Adel Abidinin näyttely käsittelee historiamme kipupisteitä

Ateneumin taidemuseossa nähdään 14.3.–22.4.2018 nykytaiteilija Adel Abidinin (s. 1973, Bagdad, Irak) näyttely History Wipes. Näyttely esittelee kansainvälisesti tunnustetun Abidinin uusia ja viime vuosien aikana syntyneitä videoinstallaatioita ja veistoksia. Teokset käsittelevät historiamme kipupisteitä ja ihmisenä olemista yhä epävakaammaksi muuttuvassa maailmassa.

Adel Abidin: Arkisto (2018). Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

”Ihmisen olemassaololla on vain kaksi näyttämöä: mennyt ja tuleva. Olemme tottuneet luottamaan kirjoitettuun historiaan – mutta miten voimme olla varmoja siitä, että tiedämme historiasta koko totuuden? Entä mitä tapahtuisi, jos kadottaisimme mielestämme kaikki aiheuttamamme sodat ja kaikki tappamamme ihmiset? Tätä hypoteesia tarkastelen näyttelyssäni”, kertoo Adel Abidin.

”Ateneum on yksi maamme keskeisimmistä muistiorganisaatioista, ja se on muovannut kuvaamme suomalaisuudesta ja yhteisestä historiastamme jo vuodesta 1888 lähtien. Identiteettiin ja muistamiseen liittyvät kysymykset ovat keskeisiä myös Adel Abidinin taiteessa”, kertoo museonjohtaja Susanna Pettersson näyttelyn esittämisen perusteista.

History Wipes haastaa meidät katsomaan, mitä ympärillämme tapahtuu juuri nyt – ja mitä on tapahtunut viime vuosikymmenten ja -satojen aikana. Näyttely käsittelee epämukavia asioita, jotka mielellämme suljemme pois mielestämme. Aiheina ovat muun muassa etninen puhdistus, sota, pakolaisuus ja valtakoneistojen harjoittama manipulointi. Taiteilijaa kiinnostaa, mikä pyyhitään pois näkyvistä: mitä pyritään häivyttämään ja mistä vaietaan.

Yhteensä 11 teosta nähdään eri puolilla museota pääportaikossa sekä toisen ja kolmannen kerroksen näyttelysaleissa. Monet näyttelyn uusista teoksista ovat syntyneet vuorovaikutuksessa museon arkkitehtuurin kanssa.

Ateneumin tuottaman näyttelyn ovat kuratoineet Ateneumin taidemuseon johtaja, FT Susanna Pettersson ja intendentti Sointu Fritze. Samanaikaisesti Abidinin näyttelyn kanssa Suomen taiteen tarina -näyttelyssä esitetään erikoistutkija Erkki Anttosen kuratoima valikoima Henry Ericssonin (1898–1933) teoksia, jotka kuvaavat Suomen sisällissotaa.

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy kirja Adel Abidin – History Wipes, jonka on kirjoittanut Susanna Pettersson. Kustannusosakeyhtiö Parvsin julkaisema kirjaesittelee Abidinin uusia ja vanhempia teoksia.

Adel Abidin asuu ja työskentelee sekä Helsingissä että Ammanissa, Jordaniassa. Abidinin työskentelyä leimaa voimakas yhteiskunnallinen eetos. Hän käsittelee taiteessaan vaikeita aiheita usein kepeän huumorin ja sarkasmin keinoin. Silti teokset ovat syvällisiä, vakavia ja jopa synkkiä.

Näyttelyyn liittyviä tapahtumia

Ke 21.3. klo 18–19.30 ATENEUM LIVE – TALK SHOW
Ateneum Bistro. Eläviä kohtaamisia Baba Lybeckin johdolla kerran kuussa: sanoja, sävyjä ja ajatuksia, itkua ja naurua sekä rohkeita väittelyitä. Aihe liittyy Adel Abidinin näyttelyyn. Vapaa pääsy.

Ke 28.3. klo 10–20 TAIDETTA MEILLE! NUORTEN JA OPISKELIJOIDEN ILMAISPÄIVÄ
Vapaa pääsy opiskelijakortilla sekä alle 25-vuotiaille. Adel Abidin esittelee näyttelynsä englanniksi klo 16. Lisäksi Ajatus näkyväksi -pinssipaja Ateneumin sisäpihalla klo 15–18.

Ke 28.3. klo 18.00–19.30 HISTORY WIPES? -PANEELIKESKUSTELU
Ateneum-sali. Paneelikeskustelu identiteetistä, vallasta ja kulttuurista. Näyttelystä keskustelemassa taiteilija Adel Abidin, Ateneumin museonjohtaja Susanna Pettersson, Sitran ennakointiasiantuntija Mikko Dufva sekä Helsingin kuvataidelukion nuoria. Suomeksi ja englanniksi.

AVOIMET OPASTUKSET NÄYTTELYYN
Suomeksi torstaisin klo 18 ja sunnuntaisin klo 13 | Ruotsiksi su 1.4. klo 14 | Englanniksi su 8.4. sekä su 22.4. klo 12 | Venäjäksi su 8.4. klo 14

Normaali pääsymaksu 15 € | Alennettu pääsymaksu 13 € | Alle 18-vuotiaat maksutta | S-Etukortilla 14 €

Adel Abidin: Arkisto (2018). Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Adel Abidin. Kuva: Martin Jäger.
Adel Abidin: Tulimme tappamaan isäsi (2018). Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG. Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK ja Qatar Museums (QM) ovat tukeneet Puhdistus-teoksen tuotantoa.

The Ateneum exhibition The Modern Woman to travel to Japan7.1.2019 14:04Tiedote

Produced by the Ateneum Art Museum, the exhibition The Modern Woman will be presented at the National Museum of Western Art in Tokyo, Japan, from 17 June to 23 September 2019. The exhibition will celebrate one hundred years of diplomatic relations between Finland and Japan. In addition to works by Helene Schjerfbeck, Ellen Thesleff, Sigrid Schauman and Elga Sesemann, the exhibition in Japan will include pieces by Maria Wiik, Sigrid af Forselles and Hilda Flodin.

František Kupka’s major international exhibition at the Ateneum starting in February31.10.2018 09:02Tiedote

From 22 February to 19 May 2019, the Ateneum Art Museum will present an exhibition of works by František Kupka (1871–1957), the Czech pioneer of abstract art. Kupka’s art has been described as “modern poetry of colour”. This major international exhibition will feature Kupka’s most important works from, for example, Centre Pompidou, The Guggenheim in New York, and the National Gallery in Prague.