Åbo Bokmässa 6–8 oktober – En litterär sagovärld för barn och vuxna

Åbo Bokmässa fokuserar i år på finländsk litteratur i alla dess former och inleder bokmässesäsongen i Finland. Mässans tema under Finlands jubileumsår är Ett land – många röster. Temat lyfter fram både välkända och mer sällsynta namn inom den finländska litteraturen.

Årets programansvariga är Salla Simukka och Tommi Kinnunen med Siri Kolu som medhjälpare.

Parallellt med bokmässan 6–8.10 ordnas även Åbo Mat- och Vinmässa, som kan besökas med samma biljett.

Som Finlands äldsta litteraturevenemang med 26 års erfarenhet har bokmässan i år närmare 816 uppträdanden, 490 programpunkter och hundratals utställare. Mässan har 11 programarenor och dessutom ordnar till exempel lärarföreningen Turun seudun äidinkielen opettajat ry och Finlands Ungdomsförfattare rf författarintervjuer i sina montrar.

Söndagen är en cosplay-dag på mässan då alla cosplayare som kommer utklädda får gå in gratis. Den bästa dräkten väljs av en jury som består av författaren Magdalena Hai, vice ordföranden i Åbo Science Fiction-sällskap Pasi Karppinen och dräktdesigner Nina Korento.

Under mässan skänks ett begränsat antal olika finskspråkiga romaner till besökarna: på fredagen Arvoitus nimeltä Margo (Bonnier) av John Green, på lördagen Paljasjalkainen kuningatar (Bazar Kustannus) av Ildefonso Falcones och på söndagen Veren vangit (Otava) av Anne Rice.

Höstens bokaktuella på plats

Mässdagarna inkluderar boksigneringar med till exempel Jörn Donner, Pertti Jarla, Venla Hiidensalo, Anna-Leena Härkönen, Shefki Kuqi, Tuomas Kyrö, Anni Kytömäki, Sirpa Kähkönen, Leena Lehtolainen, Miki Liukkonen, Tiina Nopola och Matti Rönkä. Fjärde årets tolkstuderande från yrkeshögskolan Diakonia tolkar en del av programmet på teckenspråk.

Även författargäster från bl.a. Sverige och Estland finns med: Från Sverige kommer till exempel den nya deckarstjärnan Mattias Edvardsson och Martin Österdahl samt den prisbelönta serieskaparen Liv Strömquist och från Estland film- och teaterregissören Ilmar Taska.

Förutom alla författargäster ordnas ett antal intressanta diskussioner om aktuella litterära ämnen.
Fredagens paneldebatter handlar bland annat om näthat och debutromaner. Andra diskussionsämnen på invigningsdagen är översättning av svordomar, handikappade i fiktion och mannens roll i litteraturen.
På lördagen får publiken höra om hur det är att skriva sin första deckare, om vilka som utövar makt i Finland och om att främja läsintresset hos barn.

Söndagens teman är poesimeditation, sagor för vuxna och hur en serie blir till.

Program för framtidens läsare

Bokmässan vill uppfostra en ny läsargeneration och därför finns ett helt nytt område för barn där de får lära sig om litteratur och skriva sina egna berättelser samt gå på sagorundvandringar. På området finns dessutom ett mässbibliotek med böcker donerade av olika förlag som efter mässan kommer att gå till välgörenhet.

Ett land – många röster

Bokmässans hela program är uppbyggt kring sju olika röster: Nya röster, Envisa röster, Möjligheternas röster, Förnuftets röster, Generationernas röster, Högre röster och Barnens röster. Tanken bakom programmet är att studera olika teman ur olika perspektiv efter varandra, och på lördagen behandlas till exempel på Tieto-scenen först fejknyheter och faktakoll, sedan förändringar i politiska relationer och maktförhållanden och till sist politikers relationer med medierna.

– Årets bokmässa är inte bara prat om litteratur, utan även läsning. En av de nya programpunkterna är de små och intima textretreaterna där författare och poeter läser upp sina verk. Dessutom har vi en ny programsal som är uppkallad efter Aino Kallas, berättar mässans programansvariga Simukka och Kinnunen.

Mässtemat Många röster har blivit ett fenomen redan innan mässan kommit igång. Litterära klassiker blev ett populärt Twitterfenomen i Finland i september då Åbo Bokmässa startade en hashtagg med idén att sammanfatta välkända litterära verk i en enda tweet. Hashtaggen startades av bokmässans programansvariga tillsammans med ämnesföreningen Muusa för litteraturstuderande vid Åbo universitet.

Åbo Bokmässa 6–8.10
Öppettider: 6–7.10 kl. 10–18 och 8.10 kl. 10–17

Mässans program: www.kirjamessut.fi samt TS Opus

#Kirjamessut #Turku #MontaÄäntä

IG turunmessukeskus

Twitter @Kirjamessut @turunmessukesku

Facebook: facebook.com/turunkirjamessut

Mer information om mässan:

Åbo Mässcentrum, tfn (02) 337 111
Projektledare Päivi Järvelä
tfn 040 742 7920
paivi.jarvela@turunmessukeskus.fi

Programansvariga Tommi Kinnunen
tommi.kinnunen@turumessukeskus.fi

Programansvariga Salla Simukka
tfn 040 833 9087
salla.simukka@turunmessukeskus.fi

Kommunikationschef Taina Pärkö-Luotonen
tfn 040 505 6424
taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

Varsinais-Suomi tavoittelee työntekijöitä RekryExpo-tapahtumassa − tarjolla on tuhansia työtehtäviä16.11.2017 12:08Tiedote

Yli 3000 avointa työpaikkaa odottaa Turun Messukeskuksessa 22.11. järjestettävillä RekryExpo-messuilla. Noin 60 yritystä hakee osaavaa henkilökuntaa tapahtuman ja työpaikkailmoittelun yhteisvoimalla. Messuilla on myös muita puheenvuoroja, kuten mm. käytännön neuvoja työnhakuun. Rekryexpo sijoittuu messukeskuksen aula- ja auditoriotiloihin ja sisäänpääsy on maksuton.