ABB Power Grids Finland investoi uuteen muuntajien kokoonpanolinjaan Vaasassa

Investointi kasvattaa Vaasan muuntajatehtaan tuotantokapasiteettia merkittävästi. Investoinnin myötä yhtiö rekrytoi seuraavan vuoden aikana noin 30 uutta työntekijää.

”Ilmastomuutoksen pysäyttämisessä sähköistyminen on avainasemassa ja muuntaja onkin meneillään olevassa energiamurroksessa yksi niistä avainteknologioista, joiden avulla mahdollistamme vahvemman, älykkäämmän ja ympäristölle ystävällisemmän sähköverkon. Investointi mahdollistaa toimitusvarmuuden ylläpitämisen huipputasolla sekä kykymme vastata asiakkaidemme ja markkinan jatkuvasti kasvaviin odotuksiin myös tulevaisuudessa“, toimitusjohtaja Matti Vaattovaara ABB Power Grids Finlandista sanoo.

Linjainvestoinnin myötä ABB Power Grids laajentaa tehdastilojensa käyttöä Vaasan Strömberg Parkissa ja rekrytoi kaikkiaan noin 30 uutta työntekijää, niin tuotanto- kuin toimihenkilötyöhön. Tuotannon rekrytoinnit toteutetaan oppisopimuskoulutuksena yhdessä ammatillisen koulutuksen organisaation Vamian kanssa. Rekrytoinnit käynnistyvät kesäkuun alussa.

“Olen iloinen siitä, että voimme tarjota kymmenille uusille kyvyille mahdollisuuden päästä mukaan kasvamaan huippuosaajien joukkoon ja rakentamaan kestävän energian tulevaisuutta tuleville sukupolville. Oppisopimuskouluttamisesta meillä on usean vuosikymmenen ajalta erittäin hyviä kokemuksia“, liiketoimintajohtaja Toni Koskinen Transformers-liiketoiminnasta sanoo.

ABB Power Grids on kehittänyt Suomessa muuntajia jo 1890-luvulta alkaen. Jatkuvan kehitystyön ja asiakaskohtaisten ratkaisujen myötä muuntaja edustaa tämän päivän huipputeknologiaa, ja siinä yhdistyvät niin materiaali- ja sähkötekniikan kuin fysiikan ja tuotannossa työskentelevien ammattilaisten huippuosaaminen.

ABB Power Grids Finland valmistaa, suunnittelee, toimittaa ja kunnossapitää muuntajia ja reaktoreita, sähköverkon hallinnan ohjaus-, automaatio- ja valvontajärjestelmiä ja -projekteja sekä siirto- ja jakeluverkon ratkaisuja, kuten sähköasemakokonaisuuksia energia- ja sähköyhtiöille, teollisuuteen, liikenteeseen ja infrastruktuurikohteisiin.

ABB Power Grids Finland Oy käynnisti toimintansa itsenäisenä osakeyhtiönä 1.11.2019. Liiketoiminnan eriyttäminen on osa ABB:n joulukuussa 2018 ilmoittamaa suunnitelmaa myydä Power Grids -liiketoiminta Hitachille. Kauppa saatetaan loppuun arviolta vuoden 2020 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. ABB Power Grids Finland työllistää Suomessa noin 550 henkilöä.

ABB Power Grids on johtava globaali energiateknologiayhtiö. Luomme arvoa asiakkaillemme energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurisektoreilla edistyneellä ja kattavalla ratkaisuvalikoimallamme. Toimimme yli 90 maassa ja olemme asiantuntijaosaamisellamme edistämässä luotettavuutta, tehokkuutta ja turvallisuutta. Olemme sitoutuneita rakentamaan kestävän energian tulevaisuutta tuleville sukupolville, ja haluttu kumppani vahvemman, älykkäämmän ja ympäristöystävällisemmän sähköverkon rakentamisessa.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) on teknologiajohtaja, joka edistää teollisuuden digitalisaatiota. Innovointimme on jatkunut yli 130 vuoden ajan. ABB:llä on neljä asiakaskeskeistä globaalisti johtavaa liiketoimintaa: Electrification, Industrial Automation, Motion ja Robotics & Discrete Automation, joita tukee yhteinen, digitaalinen ABB Ability™ -alusta. ABB:n Power Grids -liiketoiminta divestoidaan Hitachille vuonna 2020. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä.

Haastattelupyynnöt:

Haastattelupyynnöt: Jaana Nikkari, Communications Manager, jaana.nikkari@fi.abb.com, p. 050 334 4627

Matti Vaattovaara, toimitusjohtaja, ABB Power Grids Finland
Toni Koskinen, Transformers-liiketoiminnan johtaja, ABB Power Grids Finland

ABB aloittaa kojerasioiden kansien valmistuksen kierrätetystä kuluttajapakkausmuovista3.2.2020 14:46:12 EETTiedote

ABB:n Porvoon asennustuotteita valmistava tehdas on käynnistänyt kojerasioiden kansien tuotannon kuluttajamuovipakkauksista kertyvästä muovijätteestä. Kierrätysmuovin hyödyntäminen asennustarviketuotannossa on kiertotalouden malliesimerkki, sillä Porvoossa tehtävien kansien kierrätysmuovi on myös kerätty ja käsitelty Suomessa. ABB on yksi rakennusalan asennustuotteiden edelläkävijöistä uusiomuoviraaka-aineen hyödyntämisessä.