ABB-yhtymän tulos 2017: kohti kannattavaa kasvua

Muutostyön tuloksena virtaviivaisempi ja vahvempi tuotevalikoima sekä liiketoiminta

Vuosi 2017:

-
Perustilaukset kasvoivat 5 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa, tilausten kokonaismäärä vakaa

- Liikevaihto kasvoi 1 %

- ABB AbilityTM vauhdittaa kasvua kaikissa divisioonissa

- Virtaviivainen ja vahva tuotevalikoima:

B&R- ja Keymile-yritysostot saatettu päätökseen; GE Industrial Solutionsin yritysostosta tehty sopimus

Suurjännitekaapeliliiketoiminta myyty, kahdesta EPC-liiketoiminnan yhteisyrityksestä sovittu

Liiketoimintamallin muutos käynnissä Power Grids-, Robotics and Motion- ja Industrial Automation -divisioonissa

- 12,1 %:n operatiiviseen EBITA-marginaaliin2 vaikuttivat 30 peruspisteen verran EPC-liiketoimintaan kohdistuneet veloitukset

- Nettotulos kasvoi 17 % 2 213 miljoonaan Yhdysvaltojen dollariin

- Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta vakaa, nettokäyttöpääoman osuus liikevaihdosta aleni 11,3 %:iin.

- Yhdeksäs peräkkäinen osingon nosto, ehdotus 0,78 Sveitsin frangia/osake

Neljäs kvartaali:

-
Perustilaukset kasvoivat 9 %; kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa; palveluliiketoiminnan tilaukset kasvoivat 7 %

- Liikevaihto -1 %

- 10,9 %:n operatiiviseen EBITA-marginaaliin vaikuttivat 150 peruspisteen verran EPC-liiketoimintaan kohdistuneet veloitukset

- Power Grids -divisioonan kannattavuus on edellä suunniteltua ja vuoden 2018 katteen vaihteluvälitavoitteessa pro-forma-arvoilla laskettuna

- Operatiivisen toiminnan kassavirta kasvoi 31 %.

1 Growth rates for orders, base orders, revenues and order backlog are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table.

2 For non-GAAP measures, see the “Supplemental Financial Information” attachment to the press release.

3 Constant currency (not adjusted for portfolio changes).

4 EPS growth rates are computed using unrounded amounts. Comparable operational earnings per share is in constant currency (2014 exchange rates not adjusted for changes in the business portfolio).

Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta.

Linkki englanninkieliseen lehdistötiedotteeseen:

CEO comments on 2017 fourth quarter and full-year results: https://youtu.be/Wi2UsgSDeEQ

media.relations@ch.abb.com

investor.relations@ch.abb.com

ABB-yhtymän Q1 2018 tulos torstaina 19.4.16.4.2018 15:58Kutsu

ABB-yhtymä julkistaa vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin tuloksen torstaina 19.4. Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen on haastateltavissa tulokseen liittyen tulospäivänä klo 10.30 – 11.00 numerossa 050 332 3850. Julkaisemme aamupäivän 19.4. aikana suomenkielisen yhteenvedon ABB-yhtymän tulostiedotteen pääkohdista. Lisätietoja: Satu Perälampi satu.peralampi@fi.abb.com p. 050 332 3850 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisu

ABB:n kasvu jatkuu26.10.2017 10:21Tiedote

- Tilausten kokonaismäärä kasvoi 5 %1, perustilausten määrä 6 %; kasvua kaikissa regioonissa - Service-liiketoiminnan ja ohjelmistojen tilaukset lisääntyivät 11 %; ABB Ability™ vahvistaa kasvuvauhtia - Liikevaihto kasvoi 3 % - Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 12,9 %:iin - Nettotulos 571 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria; operatiivinen osakekohtainen tulos parani 7 %3 - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta oli 954 miljoonaa Yhdysvaltojen dollaria - Nettokäyttöpääoma suhteessa liikevaihtoon vakaa, B&R:n yritysosto ja suurjännitteisten kaapeleiden liiketoiminnan myynti vaikuttivat - B&R:n yritysosto saatettiin päätökseen 6.7.2017; integrointi etenee suunnitellusti - GE Industrial Solutionsin yritysostolla vahvistetaan johtoasemaamme sähköistysliiketoiminnassa 1Growth rates for orders, base orders, revenues and order backlog are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2 For a reconciliati