Åbo cellotävling flyttas till sensommaren

Åbo cellotävling flyttas från februari till slutet av sommaren. Ny tidpunkt är 26.8.–2.9.2022. Orsaken är det pågående coronavirusläget. De restriktioner Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland fastställt för offentliga tillställningar är för tillfället i kraft till 29.1 och just nu är offentliga tillställningar förbjudna. Med tanke på tävlingsarrangemangen måste beslutet om att flytta tävlingen fattas nu, då under en månad återstår till planerad tävlingsstart. Dessutom är publikens medverkan av yttersta vikt för att arrangera tävlingen. Därför finns inga planer på att förverkliga tävlingen i strömmad form utan publik.

”Det är förstås tråkigt att flytta tävlingen, men vi är glada och tacksamma gentemot alla våra samarbetspartners över att vi lyckats hitta en ny tidpunkt för tävlingen. De tävlande får nu förbereda sig i lugn och ro”, konstaterar Erkki Lahesmaa, ordförande för Åbo cellotävlings tävlingskommitté.

Ytterligare information:

Liisa Ketomäki, tävlingssekreterar, Åbo cellotävling

040 740 6200, liisa.ketomaki@tmj.fi

Erkki Lahesmaa, ordförande för tävlingskommittén, Åbo cellotävling

050 598 5292, erkki.lahesmaa@turkuamk.fi

’’’

Redan bokade och köpta biljetter till cellotävlingen kompenseras enligt följande:

1. Biljetten kan bytas ut mot ett presentkort

Presentkortet är i kraft tolv månader från inköpsdagen.

För att byta ut biljetterna behöver vi följande information: biljettbeställarens namn, föreställning och datum, platsinformation och postadress dit presentkortet skickas.

Ta kontakt med vår kundservice kulttuuri.myynti@turku.fi eller 02 262 0333. Vi svarar i telefon vardagar kl. 9–15.

2. Pengarna kan returneras

Om du köpt din biljett från Konserthuset, fyll i blanketten för att få biljettpengarna tillbaka på adressen: https://www.tfo.fi/fi/uutiset/2018-11-20_lomake-lipun-hinnan-palauttamiseksi

Om du köpt din biljett från Lippupistes webbutik eller försäljningspunkt kan du ansöka om att biljettpengarna returneras via webbplatsen: https://web.lippu.fi/palautus/

Biljetterna kan också returneras per post med kontaktuppgifter och kontonummer till adressen:

Lippupiste Oy / ”Evenemangets namn” retur

Kalevantie 2 (B-talo)

33100 Tampere

Tyvärr kan biljetterna till finalen (i Konserthuset med Åbo filharmoniska orkester) inte som sådana flyttas till hösten: biljetterna ingår i säsongkortsserien. Kontakta alltså ÅFO:s biljettförsäljning direkt i fråga om finalbiljetter.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Toimitusjohtaja Liisa Ketomäki
puh: 040 740 6200
sähköposti liisa.ketomaki@tmj.fi

Följ Turun Musiikkijuhlat / Turun Musiikkijuhlasäätiö sr

Senaste pressmeddelandena från Turun Musiikkijuhlat / Turun Musiikkijuhlasäätiö sr

Åbo musikfestspel kungör fler konserter: Matti Salminen, Lilli Paasikivi och Mari Palo samt Erin vid Runsalavarvet. Hemkonsertserien fortsätter.28.4.2022 12:14:13 EEST | Tiedote

Åbo musikfestspel kungör fler augustikonserter. Vid Runsalavarvet arrangeras konserten Matti och flickorna, där kungabasen Matti Salminen uppträder tillsammans med mezzosopranen Lilli Paasikivi och sopranen Mari Palo. Åbo musikfestspel ordnar också en konsert med Erin vid Runsalavarvet, och kompletterar därmed en helhet på fyra konserter som ordnas vid Runsalavarvet denna sommar. Tidigare har två konserter med Olavi Uusivirta kungjorts. Också hemkonsertserien fortsätter. Det blir hemkonsert hos ärkebiskopen i traditionell stil samt en hemkonsert hos Aino och Jarkko Ruohola. Fler konserter kungörs under maj månad.

Turun musiikkijuhlat julkaisee lisää konsertteja: Matti Salminen, Lilli Paasikivi ja Mari Palo sekä Erin Ruissalon telakalla. Kotikonserttien sarja jatkuu.28.4.2022 08:56:12 EEST | Tiedote

Turun musiikkijuhlat julkaisee lisää konsertteja elokuulle. Ruissalon tapahtumatelakalla kuullaan Matti ja tytöt -konsertti, jossa loistavat kuningasbasso Matti Salminen, mezzosopraano Lilli Paasikivi ja sopraano Mari Palo. TMJ vie Ruissalon telakalle myös Erinin ja täydentää näin Ruissalon telakalle tänä kesänä vietävän konserttien kokonaisuuden neljään. Jo aiemmin on julkaistu kaksi Olavi Uusivirran konserttia. Myös kotikonserttien sarja jatkuu ja nyt julkaistaan perinteinen arkkipiispan kotikonsertti sekä Aino ja Jarkko Ruoholan kotikonsertti. Lisää julkistuksia on luvassa pitkin toukokuuta.

Turun sellokilpailut siirtyvät loppukesään21.1.2022 14:05:00 EET | Tiedote

Turun sellokilpailut siirretään helmikuulta loppukesään. Uusi ajankohta on 26.8.–2.9.2022. Syynä on jatkuva koronavirustilanne. Lounais-Suomen AVI:n yleisötilaisuusrajoitukset ovat tällä hetkellä voimassa 29.1. asti. Tällä hetkellä yleisötilaisuudet on kielletty. Kilpailun järjestämisen kannalta päätös siirtämisestä on tehtävä kuitenkin nyt, alle kuukausi ennen kilpailun suunniteltua alkamisajankohtaa. Lisäksi yleisön mukana oleminen on kilpailun järjestämiselle ensiarvoisen tärkeää. Tästä syystä kilpailua ei suunnitella toteutettavaksi ilman yleisöä striimaustoteutuksena. ”Kilpailun siirtäminen on tietysti ikävää, mutta olemme iloisia ja kiitollisia kaikille yhteistyökumppaneillemme siitä, että uusi ajankohta pystyttiin löytämään. Kilpailijat pääsevät nyt rauhassa valmistautumaan”, toteaa Turun sellokilpailujen kilpailutoimikunnan puheenjohtaja Erkki Lahesmaa. Lisätietoja: Liisa Ketomäki, kilpailusihteeri, Turun sellokilpailut 040 740 6200, liisa.ketomaki@tmj.fi Erkki Lahesmaa, kilpai