ABB:n Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän läpimurtotilaus Kiinassa rakennettavaan Viking Linen matkustaja-autolauttaan

ABB toimittaa Azipod-ruoripotkurijärjestelmän uuteen Kiinassa rakennetta-vaan Viking Linen matkustaja-alukseen. Tämä on ensimmäinen Azipod-järjestelmän asennus matkustaja-autolauttaan. Aluksen rakentaa Xiamen Shipbuilding Industry co., Ltd (XSI). ABB:n toimitukseen sisältyvät myös säh-kövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmät sekä ohjauspotkurimoottorit.

Vuonna 2020 toimitettava alus, jolla on 13 kantta ja 2 800 matkustajan kapasiteetti ja jonka bruttovetoisuus on 63 000 tonnia, liikennöi Turun sataman, Ahvenanmaan ja Tukholman välillä. Azipod-sähköpropulsiojärjestelmä soveltuu erityisen hyvin Suomen ja Ruotsin välisen saariston läpi kulkemiseen liittyviin tehokkuus- ja ohjailtavuusvaatimuksiin.

Kuuluisan Suomessa rakennetun edeltäjänsä Viking Gracen tapaan uusi risteilylautta käyttää polttoaineenaan nesteytettyä maakaasua. Aiemman Viking Linen aluksen perinteisestä akselijohtoa käyttävästä propulsioteknologiasta poiketen viimeisin tilaus sisältää ensimmäistä kertaa kaksi XO 2100 -tyyppistä Azipod-propulsioyksikköä. Azipod XO -yksiköt ovat suosituin propulsioratkaisuvaihtoehto risteilyalusmarkkinoilla. Kaikkien Azipod-propulsioyksiköiden tapaan XO-tyypin yksiköissä on älykkäät ohjausjärjestelmät ja edistynyt kunnonvalvonta ja ne on suunniteltu optimaalista energiatehokkuutta ja huollettavuutta varten. DNV-GL:n luokittelemassa aluksessa hyödynnetään myös ABB:n pitkää kokemusta Azipod-propulsiojärjestelmien toimittamisesta jäisissä olosuhteissa toimiville aluksille. Azipod XO -yksiköt on suunniteltu vastaamaan aluksen 1A Super -jääluokitusta.

Aluksen käyttömukavuutta, ohjattavuutta ja tehokkuutta silmällä pitäen suunnitellut Azipod XO -yksiköt suunnitellaan ja rakennetaan Helsingissä. Itse asiassa suurin osa uuden aluksen sisältämistä laitteista hankitaan Pohjois-Euroopasta. ABB:n kokemus suurten projektien toteuttamisesta Kiinassa osoittautui myös keskeisen tärkeäksi. Yhtiön paikallinen tuotanto toimittaa projektia varten sähkönjakelujärjestelmät ja ohjauspotkurimoottorit.

”Odotuksenamme tämän aluksen suhteen on, että siitä tulee tehokkain risteilylautta Itämerellä, ellei jopa koko maailmassa. ABB:n valitseminen projektiin perustuu kokemukseemme yhtiöstä luotettavana ja innovatiivisena toimittajakumppanina, jolla on tarvittava osaaminen ja ymmärrys suurten projektien toteuttamisesta Suomessa ja paikallisesti laivanrakentajien kanssa”, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

”Viking Grace -alukseen asennettujen sähkö- ja propulsiojärjestelmiemme jälkeen olemme hyvin innoissamme siitä, että yhteistyömme Viking Linen kanssa jatkuu ja siihen sisältyy uraauurtava Azipod-propulsiojärjestelmän tilaus tätä risteilylauttaa varten”, sanoo Azipod- ja matkustajalaivasegmentin globaalin myynnin johtaja Marcus Högblom.

”Hyödyntämällä ABB:n osaamista risteilysektorilla, Viking Linen asiantuntemusta lauttaliikenteestä ja yhteistä kokemustamme Viking Grace -aluksesta olemme yhteisvoimin kirjoittamassa propulsiojärjestelmien tulevaisuutta”, lisää ABB Oy:n toimitusjohtaja Pekka Tiitinen.

Viking Line on ilmoittanut, että sen XSI:n kanssa solmimaan sopimukseen sisältyy optio toisen risteilylautan rakentamisesta telakalla.

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa niin sähköistystuotteet, robotit ja liikkeenohjauksen kuin teollisuusautomaation ja sähköverkkoratkaisut. Asiakkaat ovat maailmanlaajuisesti teollisuus-, energia-, liikenne- ja infrastruktuurialoilla. Yli 125-vuotias ABB on mukana edistämässä teollisuuden digitalisaatiota, energiajärjestelmän murrosta ja neljättä teollista vallankumousta. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 136 000 henkilöä, joista Suomessa noin 5 100. www.abb.fi

Puhelin: +47 409 074 294
Sähköposti: cecilie.heavens@no.abb.com

Puhelin: +47 409 074 294