ABB laajentaa aurinkovoimalaboratoriota Pitäjänmäellä

ABB investoi aurinkoinverttereiden tuotekehitykseen ja laajentaa aurinkovoimalaboratoriotaan Pitäjänmäellä Helsingissä. Investointi kasvattaa isojen inverttereiden testauskapasiteettia ja vahvistaa tuotekehitystä.

Aurinkovoimalan vaihtosuuntaaja, eli invertteri, muuntaa aurinkopaneelien tasasähkön sähköverkkoon soveltuvaksi vaihtosähköksi. Pitäjänmäen aurinkovoimalaboratorion laajennus valmistuu vuoden 2018 loppuun mennessä.

ABB on keskittänyt suurissa aurinkovoimaloissa käytettävien voimalaitosmittakaavan inverttereiden tuotekehityksen Suomeen. Vuonna 2016 rakennettu Pitäjänmäen aurinkovoimalaboratorio on yksi harvoista paikoista maailmassa, jossa suuren kokoluokan inverttereitä voidaan testata täydellä teholla erilaisissa sääolosuhteissa, -40 asteen pakkasista aina 100 lämpöasteeseen. Investointi laboratorion laajennukseen mahdollistaa seuraavan sukupolven keskusinverttereiden tuotekehityksen.

”Ensimmäiset aurinkovoimalaboratorion tuotekehityksen hedelmät esitellään ja tulevat markkinoille kesällä 2018. Esittelemme tulevana kesänä uuden entistä tehokkaamman invertterisukupolven sekä sen kanssa toimivan energiavarastoratkaisun”, ABB:n voimalaitosmittakaavan aurinkoinverttereiden tuotehallinnasta vastaava johtaja Jyrki Leppänen kertoo.

Aurinkosähkö on globaalisti nopeimmin kasvava energiamuoto. Vuonna 2016 uusiutuvat energiamuodot muodostivat International Energy Agencyn mukaan 2/3 uudesta verkkoon kytketystä kapasiteetista. Tärkein uusiutuvista energiamuodoista on aurinkovoima. Vuonna 2016 aurinkovoiman asennettu tuotantokapasiteetti maailmassa ylitti jo 300 gigawatin rajan.

”Tämä on erittäin nopeasti kehittyvä markkina. Laboratorion laajennus tuli ajankohtaiseksi jo nyt, jotta pysymme nopeasti muuttuvien markkinavaateiden edellä ja pystymme vastaamaan kasvavien markkinoiden haasteisiin entistä paremmin”, vahvistaa Leppänen.

Aurinkoinvertterit ovat globaalisti miljardibisnes. Samalla kun kokonaismarkkinavolyymit ovat nousseet, aurinkosähkövoimalaitosten yksikkökoot ovat kasvaneet nopeasti.

”Jokunen vuosi sitten 50 megawatin laitos oli iso. Nykyisin 150 megawatin aurinkosähkövoimalakin on enää keskikokoinen”, Leppänen vahvistaa.

Kun sähköverkkoon kytketään aurinko- tai tuulivoimatuotantoa, määrittelevät eri verkonhaltijat käytettäville laitoksille eli käytännössä inverttereille ns. verkkokoodin, joka tarkoittaa käyttäytymismallia verkon vikatilanteissa. Testauksin, verifioinnein ja sertifioinnein todennetaan laitteen turvallisuus ja suorituskyky sekä vastaavuus eri verkkokoodien vaateisiin.

“Sähköverkot ja näin myös verkkokoodit ovat erilaisia eri maissa, eikä vaatimuksia ole harmonisoitu, mikä lisää huomattavasti testaustarvetta. Tuotekehitykselle laboratorion laajennus on ehdottoman tärkeää”, Leppänen sanoo.

Tällä hetkellä ABB:n suuritehoisin invertteri on 2,3 megawattia. Tuotekehityslaboratoriossa pystytään testaamaan inverttereitä aina 8 megawatin tehoon asti kaikissa maapallolla esiintyvissä lämpötiloissa ja kosteusoloissa. ABB:n voimalaitosluokan inverttereitä on asennettu muun muassa 183 megawatin voimalaan Chileen sekä Intiaan nousseeseen 1 gigawatin aurinkovoimapuistoon.

Lisätietoja: Jyrki Leppänen, p. 332 3022, jyrki.leppanen@fi.abb.com

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 135 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 300. www.abb.fi

Lisätietoja: Jyrki Leppänen, p. 332 3022, jyrki.leppanen@fi.abb.com

ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle15.11.2018 07:00Tiedote

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut

ABB:lle 20 miljoonan dollarin tuulimuuntajatilaus Pohjanmeren merituulipuistoon28.9.2018 11:20Tiedote

ABB on saanut noin 20 miljoonan dollarin arvoisen tilauksen Mitsubishi Vestas Offshore Windiltä (MVOW) korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajien toimittamisesta Borssele-merituulipuistoon Pohjanmerelle. Muuntajat toimitetaan maailman tehokkaimpiin kaupallisessa käytössä oleviin merellä toimiviin tuuliturbiineihin. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.