (2002) kuljettaa katsojaa mukanaan pitkin Rooman sokkeloita. Ehkä matkailevat keräilijämme seikkailivat matkaoppaat käsissään juuri samoilla kujilla?

Pääsymaksu: 16 € / 14€ / Museokortti / alle 18-v. maksutta

Avoinna: ti, to, pe 11−18, ke 11−20, la, su 10−17, ma suljettu

Opastilaukset: myynti@kansallisgalleria.fi

Facebook: @siffmuseo | Instagram @Sinebrychoffartmuseum | Twitter @Sinebrychoffart

Lisätietoja näyttelystä:

Museonjohtaja Kirsi Eskelinen, p. +358 (0) 294 500 490, Kirsi.Eskelinen@siff.fi

Näyttelyn kuraattori, amanuenssi Salla Heino, +358 (0) 294 500 461, Salla.Heino@siff.fi

Tiedotus ja markkinointi:

Markkinointisuunnittelija Eija Pekkanen, p. +359 (0) 294 500 462, Eija.Pekkanen@siff.fi

Sinebrychoffin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria, Yehia Eweis

Uusi teoskonaisuus Uhattu elämä -näyttelyssä. Sinebrychoffin taidemuseo avautuu yleisölle tiistaina 2.6.2020.29.5.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

Helmikuussa avattua, erityisen ajankohtaista Uhattu elämä -näyttelyä on täydennetty uudella teoskokonaisuudella, joka on esillä museon Punaisessa kellarissa. Teosten kautta tutkitaan taiteen ja luonnontieteen leikkauspisteitä eri aikakausina ja eri lähtökohdista. Empiirinen tutkimus on väline taiteilijan ilmaisulle, ajatuksille ja sanomalle. Ihmisten uteliaisuutta ja seikkailunhalua näyttelyssä valottaa kirjaharvinaisuus, Kansalliskirjaston A.E. Nordenskiöldin (1832−1901) kokoelmaan kuuluva matkakertomus. Kirja on painettu Amsterdamissa 1710, ja se kertoo Huippuvuorille ja Grönlantiin vuonna 1671 tehdystä tutkimusmatkasta. Lisäksi esillä on eläin- ja kasvitutkielmia 1500-luvulta lähtien. Nykypäivän näkökulman näyttelyyn tuovat valokuvataiteilija Sanna Kanniston (s. 1974) videoteokset, jotka konkretisoivat lintujen ja taiteilijan kohtaamista, tarjoten silti todellisuudesta irrallisen, hurmaavan luontokokemuksen.

Laaja Tiepolo-näyttely Sinebrychoffin taidemuseoon syksyllä25.5.2020 08:00:00 EEST | Tiedote

Uhattu elämä − Sinebrychoffin taidemuseo 13.2.−23.8.202011.2.2020 14:00:00 EET | Tiedote

Eläimet ovat yksi vanhimmista kuva-aiheista – niitä tunnetaan jo esihistorialliselta ajalta. Uhattu elämä -näyttelyssä on esillä taiteilijoiden näkemyksiä eläimistä ja luonnosta 1500-luvulta nykypäivään. Teoksista välittyy eri aikakausien suhde luontoon ja eläimiin. Ymmärrys ihmisestä osana luontoa on vähentynyt kulttuurien teknistymisen myötä. Todellisuudessa ihmiset ovat osa kokonaisuutta.