ABB:ltä yli 10 miljoonan euron toimitus Kittilän kultakaivokseen

Euroopan suurin kultakaivos Kittilässä panostaa kaivostoiminnan kehittämiseen ja investoi ABB:n malmin- ja henkilönnostokoneisiin. Investointi on osaltaan kasvattamassa kaivoksen tuotantokapasiteettia ja vähentämässä fossiilisten polttoaineiden kulutusta.

Agnico Eagle Finland Oy on käynnistänyt keväällä 2018 noin 160 miljoonan euron laajennusinvestoinnin Kittilän kultakaivoksella. Kaivokseen rakennetaan yli kilometrin syvyinen kaivoskuilu, josta malmi nostetaan ABB:n toimittamalla nostokoneella. Kuva: Agnico Eagle Finland Oy

ABB:n toimitus on osa kaivosyhtiö Agnico Eagle Finland Oy:n keväällä 2018 käynnis-tämää noin 160 miljoonan euron laajennusinvestointia Kittilän kaivoksella. Kaivokseen rakennetaan yli kilometrin syvyinen kaivoskuilu, josta malmi nostetaan ABB:n toimittamalla nostokoneella. Kuilu mahdollistaa kultaesiintymän syvempien osien hyödyntämisen taloudellisesti järkevällä tavalla. Samalla parannetaan kaivoksen energiatehokkuutta ja alennetaan fossiilisten polttoaineiden kulutusta, kun malmin ja henkilöiden kuljettaminen kuorma- ja maastoautoilla vähenee oleellisesti. Kaivoksen rikastamon prosessointikapasiteettia kasvatetaan nykyisestä 1,6 miljoonasta tonnista 2,0 miljoonaan tonniin vuodessa.

ABB:n toimitus sisältää moottoriteholtaan 2,5 megawatin malminnostokoneen sekä 1,2 megawatin henkilönnostokoneen. Nostokoneet ovat ensimmäiset Kittilän kultakaivoksessa. ABB toimittaa myös etävalvontajärjestelmät, joilla nostokoneiden tilaa voidaan seurata reaaliajassa. ABB Ability™ -palvelun avulla ABB takaa asiakkaalle parhaan mahdollisen käytettävyyden ja asiantuntijatuen tähän hankkeeseen.

”ABB on osoittautunut luotettavaksi ja kykeneväksi kumppaniksi kaivokselle tärkeissä hankkeissa. Lisäksi sillä on kattava palveluverkosto alueella, mikä on välttämätöntä tuotannon varmistamisen kannalta. Nostokone on uusi kriittinen tekijä kaivoksen tuotantoketjussa, jossa kaikki edellä mainitut seikat korostuvat”, toteaa Agnico Eagle Finland Oy:n hankejohtaja Seppo Voutilainen.

”Olemme erittäin iloisia siitä, että saamme olla mukana nostokoneprojektissa Kittilän kaivoksen kanssa. Projektia on valmisteltu usean vuoden ajan yhteistyössä, jotta paras mahdollinen tekninen ratkaisu saadaan aikaiseksi”, kertoo ABB:n Pohjois-Euroopan Process Industries -liiketoiminnan johtaja Mikael Ingo.

Kaivosala elää Suomessa vahvan kasvun aikaa. Kaikkiaan kaivostoimintaan investoitiin vuonna 2017 yli 300 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 25 prosenttia.* ABB on toimittanut maailmanlaajuisesti yli 700 nostekonejärjestelmää, joista moni on kapasiteetiltaan tai teholtaan maailman kärkeä.

Kittilän kaivos on Euroopan suurin kultakaivos. Kaivos käyttää jo nykyisellään mo-nipuolisesti ABB:n tekniikkaa, muun muassa moottoreita, automaatiojärjestelmää, taajuusmuuttajia ja instrumentteja. Kaivoksen nykyisen elinkaaren arvioidaan ulottuvan vähintään vuoteen 2035 saakka.

Nosto- ja henkilönostokoneet asennetaan ja otetaan käyttöön Kittilän kultakaivoksella vuosien 2020-2021 aikana.

Lisätietoja: Mikael Ingo, p. 050 33 44050

*Lähde: Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

Lisätietoja: Mikael Ingo, p. 050 33 44050

ABB-yhtymän Q2/2018 tulos: Kannattava kasvu jatkuu19.7.2018 10:19Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 8 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 9 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 1 % - Tilaus-laskutus-suhdeluku2 1,07x, >1 kaikissa divisioonissa - Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 60 peruspistettä 13,0 %:iin - Operatiivinen EPS2 + 27 %4 - Nettotulos 681 miljoonaa US dollaria, kasvua 30 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 1 010 miljoonaa US dollaria; koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa 1. Growth rates for orders, third-party base orders and revenues are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2. For non-GAAP measures, see the “Supplemental Financial Information” attachment to the press release. 3. Constant currency (not adjusted for portfolio changes). 4. EPS growth rates are computed using unrounded amounts. Comparable operational earnings per share is in constant currency

KUTSU MEDIATAPAAMISEEN 5.7.: Älykäs kotiautomaatio lyö läpi Porin Asuntomessuilla20.6.2018 13:04Kutsu

Porin Asuntomessut poikkeavat aiempien vuosien messuista vähintäänkin siinä, että kotien asumismukavuutta, turvallisuutta ja energiansäästöä parantava älykäs kodinohjaustekniikka on messukodeissa läsnä merkittävästi laajemmin kuin Asuntomessuilla koskaan aikaisemmin. Yli kolmasosassa tämän vuoden Asuntomessujen omakotikohteista on käytössä ABB:n kotiautomaatio. Tervetuloa messujen aattona 5.7. klo 11.30 ABB:n ständille messukohteeseen Jokilammi 21, jossa esittelemme modernin talotekniikan lisäksi myös kotien uutta kustannustehokasta sähköautojen latausratkaisua.

ABB-yhtymän Q1 2018 tulos torstaina 19.4.16.4.2018 15:58Kutsu

ABB-yhtymä julkistaa vuoden 2018 ensimmäisen kvartaalin tuloksen torstaina 19.4. Suomen ABB:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen on haastateltavissa tulokseen liittyen tulospäivänä klo 10.30 – 11.00 numerossa 050 332 3850. Julkaisemme aamupäivän 19.4. aikana suomenkielisen yhteenvedon ABB-yhtymän tulostiedotteen pääkohdista. Lisätietoja: Satu Perälampi satu.peralampi@fi.abb.com p. 050 332 3850 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen sekä teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisu