ABB avaa digitaalisen etäpalvelukeskuksen Helsinkiin

ABB avaa digitaalisen etäpalvelukeskuksen (Collaborative Operations Center) Helsingin Pitäjänmäkeen. Keskus toimii ABB:n asiakkaiden tukena tarjoamalla ABB:n laitteiden ja järjestelmien etävalvontaa ja reaaliaikaista teknistä tukea. Se hyödyntää ABB:n kumppaneiden, muun muassa Microsoftin ja IBM:n viimeisimpiä analysointi- ja pilvitekniikoita.

ABB:n digitaalinen etäpalvelukeskus on vastaus markkinoiden tarpeeseen uusista pilvi-, analyysi- ja ohjelmistopalveluista tuotannon ja kannattavuuden optimoimiseksi. Suomessa ABB tarjoaa digitaalisia etäpalveluita Helsingin lisäksi myös Vaasasta. Tänä vuonna yhtiö avaa kaikkiaan 10 keskusta eri puolille maailmaa.

Etäpalvelukeskus on vastaus markkinoiden tarpeeseen uusista pilvi-, analyysi- ja ohjelmistopalveluista tuotannon ja kannattavuuden optimoimiseksi. Analysoimalla prosessi- ja laitedataa, huolehtimalla kyberturvallisuudesta ja tarjoamalla ennaltaehkäisevää tukea voidaan tunnistaa pullonkauloja, jotka aiheuttavat tuotannon menetyksiä ja heikentävät kannattavuutta.

Suomessa ABB tarjoaa digitaalisia etäpalveluita Helsingin lisäksi myös Vaasasta. Vaasan keskus vastaa sähkönjakelun järjestelmien asiantuntijatuesta. Vastaavia keskuksia ABB:llä on tällä hetkellä myös Westervillessä Ohiossa USA:ssa ja ensi vuoden alussa myös Singaporessa. Tänä vuonna yhtiö avaa kaikkiaan 10 keskusta eri puolille maailmaa, muun muassa Ruotsiin, Saksaan, Italiaan ja Kiinaan. Näin tukea voidaan tarjota missä päin maailmaa tahansa mihin kellonaikaan tahansa. Jatkossa myös tutkimus- ja tuotekehitystoiminta integroidaan osaksi keskusten toimintaa. Suomesta ABB tarjoaa etävalvontaa ja reaaliaikaista tukea yli 200 tehtaalle ja sähkölaitokselle ympäri maailman.

Helsingin etäpalvelukeskuksesta valvotaan muun muassa Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren Äänekosken biotuotetehtaaseen asennettuja ABB:n toimittamia laitteita, koko sähkönjakeluverkkoa ja 650 taajuusmuuttajaa. Laitteet on liitetty ABB Ability™ -järjestelmään, mikä mahdollistaa analytiikan hyödyntämisen, reaaliaikaisen valvonnan ja suorituskyvyn hallinnan turvallisuuden, tehokkuuden ja tuottavuuden optimoimiseksi.

”Laitteiden anturit välittävät tietoja Äänekosken tehtaalta koneiden kunnosta ja toiminnasta Helsingin keskukseen, jossa kehittynyt ohjelmisto analysoi tietoja joka hetki. Saatujen tietojen perusteella mahdolliset ongelmat voidaan tunnistaa nopeasti ja ehdottaa ehkäisevää kunnossapitoa tai toimenpiteitä toiminnan tehostamiseksi. ABB:n asiantuntijat ja asiakas tekevät läheistä yhteistyötä. Reaaliajassa tehtävät päätökset pohjautuvat tarkkoihin tietoihin, mikä parantaa toiminnan tehokkuutta ja kannattavuutta”, Operations Manager Juha Alamäki ABB:ltä sanoo.

ABB on seurannut ja kerännyt dataa sekä tehnyt ohjelmistoja jo useiden vuosikymmenten ajan.

”Digitaalisten etäpalvelukeskusten myötä toimintamme nousee täysin uudelle digitaalisuuden tasolle. Pohjoismaissa ei ole aiemmin nähty näin laajaa ohjelmistojen, järjestelmien ja laitteistojen kirjoa, ja yhteistyötä tehdään tiiviisti Yhdysvalloissa, Ruotsissa ja Aasiassa olevien keskusten kanssa”, liiketoimintajohtaja Jukka Auranen ABB:ltä sanoo.

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa niin sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen kuin teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti teollisuus-, energia-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla. Yli 125-vuotias ABB on mukana edistämässä teollisuuden digitalisaatiota, energiajärjestelmän murrosta ja neljättä teollista vallankumousta. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 136 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 100. www.abb.fi

Jukka Auranen
jukka.auranen@fi.abb.com

Jukka Auranen
jukka.auranen@fi.abb.com

ABB:n kasvu jatkuu26.10.2017 10:21Tiedote

- Tilausten kokonaismäärä kasvoi 5 %1, perustilausten määrä 6 %; kasvua kaikissa regioonissa- Service-liiketoiminnan ja ohjelmistojen tilaukset lisääntyivät 11 %; ABB Ability™ vahvistaa kasvuvauhtia- Liikevaihto kasvoi 3 %- Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 12,9 %:iin- Nettotulos 571 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria; operatiivinen osakekohtainen tulos parani 7 %3- Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta oli 954 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria- Nettokäyttöpääoma suhteessa liikevaihtoon vakaa, B&R:n yritysosto ja suurjännitteisten kaapeleiden liiketoiminnan myynti vaikuttivat- B&R:n yritysosto saatettiin päätökseen 6.7.2017; integrointi etenee suunnitellusti- GE Industrial Solutionsin yritysostolla vahvistetaan johtoasemaamme sähköistysliiketoiminnassa 1Growth rates for orders, base orders, revenues and order backlog are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2 For a reconciliation of no

ABB:n Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän läpimurtotilaus Kiinassa rakennettavaan Viking Linen matkustaja-autolauttaan9.10.2017 14:29Tiedote

ABB toimittaa Azipod-ruoripotkurijärjestelmän uuteen Kiinassa rakennetta-vaan Viking Linen matkustaja-alukseen. Tämä on ensimmäinen Azipod-järjestelmän asennus matkustaja-autolauttaan. Aluksen rakentaa Xiamen Shipbuilding Industry co., Ltd (XSI). ABB:n toimitukseen sisältyvät myös säh-kövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmät sekä ohjauspotkurimoottorit.