Adel Abidinin näyttely käsittelee historiamme kipupisteitä

Ateneumin taidemuseossa nähdään 14.3.–22.4.2018 nykytaiteilija Adel Abidinin (s. 1973, Bagdad, Irak) näyttely History Wipes. Näyttely esittelee kansainvälisesti tunnustetun Abidinin uusia ja viime vuosien aikana syntyneitä videoinstallaatioita ja veistoksia. Teokset käsittelevät historiamme kipupisteitä ja ihmisenä olemista yhä epävakaammaksi muuttuvassa maailmassa.

Adel Abidin: Arkisto (2018). Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

”Ihmisen olemassaololla on vain kaksi näyttämöä: mennyt ja tuleva. Olemme tottuneet luottamaan kirjoitettuun historiaan – mutta miten voimme olla varmoja siitä, että tiedämme historiasta koko totuuden? Entä mitä tapahtuisi, jos kadottaisimme mielestämme kaikki aiheuttamamme sodat ja kaikki tappamamme ihmiset? Tätä hypoteesia tarkastelen näyttelyssäni”, kertoo Adel Abidin.

”Ateneum on yksi maamme keskeisimmistä muistiorganisaatioista, ja se on muovannut kuvaamme suomalaisuudesta ja yhteisestä historiastamme jo vuodesta 1888 lähtien. Identiteettiin ja muistamiseen liittyvät kysymykset ovat keskeisiä myös Adel Abidinin taiteessa”, kertoo museonjohtaja Susanna Pettersson näyttelyn esittämisen perusteista.

History Wipes haastaa meidät katsomaan, mitä ympärillämme tapahtuu juuri nyt – ja mitä on tapahtunut viime vuosikymmenten ja -satojen aikana. Näyttely käsittelee epämukavia asioita, jotka mielellämme suljemme pois mielestämme. Aiheina ovat muun muassa etninen puhdistus, sota, pakolaisuus ja valtakoneistojen harjoittama manipulointi. Taiteilijaa kiinnostaa, mikä pyyhitään pois näkyvistä: mitä pyritään häivyttämään ja mistä vaietaan.

Yhteensä 11 teosta nähdään eri puolilla museota pääportaikossa sekä toisen ja kolmannen kerroksen näyttelysaleissa. Monet näyttelyn uusista teoksista ovat syntyneet vuorovaikutuksessa museon arkkitehtuurin kanssa.

Ateneumin tuottaman näyttelyn ovat kuratoineet Ateneumin taidemuseon johtaja, FT Susanna Pettersson ja intendentti Sointu Fritze. Samanaikaisesti Abidinin näyttelyn kanssa Suomen taiteen tarina -näyttelyssä esitetään erikoistutkija Erkki Anttosen kuratoima valikoima Henry Ericssonin (1898–1933) teoksia, jotka kuvaavat Suomen sisällissotaa.

Näyttelyn yhteydessä ilmestyy kirja Adel Abidin – History Wipes, jonka on kirjoittanut Susanna Pettersson. Kustannusosakeyhtiö Parvsin julkaisema kirjaesittelee Abidinin uusia ja vanhempia teoksia.

Adel Abidin asuu ja työskentelee sekä Helsingissä että Ammanissa, Jordaniassa. Abidinin työskentelyä leimaa voimakas yhteiskunnallinen eetos. Hän käsittelee taiteessaan vaikeita aiheita usein kepeän huumorin ja sarkasmin keinoin. Silti teokset ovat syvällisiä, vakavia ja jopa synkkiä.

Näyttelyyn liittyviä tapahtumia

Ke 21.3. klo 18–19.30 ATENEUM LIVE – TALK SHOW
Ateneum Bistro. Eläviä kohtaamisia Baba Lybeckin johdolla kerran kuussa: sanoja, sävyjä ja ajatuksia, itkua ja naurua sekä rohkeita väittelyitä. Aihe liittyy Adel Abidinin näyttelyyn. Vapaa pääsy.

Ke 28.3. klo 10–20 TAIDETTA MEILLE! NUORTEN JA OPISKELIJOIDEN ILMAISPÄIVÄ
Vapaa pääsy opiskelijakortilla sekä alle 25-vuotiaille. Adel Abidin esittelee näyttelynsä englanniksi klo 16. Lisäksi Ajatus näkyväksi -pinssipaja Ateneumin sisäpihalla klo 15–18.

Ke 28.3. klo 18.00–19.30 HISTORY WIPES? -PANEELIKESKUSTELU
Ateneum-sali. Paneelikeskustelu identiteetistä, vallasta ja kulttuurista. Näyttelystä keskustelemassa taiteilija Adel Abidin, Ateneumin museonjohtaja Susanna Pettersson, Sitran ennakointiasiantuntija Mikko Dufva sekä Helsingin kuvataidelukion nuoria. Suomeksi ja englanniksi.

