ABB:ltä yli 10 miljoonan euron toimitus Kittilän kultakaivokseen

Euroopan suurin kultakaivos Kittilässä panostaa kaivostoiminnan kehittämiseen ja investoi ABB:n malmin- ja henkilönnostokoneisiin. Investointi on osaltaan kasvattamassa kaivoksen tuotantokapasiteettia ja vähentämässä fossiilisten polttoaineiden kulutusta.

Agnico Eagle Finland Oy on käynnistänyt keväällä 2018 noin 160 miljoonan euron laajennusinvestoinnin Kittilän kultakaivoksella. Kaivokseen rakennetaan yli kilometrin syvyinen kaivoskuilu, josta malmi nostetaan ABB:n toimittamalla nostokoneella. Kuva: Agnico Eagle Finland Oy

ABB:n toimitus on osa kaivosyhtiö Agnico Eagle Finland Oy:n keväällä 2018 käynnis-tämää noin 160 miljoonan euron laajennusinvestointia Kittilän kaivoksella. Kaivokseen rakennetaan yli kilometrin syvyinen kaivoskuilu, josta malmi nostetaan ABB:n toimittamalla nostokoneella. Kuilu mahdollistaa kultaesiintymän syvempien osien hyödyntämisen taloudellisesti järkevällä tavalla. Samalla parannetaan kaivoksen energiatehokkuutta ja alennetaan fossiilisten polttoaineiden kulutusta, kun malmin ja henkilöiden kuljettaminen kuorma- ja maastoautoilla vähenee oleellisesti. Kaivoksen rikastamon prosessointikapasiteettia kasvatetaan nykyisestä 1,6 miljoonasta tonnista 2,0 miljoonaan tonniin vuodessa.

ABB:n toimitus sisältää moottoriteholtaan 2,5 megawatin malminnostokoneen sekä 1,2 megawatin henkilönnostokoneen. Nostokoneet ovat ensimmäiset Kittilän kultakaivoksessa. ABB toimittaa myös etävalvontajärjestelmät, joilla nostokoneiden tilaa voidaan seurata reaaliajassa. ABB Ability™ -palvelun avulla ABB takaa asiakkaalle parhaan mahdollisen käytettävyyden ja asiantuntijatuen tähän hankkeeseen.

”ABB on osoittautunut luotettavaksi ja kykeneväksi kumppaniksi kaivokselle tärkeissä hankkeissa. Lisäksi sillä on kattava palveluverkosto alueella, mikä on välttämätöntä tuotannon varmistamisen kannalta. Nostokone on uusi kriittinen tekijä kaivoksen tuotantoketjussa, jossa kaikki edellä mainitut seikat korostuvat”, toteaa Agnico Eagle Finland Oy:n hankejohtaja Seppo Voutilainen.

”Olemme erittäin iloisia siitä, että saamme olla mukana nostokoneprojektissa Kittilän kaivoksen kanssa. Projektia on valmisteltu usean vuoden ajan yhteistyössä, jotta paras mahdollinen tekninen ratkaisu saadaan aikaiseksi”, kertoo ABB:n Pohjois-Euroopan Process Industries -liiketoiminnan johtaja Mikael Ingo.

Kaivosala elää Suomessa vahvan kasvun aikaa. Kaikkiaan kaivostoimintaan investoitiin vuonna 2017 yli 300 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 25 prosenttia.* ABB on toimittanut maailmanlaajuisesti yli 700 nostekonejärjestelmää, joista moni on kapasiteetiltaan tai teholtaan maailman kärkeä.

Kittilän kaivos on Euroopan suurin kultakaivos. Kaivos käyttää jo nykyisellään mo-nipuolisesti ABB:n tekniikkaa, muun muassa moottoreita, automaatiojärjestelmää, taajuusmuuttajia ja instrumentteja. Kaivoksen nykyisen elinkaaren arvioidaan ulottuvan vähintään vuoteen 2035 saakka.

Nosto- ja henkilönostokoneet asennetaan ja otetaan käyttöön Kittilän kultakaivoksella vuosien 2020-2021 aikana.

Lisätietoja: Mikael Ingo, p. 050 33 44050

*Lähde: Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

Lisätietoja: Mikael Ingo, p. 050 33 44050

ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle15.11.2018 07:00Tiedote

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut

ABB:lle 20 miljoonan dollarin tuulimuuntajatilaus Pohjanmeren merituulipuistoon28.9.2018 11:20Tiedote

ABB on saanut noin 20 miljoonan dollarin arvoisen tilauksen Mitsubishi Vestas Offshore Windiltä (MVOW) korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajien toimittamisesta Borssele-merituulipuistoon Pohjanmerelle. Muuntajat toimitetaan maailman tehokkaimpiin kaupallisessa käytössä oleviin merellä toimiviin tuuliturbiineihin. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.