Abbott ja Novo Nordisk aloittavat kumppanuuden toimittaakseen integroituja digitaalisia ratkaisuja insuliinia käyttäville diabetespotilaille

Yhteistyö mahdollistaa Novo Nordiskin insuliinikynien ja FreeStyle Libre -tuotevalikoiman kanssa yhteensopivien¹ digitaalisten terveyslaitteiden välisen insuliiniannostusta koskevien tietojen vaihdon.

Abbott Park, Illinois, USA ja Bagsværd, Tanska 20.2. 2019 - Abbott ja Novo Nordisk ilmoittivat tänään ei-yksinoikeudellisesta kumppanuudesta, jonka ansiosta Novo Nordiskin esitäytettyjen ja muistitoiminnollisten kestokäyttökynien insuliiniannostiedot voidaan integroida suoraan FreeStyle Libre -järjestelmän kanssa yhteensopiviin digitaalisiin terveyslaitteisiin (FreeStyle LibreLink² mobiilisovellus ja LibreView³ pilvipalveluun perustuva järjestelmä). Kumppanuus kuvaa molempien yhtiöiden sitoutumista diabeteksen hoidon helpottamiseen yhdistämällä keskeisiä teknologioita, kuten jatkuvan glukoosiseurannan ja muistitoiminnolliset insuliinikynät.

Kun nämä kaksi tuotetta yhdistetään, terveydenhuollon ammattilaiset, huoltajat ja diabetesta sairastavat henkilöt voivat yhdessä tarkastella glukoosiarvoja ja insuliinia koskevia tietoja, mikä antaa paremmat edellytykset tietoon perustuvien hoitopäätösten tekemiselle ja syvällisemmälle ja antoisammalle keskustelulle terveystuloksista.

"Luotettavan tiedon puute aiheuttaa valtavaa turhautumista monille diabetesta sairastaville henkilöille ja heidän lääkäreilleen”, totesi johtaja Anders Dyhr Toft, Commercial Innovation, Novo Nordisk. "Abbottin kaltaisten kumppanien ansiosta muistitoiminnolliset kynämme auttavat terveydenhuollon ammattilaisia muodostamaan paremman käsityksen yksittäisen potilaan diabeteksen hoidosta ja voivat antaa diabetespotilaille lisää varmuutta hoitonsa suhteen."

"Abbottin tavoitteena on tuoda jatkuvasti elämää mullistavaa teknologiaa diabetesta sairastavien ihmisten käyttöön”, totesi varatoimitusjohtaja Jared Watkin, Diabetes Care, Abbott. "Diabeteksen hoito vaatii paljon aikaa. Diabetesta sairastavien ihmisten on joka päivä tehtävä paljon erilaisia päätöksiä, jotka liittyvät glukoosiseurantaan, ravitsemukseen ja insuliinin ja lääkkeiden käyttöön. Kun Novo Nordiskin muistitoiminnallisista kynistä voidaan viedä insuliiniannostustietoja digitaalisiin terveyslaitteisiimme, voimme vähentää näiden ihmisten päivittäistä vaivannäköä."

Abbott ja Novo Nordisk tekevät kaikkensa tuodakseen nämä integroidut ratkaisut potilaiden käyttöön mahdollisimman pian.

FreeStyle Libre -tuotevalikoima
Abbottin FreeStyle Libre -järjestelmä mittaa glukoosiarvoja sensorilla, jota voidaan pitää olkavarren iholla, jolloin ei enää tarvita sormenpäästä säännöllisesti otettavia näytteitä4.
Abbottin FreeStyle LibreLink -sovelluksella käyttäjät voivat älypuhelimellaan tallentaa ja tarkastella reaaliaikaisia glukoosiarvojaan, glukoosiarvotietoja viimeksi kuluneiden 8 tunnin ajalta ja tietoja siitä, miten glukoosiarvot ovat muuttumassa. LibreView on turvallinen pilvipalveluun perustuva diabeteksenhoitojärjestelmä, josta diabetesta sairastavat ihmiset ja terveydenhuollon ammattilaiset saavat selkeitä ja helposti ymmärrettäviä raportteja tärkeimmistä glukoosiseurantalaitteista – kuten FreeStyle Libre -järjestelmästä.