AVOIMET OPASTUKSET NÄYTTELYYN
Suomeksi torstaisin klo 18 ja sunnuntaisin klo 13 | Ruotsiksi su 1.4. klo 14 | Englanniksi su 8.4. sekä su 22.4. klo 12 | Venäjäksi su 8.4. klo 14

Normaali pääsymaksu 15 € | Alennettu pääsymaksu 13 € | Alle 18-vuotiaat maksutta | S-Etukortilla 14 €

Adel Abidin: Arkisto (2018). Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.
Adel Abidin. Kuva: Martin Jäger.
Adel Abidin: Tulimme tappamaan isäsi (2018). Kuva: Kansallisgalleria / Jenni Nurminen.

Ateneumin pääyhteistyökumppaneita ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja KPMG. Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK ja Qatar Museums (QM) ovat tukeneet Puhdistus-teoksen tuotantoa.

Paintings by Swiss artist Not Vital invite viewers to look slowly17.10.2018 14:52Tiedote

From 19 October 2018 to 20 January 2019, one of the exhibition galleries at the Ateneum Art Museum will host an exhibition of works by the Swiss artist Not Vital (born 1948). The artist, whose career started in the 1960s, is best known for his sculptures and the architectonic installations he has created around the world. This exhibition presents him in a new light: as a painter. The exhibition features a series of 26 Vital’s most recent paintings.

Schweizaren Not Vitals målningar inbjuder till betraktande utan brådska17.10.2018 14:46Tiedote

I en av salarna på Konstmuseet Ateneum visas 19.10.2018–20.1.2019 verk av den schweiziske konstnären Not Vital (f. 1948). Konstnären, som inledde sin karriär på 1960-talet, är känd särskilt för sina skulpturer och mångfacetterade arkitektoniska installationer som han har skapat världen runt. Denna utställning presenterar honom i ett nytt ljus, som målare. Ateneum ställer ut en serie på 26 av Vitals senaste målningar.

Sveitsiläisen Not Vitalin maalaukset kutsuvat katsomaan hitaasti17.10.2018 14:35Tiedote

Ateneumin taidemuseon yhdessä näyttelysalissa nähdään 19.10.2018–20.1.2019 sveitsiläisen taiteilija Not Vitalin (s. 1948) näyttely. Uransa 1960-luvulla aloittanut taiteilija tunnetaan erityisesti veistoksistaan ja monimuotoisista arkkitehtonisista installaatioistaan, joita hän on toteuttanut ympäri maailmaa. Ateneumin näyttely esittelee hänet uudessa valossa, taidemaalarina. Esillä on 26 teoksen sarja Vitalin viimeaikaisia maalauksia.

The exhibition Urban Encounters to present urban life in 20th-century Finland17.10.2018 11:07Tiedote

The Ateneum Art Museum exhibition Urban Encounters – Finnish Art from the 20th Century will open on 19 October 2018, and will run until 20 January 2019. How did urbanisation influence the Finnish way of life – and how did this show in visual art? How did everyday life change when people had more free time and gender roles were liberated? Urban Encounters tells a fascinating story about 20th-century Finland. The exhibition of approximately 300 works features many rarely shown pieces from the Finnish National Gallery collection.

Urbana möten ger en bild av stadslivet i 1900-talets Finland17.10.2018 11:06Tiedote

Konstmuseet Ateneums utställning Urbana möten – finsk konst från 1900-talet öppnas den 19 oktober 2018 och pågår fram till den 20 januari 2019. Hur inverkade urbaniseringen på finländarnas levnadsvanor – och hur avspeglades den i konsten? Hur förändrades vardagen när man fick mera fritid och könsrollerna luckrades upp? Urbana möten ger en fascinerande bild av 1900-talets Finland. Cirka 300 verk bildar en helhet där en stor mängd sällan visade verk från Finlands Nationalgalleris samlingar ingår.

Kohtaamisia kaupungissa esittelee kaupunkielämää 1900-luvun Suomessa17.10.2018 11:05Tiedote

Ateneumin taidemuseon näyttely Kohtaamisia kaupungissa – suomalaista taidetta 1900-luvulta avautuu 19. lokakuuta 2018 ja on esillä 20. tammikuuta 2019 asti. Kuinka kaupungistuminen vaikutti suomalaisten elämäntapoihin – ja kuinka se näkyi kuvataiteessa? Miten arki muuttui, kun vapaa-ajan määrä lisääntyi ja sukupuoliroolit vapautuivat? Kohtaamisia kaupungissa kertoo kiehtovan tarinan 1900-luvun Suomesta. Noin 300 teoksen kokonaisuudessa on runsaasti harvoin esillä olleita teoksia Kansallisgallerian kokoelmista.