ABB:n muuntajat maailman korkeimpiin kelluviin tuuliturbiineihin

ABB toimittaa uuden teknologian korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajia MHI Vestas Offshore Wind -yhtiölle, joka on Vestas Wind Systems A/S- ja Mitsubishi Heavy Industries (MHI) -yhtiöiden yhteisyritys. Muuntajat asennetaan Portugalin rannikon kelluvaan WindFloat Atlantic -tuulivoimalaan, jossa on maailman suurimmat ja tehokkaimmat kelluvaan voimalaan asennetut tuuliturbiinit. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.

Windfloat Atlantic, kelluva tuulivoimala sijaitsee Portugalin Viana de Castelon kohdalla 20 kilometrin päässä rannikosta. Voimalan 8,4 megawatin tuuliturbiinien korkeus on 190 metriä siiven kärkeen asti mitattuna. Jo kolmesta turbiinista saadaan tarpeeksi sähköä yli 18 000 portugalilaiseen talouteen. Tuulivoimala aloittaa toimintansa vuonna 2019.

Voimalan kohdalla meren syvyys on 100 metriä. Koska perinteiset tuuliturbiinit kiinnitetään merenpohjaan, niitä voidaan käyttää ainoastaan merialueilla, joiden syvyys on noin 40–50 metriä. Kelluvan ratkaisun ansiosta uusiutuvaa tuulienergiaa voidaan tuottaa aiempaa paljon laajemmalla merialueella.
ABB toimittaa WindSTAR-muuntajia, jotka kestävät erityisen hyvin tuulivoimaloille ominaisia ilmiöitä, kuten voimakasta tärinää ja laajoja ja äkkinäisiä liikkeitä. Pienikokoiset muuntajat on suunniteltu sopimaan merellä käytettävien turbiinien torniin. Kelluvissa sovelluksissa käytettävät 66 kV:n muuntajat helpottavat huomattavasti tuulivoimaloiden käyttöä syvemmillä merialueilla. Samalla vältetään kallis ja vaikeasti asennettava merenalainen infrastruktuuri.
Toimitettavissa muuntajissa on suurin mahdollinen tuuliturbiineissa käytettävä 66 kilovoltin jännite, mikä vähentää merkittävästi energiansiirron häviöitä ja tehostaa toimintaa.
Muuntajien tärkeänä tehtävänä on muuntaa jännitetasoa: nostaa jännitettä tehokasta pitkien etäisyyksien suurjännitesiirtoa varten ja laskea jännitettä jakeluverkkoa ja turvallista kuluttajakäyttöä varten. Muuntajat auttavat myös virran laadun ylläpidossa ja valvonnassa. Merellä käytetään suuria, yli 8 megawatin turbiineja, joiden muuntajien on oltava kevyitä ja pieniä myös pohjapinta-alaltaan. Samalla niiden on vastattava tiukkoja vaatimuksia sekä mekaanisen rakenteen että kustannusten osalta.
”Korkean suorituskyvyn muuntajat ovat hieno uusi innovaatio, jonka avulla sähköverkkoon voidaan lisätä uusiutuvaa energiaa ja vastata näin verkon muuttuviin vaatimuksiin. Ne ovat myös osoitus ABB:n sitoutumisesta ympäristömyönteisempää tulevaisuutta edistävien ratkaisujen kehittämiseen”, Transformers-liiketoiminnan johtaja Toni Koskinen ABB:ltä sanoo.
ABB oli muuntajatekniikan pioneeri jo 1890-luvulla ja on siitä lähtien ollut eturintamassa kehittämässä ennätyksellisiä innovaatioita. Innovaatioiden joukossa ovat muun muassa maailman tehokkaimmat HVDC- ja AC-muuntajat, joiden tehot ovat 1,1 ja 1,2 miljoonaa volttia.
ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa valmistetaan sähkölaitosmuuntajia ja erikoismuuntajia, kuten uuni- ja tasasuuntaajamuuntajia, laiva- ja offshore-muuntajia, taajuusmuuttajakäyttöjen ja rautateiden sähköistysverkon muuntajia sekä reaktoreita 100 MVA:n tehoon ja 245 kV:n jännitteeseen asti. Muuntajatehdas vastaa myös Suomen muuntajahuolloista. Liiketoimintayksikkö työllistää Suomessa 250 henkilöä.

Toni Koskinen, toni.koskinen@fi.abb.com, p. 050 334 4517

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

Toni Koskinen, toni.koskinen@fi.abb.com, p. 050 334 4517

ABB:lle 20 miljoonan dollarin tuulimuuntajatilaus Pohjanmeren merituulipuistoon28.9.2018 11:20Tiedote

ABB on saanut noin 20 miljoonan dollarin arvoisen tilauksen Mitsubishi Vestas Offshore Windiltä (MVOW) korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajien toimittamisesta Borssele-merituulipuistoon Pohjanmerelle. Muuntajat toimitetaan maailman tehokkaimpiin kaupallisessa käytössä oleviin merellä toimiviin tuuliturbiineihin. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.

ABB-yhtymän Q2/2018 tulos: Kannattava kasvu jatkuu19.7.2018 10:19Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 8 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 9 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 1 % - Tilaus-laskutus-suhdeluku2 1,07x, >1 kaikissa divisioonissa - Operatiivinen EBITA-marginaali2 nousi 60 peruspistettä 13,0 %:iin - Operatiivinen EPS2 + 27 %4 - Nettotulos 681 miljoonaa US dollaria, kasvua 30 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 1 010 miljoonaa US dollaria; koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa 1. Growth rates for orders, third-party base orders and revenues are on a comparable basis (local currency adjusted for acquisitions and divestitures). US$ growth rates are presented in Key Figures table. 2. For non-GAAP measures, see the “Supplemental Financial Information” attachment to the press release. 3. Constant currency (not adjusted for portfolio changes). 4. EPS growth rates are computed using unrounded amounts. Comparable operational earnings per share is in constant currency