Åbo Bokmässa 6–8 oktober – En litterär sagovärld för barn och vuxna

Åbo Bokmässa fokuserar i år på finländsk litteratur i alla dess former och inleder bokmässesäsongen i Finland. Mässans tema under Finlands jubileumsår är Ett land – många röster. Temat lyfter fram både välkända och mer sällsynta namn inom den finländska litteraturen.

Årets programansvariga är Salla Simukka och Tommi Kinnunen med Siri Kolu som medhjälpare.

Parallellt med bokmässan 6–8.10 ordnas även Åbo Mat- och Vinmässa, som kan besökas med samma biljett.

Som Finlands äldsta litteraturevenemang med 26 års erfarenhet har bokmässan i år närmare 816 uppträdanden, 490 programpunkter och hundratals utställare. Mässan har 11 programarenor och dessutom ordnar till exempel lärarföreningen Turun seudun äidinkielen opettajat ry och Finlands Ungdomsförfattare rf författarintervjuer i sina montrar.

Söndagen är en cosplay-dag på mässan då alla cosplayare som kommer utklädda får gå in gratis. Den bästa dräkten väljs av en jury som består av författaren Magdalena Hai, vice ordföranden i Åbo Science Fiction-sällskap Pasi Karppinen och dräktdesigner Nina Korento.

Under mässan skänks ett begränsat antal olika finskspråkiga romaner till besökarna: på fredagen Arvoitus nimeltä Margo (Bonnier) av John Green, på lördagen Paljasjalkainen kuningatar (Bazar Kustannus) av Ildefonso Falcones och på söndagen Veren vangit (Otava) av Anne Rice.

Höstens bokaktuella på plats

Mässdagarna inkluderar boksigneringar med till exempel Jörn Donner, Pertti Jarla, Venla Hiidensalo, Anna-Leena Härkönen, Shefki Kuqi, Tuomas Kyrö, Anni Kytömäki, Sirpa Kähkönen, Leena Lehtolainen, Miki Liukkonen, Tiina Nopola och Matti Rönkä. Fjärde årets tolkstuderande från yrkeshögskolan Diakonia tolkar en del av programmet på teckenspråk.

Även författargäster från bl.a. Sverige och Estland finns med: Från Sverige kommer till exempel den nya deckarstjärnan Mattias Edvardsson och Martin Österdahl samt den prisbelönta serieskaparen Liv Strömquist och från Estland film- och teaterregissören Ilmar Taska.

Förutom alla författargäster ordnas ett antal intressanta diskussioner om aktuella litterära ämnen.
Fredagens paneldebatter handlar bland annat om näthat och debutromaner. Andra diskussionsämnen på invigningsdagen är översättning av svordomar, handikappade i fiktion och mannens roll i litteraturen.
På lördagen får publiken höra om hur det är att skriva sin första deckare, om vilka som utövar makt i Finland och om att främja läsintresset hos barn.

Söndagens teman är poesimeditation, sagor för vuxna och hur en serie blir till.

Program för framtidens läsare

Bokmässan vill uppfostra en ny läsargeneration och därför finns ett helt nytt område för barn där de får lära sig om litteratur och skriva sina egna berättelser samt gå på sagorundvandringar. På området finns dessutom ett mässbibliotek med böcker donerade av olika förlag som efter mässan kommer att gå till välgörenhet.

Ett land – många röster

Bokmässans hela program är uppbyggt kring sju olika röster: Nya röster, Envisa röster, Möjligheternas röster, Förnuftets röster, Generationernas röster, Högre röster och Barnens röster. Tanken bakom programmet är att studera olika teman ur olika perspektiv efter varandra, och på lördagen behandlas till exempel på Tieto-scenen först fejknyheter och faktakoll, sedan förändringar i politiska relationer och maktförhållanden och till sist politikers relationer med medierna.

– Årets bokmässa är inte bara prat om litteratur, utan även läsning. En av de nya programpunkterna är de små och intima textretreaterna där författare och poeter läser upp sina verk. Dessutom har vi en ny programsal som är uppkallad efter Aino Kallas, berättar mässans programansvariga Simukka och Kinnunen.

