ABB laajentaa aurinkovoimalaboratoriota Pitäjänmäellä

ABB investoi aurinkoinverttereiden tuotekehitykseen ja laajentaa aurinkovoimalaboratoriotaan Pitäjänmäellä Helsingissä. Investointi kasvattaa isojen inverttereiden testauskapasiteettia ja vahvistaa tuotekehitystä.

Aurinkovoimalan vaihtosuuntaaja, eli invertteri, muuntaa aurinkopaneelien tasasähkön sähköverkkoon soveltuvaksi vaihtosähköksi. Pitäjänmäen aurinkovoimalaboratorion laajennus valmistuu vuoden 2018 loppuun mennessä.

ABB on keskittänyt suurissa aurinkovoimaloissa käytettävien voimalaitosmittakaavan inverttereiden tuotekehityksen Suomeen. Vuonna 2016 rakennettu Pitäjänmäen aurinkovoimalaboratorio on yksi harvoista paikoista maailmassa, jossa suuren kokoluokan inverttereitä voidaan testata täydellä teholla erilaisissa sääolosuhteissa, -40 asteen pakkasista aina 100 lämpöasteeseen. Investointi laboratorion laajennukseen mahdollistaa seuraavan sukupolven keskusinverttereiden tuotekehityksen.

”Ensimmäiset aurinkovoimalaboratorion tuotekehityksen hedelmät esitellään ja tulevat markkinoille kesällä 2018. Esittelemme tulevana kesänä uuden entistä tehokkaamman invertterisukupolven sekä sen kanssa toimivan energiavarastoratkaisun”, ABB:n voimalaitosmittakaavan aurinkoinverttereiden tuotehallinnasta vastaava johtaja Jyrki Leppänen kertoo.

Aurinkosähkö on globaalisti nopeimmin kasvava energiamuoto. Vuonna 2016 uusiutuvat energiamuodot muodostivat International Energy Agencyn mukaan 2/3 uudesta verkkoon kytketystä kapasiteetista. Tärkein uusiutuvista energiamuodoista on aurinkovoima. Vuonna 2016 aurinkovoiman asennettu tuotantokapasiteetti maailmassa ylitti jo 300 gigawatin rajan.

”Tämä on erittäin nopeasti kehittyvä markkina. Laboratorion laajennus tuli ajankohtaiseksi jo nyt, jotta pysymme nopeasti muuttuvien markkinavaateiden edellä ja pystymme vastaamaan kasvavien markkinoiden haasteisiin entistä paremmin”, vahvistaa Leppänen.

Aurinkoinvertterit ovat globaalisti miljardibisnes. Samalla kun kokonaismarkkinavolyymit ovat nousseet, aurinkosähkövoimalaitosten yksikkökoot ovat kasvaneet nopeasti.

”Jokunen vuosi sitten 50 megawatin laitos oli iso. Nykyisin 150 megawatin aurinkosähkövoimalakin on enää keskikokoinen”, Leppänen vahvistaa.

Kun sähköverkkoon kytketään aurinko- tai tuulivoimatuotantoa, määrittelevät eri verkonhaltijat käytettäville laitoksille eli käytännössä inverttereille ns. verkkokoodin, joka tarkoittaa käyttäytymismallia verkon vikatilanteissa. Testauksin, verifioinnein ja sertifioinnein todennetaan laitteen turvallisuus ja suorituskyky sekä vastaavuus eri verkkokoodien vaateisiin.

“Sähköverkot ja näin myös verkkokoodit ovat erilaisia eri maissa, eikä vaatimuksia ole harmonisoitu, mikä lisää huomattavasti testaustarvetta. Tuotekehitykselle laboratorion laajennus on ehdottoman tärkeää”, Leppänen sanoo.

Tällä hetkellä ABB:n suuritehoisin invertteri on 2,3 megawattia. Tuotekehityslaboratoriossa pystytään testaamaan inverttereitä aina 8 megawatin tehoon asti kaikissa maapallolla esiintyvissä lämpötiloissa ja kosteusoloissa. ABB:n voimalaitosluokan inverttereitä on asennettu muun muassa 183 megawatin voimalaan Chileen sekä Intiaan nousseeseen 1 gigawatin aurinkovoimapuistoon.

Lisätietoja: Jyrki Leppänen, p. 332 3022, jyrki.leppanen@fi.abb.com

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 135 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 300. www.abb.fi

Lisätietoja: Jyrki Leppänen, p. 332 3022, jyrki.leppanen@fi.abb.com

ABB-yhtymän Q2/2018 tulos: Kannattava kasvu jatkuu19.7.2018 10:19Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 8 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 9 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 1 % - Tilaus-laskutus-suhdeluku2 1,07x, >1 kaikissa divisioonissa - Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 60 peruspistettä 13,0 %:iin - Operatiivinen EPS2 + 27 %4 - Nettotulos 681 miljoonaa US dollaria, kasvua 30 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 1 010 miljoonaa US dollaria; koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa 1. Growth rates for orders, third-party base orders and revenues are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2. For non-GAAP measures, see the “Supplemental Financial Information” attachment to the press release. 3. Constant currency (not adjusted for portfolio changes). 4. EPS growth rates are computed using unrounded amounts. Comparable operational earnings per share is in constant currency

KUTSU MEDIATAPAAMISEEN 5.7.: Älykäs kotiautomaatio lyö läpi Porin Asuntomessuilla20.6.2018 13:04Kutsu

Porin Asuntomessut poikkeavat aiempien vuosien messuista vähintäänkin siinä, että kotien asumismukavuutta, turvallisuutta ja energiansäästöä parantava älykäs kodinohjaustekniikka on messukodeissa läsnä merkittävästi laajemmin kuin Asuntomessuilla koskaan aikaisemmin. Yli kolmasosassa tämän vuoden Asuntomessujen omakotikohteista on käytössä ABB:n kotiautomaatio. Tervetuloa messujen aattona 5.7. klo 11.30 ABB:n ständille messukohteeseen Jokilammi 21, jossa esittelemme modernin talotekniikan lisäksi myös kotien uutta kustannustehokasta sähköautojen latausratkaisua.

ABB-yhtymän Q1 2018 tulos torstaina 19.4.16.4.2018 15:58Kutsu

ABB-yhtymä julkistaa vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin tuloksen torstaina 19.4. Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen on haastateltavissa tulokseen liittyen tulospäivänä klo 10.30 – 11.00 numerossa 050 332 3850. Julkaisemme aamupäivän 19.4. aikana suomenkielisen yhteenvedon ABB-yhtymän tulostiedotteen pääkohdista. Lisätietoja: Satu Perälampi satu.peralampi@fi.abb.com p. 050 332 3850 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisu