ABB avaa digitaalisen etäpalvelukeskuksen Helsinkiin

ABB avaa digitaalisen etäpalvelukeskuksen (Collaborative Operations Center) Helsingin Pitäjänmäkeen. Keskus toimii ABB:n asiakkaiden tukena tarjoamalla ABB:n laitteiden ja järjestelmien etävalvontaa ja reaaliaikaista teknistä tukea. Se hyödyntää ABB:n kumppaneiden, muun muassa Microsoftin ja IBM:n viimeisimpiä analysointi- ja pilvitekniikoita.

ABB:n digitaalinen etäpalvelukeskus on vastaus markkinoiden tarpeeseen uusista pilvi-, analyysi- ja ohjelmistopalveluista tuotannon ja kannattavuuden optimoimiseksi. Suomessa ABB tarjoaa digitaalisia etäpalveluita Helsingin lisäksi myös Vaasasta. Tänä vuonna yhtiö avaa kaikkiaan 10 keskusta eri puolille maailmaa.

Etäpalvelukeskus on vastaus markkinoiden tarpeeseen uusista pilvi-, analyysi- ja ohjelmistopalveluista tuotannon ja kannattavuuden optimoimiseksi. Analysoimalla prosessi- ja laitedataa, huolehtimalla kyberturvallisuudesta ja tarjoamalla ennaltaehkäisevää tukea voidaan tunnistaa pullonkauloja, jotka aiheuttavat tuotannon menetyksiä ja heikentävät kannattavuutta.

Suomessa ABB tarjoaa digitaalisia etäpalveluita Helsingin lisäksi myös Vaasasta. Vaasan keskus vastaa sähkönjakelun järjestelmien asiantuntijatuesta. Vastaavia keskuksia ABB:llä on tällä hetkellä myös Westervillessä Ohiossa USA:ssa ja ensi vuoden alussa myös Singaporessa. Tänä vuonna yhtiö avaa kaikkiaan 10 keskusta eri puolille maailmaa, muun muassa Ruotsiin, Saksaan, Italiaan ja Kiinaan. Näin tukea voidaan tarjota missä päin maailmaa tahansa mihin kellonaikaan tahansa. Jatkossa myös tutkimus- ja tuotekehitystoiminta integroidaan osaksi keskusten toimintaa. Suomesta ABB tarjoaa etävalvontaa ja reaaliaikaista tukea yli 200 tehtaalle ja sähkölaitokselle ympäri maailman.

Helsingin etäpalvelukeskuksesta valvotaan muun muassa Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Äänekosken biotuotetehtaaseen asennettuja ABB:n toimittamia laitteita, koko sähkönjakeluverkkoa ja 650 taajuusmuuttajaa. Laitteet on liitetty ABB Ability™ -järjestelmään, mikä mahdollistaa analytiikan hyödyntämisen, reaaliaikaisen valvonnan ja suorituskyvyn hallinnan turvallisuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden optimoimiseksi.

”Laitteiden anturit välittävät tietoja Äänekosken tehtaalta koneiden kunnosta ja toiminnasta Helsingin keskukseen, jossa kehittynyt ohjelmisto analysoi tietoja joka hetki. Saatujen tietojen perusteella mahdolliset ongelmat voidaan tunnistaa nopeasti ja ehdottaa ehkäisevää kunnossapitoa tai toimenpiteitä toiminnan tehostamiseksi. ABB:n asiantuntijat ja asiakas tekevät läheistä yhteistyötä. Reaaliajassa tehtävät päätökset pohjautuvat tarkkoihin tietoihin, mikä parantaa toiminnan tehokkuutta ja kannattavuutta”, Operations Manager Juha Alamäki ABB:ltä sanoo.

ABB on seurannut ja kerännyt dataa sekä tehnyt ohjelmistoja jo useiden vuosikymmenten ajan.

”Digitaalisten etäpalvelukeskusten myötä toimintamme nousee täysin uudelle digitaalisuuden tasolle. Pohjoismaissa ei ole aiemmin nähty näin laajaa ohjelmistojen, järjestelmien ja laitteistojen kirjoa, ja yhteistyötä tehdään tiiviisti Yhdysvalloissa, Ruotsissa ja Aasiassa olevien keskusten kanssa”, liiketoimintajohtaja Jukka Auranen ABB:ltä sanoo.

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa niin sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen kuin teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti teollisuus-, energia-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla. Yli 125-vuotias ABB on mukana edistämässä teollisuuden digitalisaatiota, energiajärjestelmän murrosta ja neljättä teollista vallankumousta. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 136 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 100. www.abb.fi

Jukka Auranen
jukka.auranen@fi.abb.com

Jukka Auranen
jukka.auranen@fi.abb.com

ABB-yhtymän Q2/2018 tulos: Kannattava kasvu jatkuu19.7.2018 10:19Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 8 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 9 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 1 % - Tilaus-laskutus-suhdeluku2 1,07x, >1 kaikissa divisioonissa - Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 60 peruspistettä 13,0 %:iin - Operatiivinen EPS2 + 27 %4 - Nettotulos 681 miljoonaa US dollaria, kasvua 30 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 1 010 miljoonaa US dollaria; koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa 1. Growth rates for orders, third-party base orders and revenues are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2. For non-GAAP measures, see the “Supplemental Financial Information” attachment to the press release. 3. Constant currency (not adjusted for portfolio changes). 4. EPS growth rates are computed using unrounded amounts. Comparable operational earnings per share is in constant currency

KUTSU MEDIATAPAAMISEEN 5.7.: Älykäs kotiautomaatio lyö läpi Porin Asuntomessuilla20.6.2018 13:04Kutsu

Porin Asuntomessut poikkeavat aiempien vuosien messuista vähintäänkin siinä, että kotien asumismukavuutta, turvallisuutta ja energiansäästöä parantava älykäs kodinohjaustekniikka on messukodeissa läsnä merkittävästi laajemmin kuin Asuntomessuilla koskaan aikaisemmin. Yli kolmasosassa tämän vuoden Asuntomessujen omakotikohteista on käytössä ABB:n kotiautomaatio. Tervetuloa messujen aattona 5.7. klo 11.30 ABB:n ständille messukohteeseen Jokilammi 21, jossa esittelemme modernin talotekniikan lisäksi myös kotien uutta kustannustehokasta sähköautojen latausratkaisua.

ABB-yhtymän Q1 2018 tulos torstaina 19.4.16.4.2018 15:58Kutsu

ABB-yhtymä julkistaa vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin tuloksen torstaina 19.4. Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen on haastateltavissa tulokseen liittyen tulospäivänä klo 10.30 – 11.00 numerossa 050 332 3850. Julkaisemme aamupäivän 19.4. aikana suomenkielisen yhteenvedon ABB-yhtymän tulostiedotteen pääkohdista. Lisätietoja: Satu Perälampi satu.peralampi@fi.abb.com p. 050 332 3850 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisu