ABB investoi Vaasan-kytkintehtaalle – kytkinten napojen valmistus siirtyy takaisin Suomeen

ABB kasvattaa Vaasan-kytkintehtaan automaatiotasoa ja investoi uuteen automaatiolinjaan. Investoinnin myötä kytkinten napojen valmistus palaa takaisin Suomeen. Aiemmin navat on valmistettu alihankintana eri puolilla maailmaa. Henkilöstön osaamisella on ratkaiseva merkitys tuotannon palautuksessa.

Investointi on jatkumoa tehtaalla jo 1990-luvulla käynnistyneelle aktiiviselle automatisointiohjelmalle. Pitkäjänteinen kehitystyö on parantanut tehtaan tuottavuutta 10 % vuosittain jo kymmenen vuoden ajan. Myös toimitusvarmuus on parantunut, sairaspoissaolot vähentyneet ja työtyytyväisyys kohentunut.

Uusi automaatiolinja tehostaa tehtaan toimintaa ja parantaa kilpailukykyä. Myös joustavuus ja reagointikyky asiakkaiden tarpeisiin paranevat.

”Uusi linja on monessakin mielessä erinomainen edistysaskel. Sen myötä myös komponenttien varastot pienenevät ja kuljetusten määrä vähenee, mikä on omalta osaltaan edistämässä tuotannon ympäristömyönteisyyttä. Samalla saamme tuotantoon riittävästi volyymiä ja voimme kehittää ja parantaa automaatiota edelleen”, Protection and Connection -liiketoiminnan johtaja Heikki Rasku ABB:ltä sanoo.

Vaasan kytkintehdas on erinomainen esimerkki siitä, miten automaatio luo uudenlaista osaamista ja uudenlaisia työpaikkoja Suomeen. Tehtaalla on automatisoinnin myötä jo useita vuosia panostettu henkilöstön kouluttamiseen.

”Automaation lisääntymisen myötä työ monipuolistuu, muuttuu vaativammaksi ja mahdollistaa paljon uuden oppimista. Henkilöstön osaamisella on suuri merkitys siirrettäessä tuotantoa takaisin Suomeen”, Rasku sanoo.

Napa on kytkimessä kriittinen komponentti ja sen laadunvarmistus on tärkeää. Uusi automaatiolinja hyödyntää konenäköä laadun varmistamisessa.

”Konenäkölaitteiden ansiosta pystymme entistä tarkemmin mittaamaan napojen laadun ja näin varmistamaan laadukkaan lopputuloksen. Automaatit eivät hyväksy laatupoikkeamia. Investoinnin avulla voimme valvoa valmistamiemme kytkinten laatua entistä paremmin ja myös toteuttaa tuoteparannuksia yhä nopeammin”, Quality & Operational Excellence Manager Jyrki Hangasmaa ABB:ltä sanoo.

Suomen ABB:n kytkintehdas Vaasassa on yksi ABB:n automatisoiduimpia tehtaita. Tehtaalla valmistetaan noin kolme miljoonaa kytkintä vuosittain ja erilaisia tuotevariantteja on noin 20 000. Ensimmäinen robotti otettiin tehtaalla käyttöön jo vuonna 1990, ja tällä hetkellä tehtaalla työskentelee 24 robottia yhdessä ihmisten kanssa. Uusi automaatiolinja tulee sisältämään kahdeksan ABB:n robottia. Linjan toimittaa CO-Automation ja se otetaan käyttöön kesän 2019 aikana.

Lisätietoja: Heikki Rasku, liiketoimintajohtaja, Protection and Connection, p. 050 334 4155

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

Matti Vaattovaara ABB Power Grids Finland Oy:n toimitusjohtajaksi17.5.2019 14:00:58 EESTTiedote

ABB nimittää Matti Vaattovaaran ABB Power Grids Finland Oy:n toimitusjohtajaksi 1.11.2019 lähtien. Vaattovaara on ollut ABB:n palveluksessa 15 vuoden ajan. Viimeksi hän on johtanut Suomen ABB:n Power Grids -divisioonan myyntiä ja markkinointia sekä vastannut liiketoiminnasta energia- ja verkkoyhtiöille sekä liikennesektorin asiakkuuksiin. Aiemmin hän on toiminut ABB:llä erilaisissa myynnin ja Service-liiketoiminnan johtotehtävissä.

ABB:n digitekniikkaa myös Länsimetron kakkosvaiheen metroasemien valvontaan5.3.2019 10:00:00 EETTiedote

ABB on solminut sopimuksen kiinteistönvalvontajärjestelmien toimittamisesta Länsimetro Matinkylä-Kivenlahti -hankkeen kaikille metroasemille ja uudelle metrovarikolle. ABB:llä Suomessa kehitetty ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuva järjestelmä huolehtii tämän urakan valmistumisen jälkeen kaikkien Länsimetron 13 metroaseman käytettävyydestä, luotettavuudesta ja turvallisuudesta.