ABB:n releet varmistamaan Brysselin pääkaupunkiseudun sähkönsaanti

Suomen ABB:n uusin releteknologia on varmistamassa luotettavan sähkönsaannin noin 700 000 brysseliläiselle sekä tärkeille toimielimille, kuten EU:lle ja Natolle.

Taustalla on ABB:n ja Brysselin paikallisen verkkoyhtiön Sibelgan solmima puitesopimus noin 75 keskijänniteverkon sähköaseman suoja- ja ohjausreleiden uusimisesta. Suomessa kehitetty uusin releteknologia tulee turvaamaan Belgian ja EU:n hallinnollisen pääkaupungin Brysselin luotettavan sähkönsaannin.

Puitesopimus sisältää ABB:n suoja- ja ohjausreleiden lisäksi kommunikaatioyhteyden ala-asemat. Modernisoinneissa muun muassa käytössä olevat vanhat suojareleet korvataan uusilla huippuluokan suojausteknologiaa hyödyntävillä Relion-releillä. Edistyksellisten suojaustoimintojen lisäksi tämä releteknologia sisältää Suomessa kehitetyn ainutlaatuisen maasulkujen suojaus- ja vikaindikointimenetelmän, joka palkittiin Suomessa Vuoden Verkostoteko 2017 -palkinnolla. Monitaajuusadmittanssilaskentaan perustuva vikaindikointimenetelmä mahdollistaa vikojen havaitsemisen jopa niiden alkamisvaiheessa, jolloin ne voidaan erottaa hallitusti sähkönjakelusta ja korjata ennen kuin vika aiheuttaa sähkökatkoksen. Edistyksellisellä teknologialla viat kyetään löytämään kustannustehokkaasti myös jakelumuuntamotasolla. Teknologia on erittäin ajankohtainen maakaapeloinnin ja uusiutuvan tuotannon lisääntyessä.
Sibelga käynnisti jakeluverkon uudistustyöt kesällä 2018 Brysselin pohjoisosassa sijaitsevan kytkinaseman modernisoinnilla. Kyseinen kytkinasema vastaa myös toukokuussa avatun Naton uuden päämajan sähkönsaannista.
”Arvostamme suuresti kaikkien edistyksellisten ominaisuuksien lisäksi sitä, että releiden ohjelmointi- ja monitorointityökalu PCM600 on käyttäjäystävällinen. Yhtiössämme eivät kaikki kykene insinöörityöhön jakeluasemilla, joten helppokäyttöiset työkalut säästävät aikaa”, Sibelgan verkkotoiminnoista vastaava François Chevalier sanoo.
Sibelgalla on erittäin pitkälle kehitetty verkon suojauskonsepti, jossa ABB:n suoja- ja ohjausreleet kaikkine etuineen ovat vakioratkaisu. Verkkoyhtiö arvostaa maailmanluokan kommunikaatio-ominaisuuksia ja tulevaisuuteen varautuvia ratkaisuja, kuten GOOSE-viestintää ja IEC 61850-9-2 LE -prosessiväylää. Relion-tuoteperhe on maailman ensimmäinen IEC 61850 -standardin vaatimukset täysin täyttävä releperhe. Sen avulla voidaan rakentaa tehokas suojajärjestelmä, joka kommunikoi kustannustehokkaasti ja luotettavasti.
Sibelga on Brysselin pääkaupunkiseudun 19 kunnan ainoa verkkoyhtiö sähkön ja maakaasun jakeluun. Modernisointihanke valmistuu vuoteen 2026 mennessä.

Antti Hakala-Ranta, liiketoimintajohtaja, ABB, p. 050 33 42389

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

Antti Hakala-Ranta, liiketoimintajohtaja, ABB, p. 050 33 42389

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut

ABB:lle 20 miljoonan dollarin tuulimuuntajatilaus Pohjanmeren merituulipuistoon28.9.2018 11:20Tiedote

ABB on saanut noin 20 miljoonan dollarin arvoisen tilauksen Mitsubishi Vestas Offshore Windiltä (MVOW) korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajien toimittamisesta Borssele-merituulipuistoon Pohjanmerelle. Muuntajat toimitetaan maailman tehokkaimpiin kaupallisessa käytössä oleviin merellä toimiviin tuuliturbiineihin. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.

ABB:n muuntajat maailman korkeimpiin kelluviin tuuliturbiineihin26.9.2018 12:35Tiedote

ABB toimittaa uuden teknologian korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajia MHI Vestas Offshore Wind -yhtiölle, joka on Vestas Wind Systems A/S- ja Mitsubishi Heavy Industries (MHI) -yhtiöiden yhteisyritys. Muuntajat asennetaan Portugalin rannikon kelluvaan WindFloat Atlantic -tuulivoimalaan, jossa on maailman suurimmat ja tehokkaimmat kelluvaan voimalaan asennetut tuuliturbiinit. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.