ABB:n uusinta digitekniikkaa Viking Linen uuteen alukseen Itämerelle

Kiinassa rakennettavan Viking Linen matkustaja-autolautan teknologiatoimitusta on laajennettu sisältämään myös ABB Ability™ System 800xA -automaatiojärjestelmä. Järjestelmä integroi voimantuotannon, Azipod®-ruoripotkurijärjestelmän ja aluksen hallintajärjestelmät kaikki yhdelle alustalle. Näin sekä aluksen miehistöllä että maahenkilöstöllä on laaja näkymä kaikkiin turvallisen ja tehokkaan operoinnin edellyttämiin tietoihin. Uusi laiva aloittaa liikennöinnin Turun ja Ahvenanmaan saariston sekä Tukholman välillä vuonna 2020.

Uudella aluksella on tilaa 2 800 matkustajalle. Sen bruttorekisteritilavuus on 63 000 tonnia ja se käyttää polttoaineenaan luonnonkaasua. Automaation lisääminen teknologiatoimitukseen parantaa projektinhallintaa sekä lisää aluksen tehokkuutta ja digitaalisaatioastetta.

”Valmistuttuaan alus on tehokkain Itämerellä, mahdollisesti koko maailmassa toimiva risteilylautta. ABB:llä on käytössään asiantunteva paikallinen tiimi ja globaali suunnitteluhenkilöstö. Tämä varmistaa sekä valmiuden nopeaan reagointiin että alustoimituksen, jossa järjestelmien integrointi on korkealla tasolla”, sanoo Viking Linen pääjohtaja Jan Hanses.

ABB:n sähkövoiman tuotanto- ja jakelujärjestelmien sekä ohjauspotkurimoottorien lisäksi alukseen tulee kaksi matkustaja-autolauttaan erinomaisesti sopivaa Azipod® -yksikköä, jotka ovat risteilyalusmarkkinoiden suosituin potkuriratkaisu.

ABB Ability™ on yhtiön yhtenäinen, toimialat ylittävä alusta, joka ulottuu laitteista verkkoon ja pilvipalveluihin. Se integroi dataa tuotteiden, järjestelmien, ratkaisujen ja palveluiden välillä tuottaakseen toimintaan tarvittavaa tietoa. ABB Ability™ -alustan integroidut yhteydet toimivat Microsoft Azure -pilvipalvelussa.

”ABB:n visio sähköisistä, digitaalisista ja yhdistetyistä aluksista perustuu yksinkertaisuuteen, tehokkuuteen ja turvallisuuteen. Eri järjestelmien täydellinen integraatio yhdelle alustalle vastaa tämän päivän vaatimuksia ja antaa ABB:lle mahdollisuuden hyödyntää tulevaisuuden teknologioita tehokkaasti”, Suomen ABB:n Marine & Ports -liiketoiminnan johtaja Antti Ruohonen sanoo.

Helsingin Vuosaaressa, Haminassa ja Turussa toimiva ABB:n Marine & Ports -liiketoimintayksikkö vastaa maailmanlaajuisesti meriteollisuuden ratkaisujen kehittämisestä ABB:llä.

Lisätietoja: Jaana Nikkari, Viestintäpäällikkö, jaana.nikkari@fi.abb.com, p. 050 33 44627

ABB on johtava teknologian edelläkävijä, jonka tarjonta kattaa sähköverkkoratkaisut, sähköistystuotteet, teollisuusautomaation sekä robotit ja liikkeenohjauksen. Yhtiö palvelee energia-, teollisuus-, liikenne- ja infrastruktuurialojen asiakkaita maailmanlaajuisesti. ABB on rakentamassa digitaalista tulevaisuutta tuomalla sähköä voimalaitoksista sähkönkulutuksen pisteisiin sekä automatisoimalla teollisuutta raaka-ainetuotannosta lopputuotteiden tuotantoon saakka. Kansainvälisen autoliiton FIA:n täysin sähköisen ABB Formula E -sarjan nimikkopartnerina ABB kehittää sähköistä liikennettä kestävän tulevaisuuden rakentamiseksi. Innovointimme jatkuu yli 130 vuoden kokemuksella. ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää noin 147 000 henkilöä. www.abb.fi

Matti Vaattovaara ABB Power Grids Finland Oy:n toimitusjohtajaksi17.5.2019 14:00:58 EESTTiedote

ABB nimittää Matti Vaattovaaran ABB Power Grids Finland Oy:n toimitusjohtajaksi 1.11.2019 lähtien. Vaattovaara on ollut ABB:n palveluksessa 15 vuoden ajan. Viimeksi hän on johtanut Suomen ABB:n Power Grids -divisioonan myyntiä ja markkinointia sekä vastannut liiketoiminnasta energia- ja verkkoyhtiöille sekä liikennesektorin asiakkuuksiin. Aiemmin hän on toiminut ABB:llä erilaisissa myynnin ja Service-liiketoiminnan johtotehtävissä.

ABB:n digitekniikkaa myös Länsimetron kakkosvaiheen metroasemien valvontaan5.3.2019 10:00:00 EETTiedote

ABB on solminut sopimuksen kiinteistönvalvontajärjestelmien toimittamisesta Länsimetro Matinkylä-Kivenlahti -hankkeen kaikille metroasemille ja uudelle metrovarikolle. ABB:llä Suomessa kehitetty ABB Ability™ MicroSCADA Pro -ohjelmistoon perustuva järjestelmä huolehtii tämän urakan valmistumisen jälkeen kaikkien Länsimetron 13 metroaseman käytettävyydestä, luotettavuudesta ja turvallisuudesta.