ABB:n muuntajat maailman korkeimpiin kelluviin tuuliturbiineihin

ABB toimittaa uuden teknologian korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajia MHI Vestas Offshore Wind -yhtiölle, joka on Vestas Wind Systems A/S- ja Mitsubishi Heavy Industries (MHI) -yhtiöiden yhteisyritys. Muuntajat asennetaan Portugalin rannikon kelluvaan WindFloat Atlantic -tuulivoimalaan, jossa on maailman suurimmat ja tehokkaimmat kelluvaan voimalaan asennetut tuuliturbiinit. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.

Windfloat Atlantic, kelluva tuulivoimala sijaitsee Portugalin Viana de Castelon kohdalla 20 kilometrin päässä rannikosta. Voimalan 8,4 megawatin tuuliturbiinien korkeus on 190 metriä siiven kärkeen asti mitattuna. Jo kolmesta turbiinista saadaan tarpeeksi sähköä yli 18 000 portugalilaiseen talouteen. Tuulivoimala aloittaa toimintansa vuonna 2019.

Voimalan kohdalla meren syvyys on 100 metriä. Koska perinteiset tuuliturbiinit kiinnitetään merenpohjaan, niitä voidaan käyttää ainoastaan merialueilla, joiden syvyys on noin 40–50 metriä. Kelluvan ratkaisun ansiosta uusiutuvaa tuulienergiaa voidaan tuottaa aiempaa paljon laajemmalla merialueella.
ABB toimittaa WindSTAR-muuntajia, jotka kestävät erityisen hyvin tuulivoimaloille ominaisia ilmiöitä, kuten voimakasta tärinää ja laajoja ja äkkinäisiä liikkeitä. Pienikokoiset muuntajat on suunniteltu sopimaan merellä käytettävien turbiinien torniin. Kelluvissa sovelluksissa käytettävät 66 kV:n muuntajat helpottavat huomattavasti tuulivoimaloiden käyttöä syvemmillä merialueilla. Samalla vältetään kallis ja vaikeasti asennettava merenalainen infrastruktuuri.
Toimitettavissa muuntajissa on suurin mahdollinen tuuliturbiineissa käytettävä 66 kilovoltin jännite, mikä vähentää merkittävästi energiansiirron häviöitä ja tehostaa toimintaa.
Muuntajien tärkeänä tehtävänä on muuntaa jännitetasoa: nostaa jännitettä tehokasta pitkien etäisyyksien suurjännitesiirtoa varten ja laskea jännitettä jakeluverkkoa ja turvallista kuluttajakäyttöä varten. Muuntajat auttavat myös virran laadun ylläpidossa ja valvonnassa. Merellä käytetään suuria, yli 8 megawatin turbiineja, joiden muuntajien on oltava kevyitä ja pieniä myös pohjapinta-alaltaan. Samalla niiden on vastattava tiukkoja vaatimuksia sekä mekaanisen rakenteen että kustannusten osalta.
”Korkean suorituskyvyn muuntajat ovat hieno uusi innovaatio, jonka avulla sähköverkkoon voidaan lisätä uusiutuvaa energiaa ja vastata näin verkon muuttuviin vaatimuksiin. Ne ovat myös osoitus ABB:n sitoutumisesta ympäristömyönteisempää tulevaisuutta edistävien ratkaisujen kehittämiseen”, Transformers-liiketoiminnan johtaja Toni Koskinen ABB:ltä sanoo.
ABB oli muuntajatekniikan pioneeri jo 1890-luvulla ja on siitä lähtien ollut eturintamassa kehittämässä ennätyksellisiä innovaatioita. Innovaatioiden joukossa ovat muun muassa maailman tehokkaimmat HVDC- ja AC-muuntajat, joiden tehot ovat 1,1 ja 1,2 miljoonaa volttia.
ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa valmistetaan sähkölaitosmuuntajia ja erikoismuuntajia, kuten uuni- ja tasasuuntaajamuuntajia, laiva- ja offshore-muuntajia, taajuusmuuttajakäyttöjen ja rautateiden sähköistysverkon muuntajia sekä reaktoreita 100 MVA:n tehoon ja 245 kV:n jännitteeseen asti. Muuntajatehdas vastaa myös Suomen muuntajahuolloista. Liiketoimintayksikkö työllistää Suomessa 250 henkilöä.

Toni Koskinen, toni.koskinen@fi.abb.com, p. 050 334 4517

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

Toni Koskinen, toni.koskinen@fi.abb.com, p. 050 334 4517

ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle15.11.2018 07:00Tiedote

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut