ABC Noutopöytä uudistuu – enemmän kalaa ja kasviksia

ABC Noutopöydän antimia syövät joka vuosi miljoonat suomalaiset. Niinpä sen tarjonnan on vastattava ajan henkeä ja asiakkaiden muuttuvia mieltymyksiä. Helmikuun aikana noutopöydän valikoima uudistuu entistä kala- ja kasvispainotteisemmaksi.

– Asiakkaiden ruokailutottumukset muuttuvat ja sitä myöten myös ABC:n noutopöytää uudistetaan. Asiakkaat haluavat enemmän kalaa ja kasvisvaihtoehtoja, ja näitä tuomme lisää valikoimaan. Tämä on selkeä trendi, ja sitä myös asiakkaat ovat viestittäneet meille, kehitysjohtaja Marko Fonsen ABC-ketjusta kertoo.

ABC Noutopöydän uudistaminen tukee myös S-ryhmän mission, teemme yhdessä paremman paikan elää, tavoitteita. Yksi tavoite on, että koko S-ryhmä haluaa omalla tarjonnallaan edistää sekä terveellistä että ympäristötietoista syömistä.

S-ryhmän asiakasomistajien ostodata kertoo, että noutopöydän asiakaskäynneistä noin 70 prosenttia on miesten tekemiä ja yli 55-vuotiaiden osuus korostuu suhteessa kaikkiin ravintola-asiointeihin. Lisäksi ruokailijoista suuri osa melko harvoin asioivia, satunnaisia kävijöitä. Yhä monipuolisemman tarjonnan uskotaan palvelevan entistä laajempaa asiakaskuntaa ja tuovan uusia vakioasiakkaita noutopöydän äärelle.

– On muistettava, että listalla säilyvät myös tutut liharuuat, kuten kebab, lihapullat tai uunimakkara, koska ne ovat kaikkein suositumpia ruokiamme. Uudistuksella on pyritty mahdollistamaan entistä monipuolisempi ruokailukokemus, jossa kynnys kokeilla uusia vaihtoehtoja on mahdollisimman matala, tuotekehityspäällikkö Tommi Laakso painottaa.

Tuttuja kaloja ja kirjo kasviproteiineja

S-ryhmän marketeissa on panostettu jo parin vuoden ajan suomalaisen kalan myynnin kasvattamiseen ja tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Myös ravintolapöytiin on luontevaa tuoda tuttuja kalaherkkuja. Niinpä uusina vaihtoehtoina ABC Noutopöydässä ovat muun muassa suomalaisille tutut muikku ja hauki.

– Kasvisruokien proteiinitarjontaa on puolestaan monipuolistettu tuomalla tarjolle muun muassa tofua, mifua, erilaisia papuja ja herneitä sekä muita kasviproteiinipitoisia tuotteita. Pääruokapöydän kasviproteiinituotteiden lisäksi tarjolla on edelleen runsas salaattipöytä, Tommi Laakso kertoo.

Myös muiden uusien raaka-aineiden myötä on pystytty huomioimaan erikoisruokavaliota noudattavien asiakkaiden tarpeet entistä paremmin.

Miljoonia taukoja tien päällä

Normaalina vuonna ABC:n noutopöydässä asioidaan noin viisi miljoonaa kertaa. Koska 65 prosenttia käynneistä tekee liikkuva asiakas, joka asuu kauempana kuin 20 kilometrin päässä asemalta, on taukojen laadulla merkitystä.

– Terveellisesti ja kevyesti syömällä voidaan pitää yllä hyvää vireystilaa, millä on myös liikenneturvallisuutta edistävä merkitys. Toki tauon mielekkyyttä ja virkistävyyttä lisää sekin, että voi valita itselle maistuvimmat taukoeväät monipuolisesta valikoimasta. ABC:n vitriinistä, a la cartesta ja noutopöydästä löytyy varmasti jokaiselle jotain, Marko Fonsen korostaa.

ABC Noutopöydässä asioidaan viikon varrella melko tasaisesti, mutta viikonloppua kohti mentäessä asiakasmäärä kasvaa normaaliaikoina tuhansilla käynneillä. Vuoden varrella suosittuja asiointiaikoja ovat kesäkuukaudet, muut lomakaudet ja juhlapyhät. Vuoden huipentuma on äitienpäivälounas: vuonna 2019 silloin myytiin yli 32 000 annosta.

Lisätietoja: Marko Fonsén, ABC-ketjun kehitysjohtaja, marko.fonsen@sok.fi, p. 010 7680814

ABC on suomalainen huoltoasemaketju, joka on osa S-ryhmää. Haluamme tarjota palveluita helposti ja nopeasti sekä matkailijoille että lähiseudulla asuville vuoden jokaisena päivänä. ABC-ketjuun kuuluu ABC-palveluasemia, ABC-automaattiasemia sekä ABC CarWash -autopesupaikkoja. Ravintoloissamme käytämme 100 % suomalaista lihaa. Myymme vuosittain yli 10 miljoonaa ruoka-annosta ja 24 miljoonaa kuppia kahvia. Palveluita kehitetään myös autoilevan asiakkaan sovellukseen ABC-mobiiliin, jossa saatavilla jo mobiilitankkaus ja -pesu. www.abcasemat.fi

Talviurheilun myynnissä ennätysvuosi – vielä ehtii hankkia varusteita hiihtolomille18.2.2021 08:06:00 EETTiedote

Luminen alkuvuosi ja koronan vuoksi rajoitetut sisäliikuntamahdollisuudet ovat innostaneet suomalaiset hankkimaan runsain mitoin talviurheiluvarusteita ja toppavaatteita. Prisman myyntidatasta selviää, että esimerkiksi hiihtovälineitä ja -tarvikkeita myydään tänä vuonna kolminkertainen määrä ja pulkkia kaksinkertainen määrä koko viime vuoden talvisesonkiin verrattuna.

Joensuulaisen Original Sokos Hotel Kimmelin uudistustyö on alkanut vauhdilla. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana paikallinen Eero Reijonen Oy.15.2.2021 12:15:00 EETTiedote

Joensuun Sirkkalanpuistossa sijaitseva Original Sokos Hotel Kimmel on suljettu ja talon uudistustyöt ovat alkaneet vauhdikkaasti. Nyt puretaan siipiosan hotellihuoneita ja Sirkkala-salia uuden tieltä. Uudistuksen työllistävä vaikutus on merkittävä jo ensi vaiheessa: hanke työllistää 40 pohjoiskarjalaista rakennusalan ammattilaista. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana toimii liperiläinen Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy. Hotellin siipiosan uudistus – ja samalla projektin ensimmäinen vaihe – valmistuu syyskuussa 2021.

Korona lisäsi kotimaisen ruoan myyntiä – kovin kasvu tuoreessa kalassa9.2.2021 08:41:27 EETTiedote

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa, ja korona-aika on kasvattanut erityisesti kotimaisten elintarvikkeiden kysyntää. S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että esimerkiksi kotimaisen kalan myynti kasvoi viime vuonna 20 % ja kotimaisen lihan 10 %. Myös S-ryhmän oman Kotimaista-tuotemerkin suosio on kasvussa. Sarjan myydyin tuote oli viime vuonna laktoositon kevytmaitojuoma.