Tärkeää tietoa turvallisuudesta: https://www.freestylelibre.us/safety-information.html

Abbott
Abbott on maailmanlaajuinen terveydenhuoltoalan edelläkävijä, joka parantaa ihmisten elämää kaikissa elämän vaiheissa. Elämää mullistava teknologiavalikoimamme kattaa koko terveydenhuoltoalan, ja liiketoimintamme ja tuotteemme ovat johtavassa asemassa diagnostiikan, lääkinnällisten laitteiden, ravitsemuksen ja kauppanimellä markkinoitavien rinnakkaislääkkeiden aloilla. 103 000 työntekijää palvelee ihmisiä yli 160 maassa. Lisätietoja on saatavilla seuraavista lähteistä: www.abbott.com, LinkedIn, Facebook, Twitter @AbbottNews ja @AbbottGlobal.

Novo Nordisk
Novo Nordisk on maailmanlaajuinen lääkealan yritys, joka on toiminut uudistajana ja edelläkävijänä diabeteshoidon kehittämisessä yli 95 vuoden ajan. Tämä on antanut meille kokemusta ja osaamista auttaa myös ihmisiä, jotka kärsivät lihavuudesta, hemofiliasta, kasvuhäiriöistä ja muista vakavista kroonisista sairauksista. Novo Nordiskin pääkonttori sijaitsee Tanskassa. Yhtiöllä on noin 42 600 työntekijää 80 maassa ja sen tuotteita myydään yli 170 maassa. Lisätietoja on saatavilla seuraavista lähteistä: www.novonordisk.com, Facebook, Twitter, LinkedIn ja YouTube.

Lisätietoja:
Tiedotusvälineet Novo Nordisk:
Tero Saukkonen, +358 40 8433 339, tskk@novonordisk.com
Mette Kruse Danielsen, +45 4442 3883, mkd@novonordisk.com
Ken Inchausti (USA), +1 609 240 9429, kiau@novonordisk.com
Kristen Andersen, +45 3079 3216, kgia@novonordisk.com

Tiedotusvälineet Abbott:
Vicky Assardo, + 1 (510) 207-7623,
Jessica Sachariason, + 1 (510) 388-3013

Sijoittajat Novo Nordisk:
Peter Hugreffe Ankersen, +45 3075 9085, phak@novonordisk.com
Anders Mikkelsen, +45 3079 4461, armk@novonordisk.com
Valdemar Borum Svarrer, +45 3079 0301, jvls@novonordisk.com
Kristoffer Due Berg, +45 3079 2849, krdb@novonordisk.com
Ann Søndermølle Rendbæk, +45 3075 2253, arnd@novonordisk.com

Viitteet
¹ FreeStyle LibreLink ja LibreView ovat ainoat FreeStyle Libre -järjestelmän kanssa yhteensopivat myyntiluvalliset digitaaliset terveydenhuoltolaitteet

² FreeStyle LibreLink -sovellus on yhteensopiva NFC-teknologialla (Near Field Communication) varustettujen puhelimien, kuten Applen iPhone 7:n ja sitä uudempien mallien, iOS 11- ja sitä myöhempien käyttöjärjestelmien, kanssa.

³ LibreView-palvelun (NewYu-tuote) tietoja voidaan tarkastella Safari-verkkoselaimella Mac OS X Mountain Lion -mallin tai sitä uudemmilla tietokoneilla ja iOS 6- tai sitä uudemmilla mobiililaitteilla. Tällä hetkellä glukoosiarvoja koskevien tietojen lataamista tuetaan vain Windows-pohjaisilla tietokoneilla. Järjestelmän vähimmäisvaatimukset ovat Windows Vista, jossa on IE10 tai viimeisin versio Google Chrome- tai Mozilla Firefox -selaimesta, 550 MHz Pentium III -prosessori, 512 MB DRAM-muisti ja 2G vapaata kovalevytilaa, USB 2.0 ja LCD-näyttö, jonka resoluutio on 1024x768.