Mässtemat Många röster har blivit ett fenomen redan innan mässan kommit igång. Litterära klassiker blev ett populärt Twitterfenomen i Finland i september då Åbo Bokmässa startade en hashtagg med idén att sammanfatta välkända litterära verk i en enda tweet. Hashtaggen startades av bokmässans programansvariga tillsammans med ämnesföreningen Muusa för litteraturstuderande vid Åbo universitet.

Åbo Bokmässa 6–8.10
Öppettider: 6–7.10 kl. 10–18 och 8.10 kl. 10–17

Mässans program: www.kirjamessut.fi samt TS Opus

#Kirjamessut #Turku #MontaÄäntä

IG turunmessukeskus

Twitter @Kirjamessut @turunmessukesku

Facebook: facebook.com/turunkirjamessut

Mer information om mässan:

Åbo Mässcentrum, tfn (02) 337 111
Projektledare Päivi Järvelä
tfn 040 742 7920
paivi.jarvela@turunmessukeskus.fi

Programansvariga Tommi Kinnunen
tommi.kinnunen@turumessukeskus.fi

Programansvariga Salla Simukka
tfn 040 833 9087
salla.simukka@turunmessukeskus.fi

Kommunikationschef Taina Pärkö-Luotonen
tfn 040 505 6424
taina.parko-luotonen@turunmessukeskus.fi

Yli 50 näytteilleasettajaa hyvällä asialla – vapaaehtoiset messujen pääsylippumaksut Saaristomeren hyväksi7.11.2018 10:12Tiedote

Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Tapahtumassa on 54 näytteilleasettajaa. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä yhdessä hallissa laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Tiikeri-pomppulinna.

Vapaaehtoiset pääsymaksut Saaristomeren hyväksi - Maksuton venemessutapahtuma Turussa 8.-11.11.31.10.2018 11:40Tiedote

Tiedote 31.10.2018. Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Tapahtuman vapaaehtoiset lipputulot lahjoitetaan Saaristomeren hyväksi. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä, joista suurin osa on uusia. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Pomppulinnamaailman testausta.

Greppa sminktips och hantverkstekniker26.10.2018 10:30Tiedote

Evenemanget Kvinnor som Kan arrangeras tillsammans med evenemangen Må bra och Outlet på Åbo Mässcentrum 26–28.10. Totalt medverkar omkring 220 företag i evene¬manget och därutöver framträder tiotals intressanta gäster med anföranden och infor¬mations¬inslag. Bland annat kommer en intressant paneldiskussion att föras på temat Utmaningar och möjligheter med artificiell intelligens. Arrangör för diskussionen är Henry ry.

Messuhumua Turun Messukeskuksessa viikonloppuna – Twerkkausta, kansainvälinen tankotanssikilpailu ja Onnellisten mummojen muotinäytös26.10.2018 10:30Tiedote

Turun Messukeskuksen tapahtumassa puhutaan viikonloppuna mm. terveydestä, hyvinvoinnista sekä erilaisista terveysväitteistä. Kädentaidot, muoti ja kauneustrendit sekä erilaiset henkisen kasvun puheenvuorot ovat myös vahvasti esillä. Yhteistapahtuma Osaava Nainen, Terve Olo ja Outlet järjestetään Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Vilkkaassa messuviikonlopussa on mukana noin 220 yritystä, ja yleisöllä on mahdollisuus tutustua 130:een ohjelmanumeroon.

Meikkivinkit ja käsityötekniikat haltuun22.10.2018 13:33Tiedote

Osaava Nainen -tapahtuma järjestetään yhdessä Terve Olo ja Outlet-tapahtumien kanssa Turun Messukeskuksessa 26.-28.10. Kaikkiaan noin 220 yritystä osallistuu tapahtumaan ja lisäksi messuilla esiintyy kymmeniä mielenkiintoisia vieraita puheenvuoroineen ja tietoiskuineen. Tapahtumassa käydään muun muassa mielenkiintoinen paneelikeskustelu, jonka aiheena on Tekoälyn haasteet ja mahdollisuudet. Keskustelun järjestää Henry ry.