ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

Uudella aluksella on tilaa 2 800 matkustajalle. Sen bruttorekisteritilavuus on 63 000 tonnia ja se käyttää polttoaineenaan luonnonkaasua. Automaation lisääminen teknologiatoimitukseen parantaa projektinhallintaa sekä lisää aluksen tehokkuutta ja digitaalisaatioastetta.

”Valmistuttuaan alus on tehokkain Itämerellä, mahdollisesti koko maailmassa toimiva risteilylautta. ABB:llä on käytössään asiantunteva paikallinen tiimi ja globaali suunnitteluhenkilöstö. Tämä varmistaa sekä valmiuden nopeaan reagointiin että alustoimituksen, jossa järjestelmien integrointi on korkealla tasolla”, sanoo Viking Linen pääjohtaja Jan Hanses.

ABB:n sähkövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmien sekä ohjauspotkurimoottorien lisäksi alukseen tulee kaksi matkustaja-autolauttaan erinomaisesti sopivaa Azipod® -yksikköä, jotka ovat risteilyalusmarkkinoiden suosituin potkuriratkaisu.

ABB Ability™ on yhtiön yhtenäinen, toimialat ylittävä alusta, joka ulottuu laitteista verkkoon ja pilvipalveluihin. Se integroi dataa tuotteiden, järjestelmien, ratkaisujen ja palveluiden välillä tuottaakseen toimintaan tarvittavaa tietoa. ABB Ability™ -alustan integroidut yhteydet toimivat Microsoft Azure -pilvipalvelussa.

”ABB:n visio sähköisistä, digitaalisista ja yhdistetyistä aluksista perustuu yksinkertaisuuteen, tehokkuuteen ja turvallisuuteen. Eri järjestelmien täydellinen integraatio yhdelle alustalle vastaa tämän päivän vaatimuksia ja antaa ABB:lle mahdollisuuden hyödyntää tulevaisuuden teknologioita tehokkaasti”, Suomen ABB:n Marine & Ports -liiketoiminnan johtaja Antti Ruohonen sanoo.

Helsingin Vuosaaressa, Haminassa ja Turussa toimiva ABB:n Marine & Ports -liiketoimintayksikkö vastaa maailmanlaajuisesti meriteollisuuden ratkaisujen kehittämisestä ABB:llä.

Lisätietoja: Jaana Nikkari, Viestintäpäällikkö, jaana.nikkari@fi.abb.com, p. 050 33 44627

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

ABB-yhtymän Q3/2018 tulos: Kestävää kasvua25.10.2018 09:05Tiedote

- Kokonaistilaukset kasvoivat 9 %1, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Perustilaukset kasvoivat 7 %, kasvua kaikissa divisioonissa ja regioonissa - Liikevaihto kasvoi 3 %; service-liiketoiminnan liikevaihto kasvoi 11 % - Operatiiviseen EBITA-marginaaliin2, 12,1 %, vaikutti GE Industrial Solutionsin yrityskauppa - Operatiivinen EPS2 kasvoi 4 %3 - Nettotulos 603 miljoonaa US dollaria, kasvua 6 % - Operatiivisen liiketoiminnan kassavirta 565 miljoonaa US dollaria, koko vuoden kassavirrasta odotetaan vahvaa Tämä on suomenkielinen yhteenveto ABB-yhtymän virallisesta englanninkielisestä tiedotteesta. Linkki englanninkieliseen tiedotteeseen: Sustained growth: https://new.abb.com/news/detail/9046/q3-2018-results-sustained-growth Lisätietoja: Media Relations media.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 Investor Relations investor.relations@ch.abb.com +41 43 317 71 11 ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusaut

ABB:lle 20 miljoonan dollarin tuulimuuntajatilaus Pohjanmeren merituulipuistoon28.9.2018 11:20Tiedote

ABB on saanut noin 20 miljoonan dollarin arvoisen tilauksen Mitsubishi Vestas Offshore Windiltä (MVOW) korkean suorituskyvyn WindSTAR-muuntajien toimittamisesta Borssele-merituulipuistoon Pohjanmerelle. Muuntajat toimitetaan maailman tehokkaimpiin kaupallisessa käytössä oleviin merellä toimiviin tuuliturbiineihin. Kaupan sisältämät muuntajat valmistetaan ABB:n muuntajatehtaalla Vaasassa.