4. Sormenpäästä verensokeria mittaava laite on tarpeen hoitopäätöksen tekemiseksi silloin, kun näyttöön ilmestyy Check Blood Glucose -symboli, kun oireet eivät vastaa järjestelmän antamia lukemia, kun epäilet, että lukemat ovat virheellisiä, tai kun sinulla on oireita, jotka saattavat johtua korkeasta tai matalasta verensokeriarvosta.

Novo Nordisk hakee Fiasp®-valmisteen käyttöaiheen laajentamista lapsille ja nuorille12.3.2019 09:30:22 EETTiedote

Bagsværd, Tanska, 1. maaliskuuta 2019 – Novo Nordisk ilmoitti, että se on toimittanut myyntiluvan muutoshakemuksen Euroopan lääkevirastoon (EMA) ja Yhdysvaltain elintarvike- ja lääkevirastoon (FDA) Fiasp®-valmisteen (pikavaikutteinen aspartinsuliini) käyttöaiheen laajentamiseksi, jotta valmiste hyväksytään käytettäväksi uutena ateriainsuliinina tyypin 1 diabetesta sairastaville lapsille ja nuorille.

Diabetes yleistyy, hoitoon tulossa muutoksia20.12.2017 15:07:11 EETTiedote

Diabeteksen yleistyminen Suomessa ja maailmalla jatkuu. Vaikka hoitokulut ovat potilasta kohden laskeneet, monitahoinen sairaus aiheuttaa ihmisille ja terveydenhuollolle suuria haasteita. Erityisesti huonosta hoitotasapainosta johtuvat liitännäissairaudet tulevat yhteiskunnalle kalliiksi. Joulukuun 12. päivä järjestetyssä Kansallisessa diabetesfoorumissa vaadittiin, että sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota sairauden ehkäisemiseen sekä hoitamiseen. Diabetesliiton teettämän valtakunnallisen rekisteritutkimuksen mukaan lisäsairaudet yli kaksinkertaistavat tyypin 2 diabeteksen kustannukset. Tampereen yliopiston laskelmien mukaan pelkästään diabeetikoiden sairaanhoidon kustannukset ilman avopalveluja olivat vuonna 2011 noin 1,5 miljardia euroa eli noin 9 prosenttia terveydenhuollon menoista. THL:n rekisteritutkimuksen mukaan pääkaupunkiseudulla oli vuonna 2014 jo noin 67 000 diabeetikkoa, mikä vastaa Hämeenlinnan kokoisen kaupungin asukasmäärä

Novo Nordisk kehottaa NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –insuliinikynän käyttäjiä vaihtamaan kynän osan uuteen5.7.2017 14:00:00 EESTTiedote

Novo Nordisk on havainnut, että joissakin tuote-erissä NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 –kyniä insuliinisäiliön pidin voi murtua tai rikkoontua, jos se on altistunut tietyille kemikaaleille, esimerkiksi tietyille puhdistusaineille. NovoPen Echo® ja NovoPen® 5 ovat kestokäyttöisiä kyniä, joihin diabetesta sairastava potilas itse vaihtaa käyttämänsä insuliinin säiliön. Kynän turvallisen toiminnan varmistamiseksi Novo Nordisk kehottaa potilaita, joilla on käytössään NovoPen® Echo® ja/tai NovoPen® 5 kyseisistä tuote-eristä vaihtamaan insuliinisäiliön pitimen uuteen, vaikka pidin näyttäisi ehjältä. Pidin saattaa myöhemmin vaurioitua, jos sitä puhdistetaan käyttöohjeen vastaisesti. Vaihdon voi tehdä yrityksen nettisivujen kautta. Kyseiset tuote-erät on listattu alla. Kuvassa on insuliinisäiliön pidin. – Novo Nordisk haluaa näillä toimenpiteillä varmistaa, että potilaan hoito ei vaarannu sellaisessakaan tapauksessa, että potilas on käyttänyt Novo Nordiskin valmistetta käyttöohjeen vastaisesti, tot