Advanced Composites Seminar 2017: Muovikomposiitit valtaavat uusia aloja

Turussa järjestettävä kaksipäiväinen seminaari Advanced Composites Seminar 2017 esittelee käytännön esimerkkejä siitä, miten muovikomposiitit valtaavat uusia alueita. Erityisesti liikenteessä nähdään muovikomposiittien hyödyt.

30.11.-1.12.2017 Turussa järjestettävä seminaari tarjoaa rautaisannoksen siitä, mitä muovikomposiittialalla tapahtuu juuri nyt.

- Seminaari antaa mielestäni hyvän käsityksen muovikomposiittien monipuolisuudesta ja -käyttöisyydestä. Muovikomposiittien tulevaisuus näyttää hyvältä, sanoo seminaarin järjestävän Muoviteollisuus ry:n Komposiittijaoston asiantuntija Minna Annala.

Muovikomposiiteilla on lukuisia ainutkertaisia ominaisuuksia, joihin muut materiaalit eivät pysty. Esimerkiksi liikenteessä ja kulkuvälineissä siirrytään käyttämään muovikomposiitteja niiden keveyden ja muovailtavuuden vuoksi.

- Potentiaalia on paljon enempäänkin. Muovikomposiitit soveltuvat keveytensä, lujuutensa ja muovailtavuutensa vuoksi loistavasti niin sisustuselementeiksi kuin siltarakenteisiin. Tämä on nyt oivallettu. Ajoneuvojen kokonaispainoa saadaan kevennettyä lujilla muovikomposiiteilla, jolloin mm. sähköautoissa painavien akkujen aiheuttama kuorma saadaan kompensoitua. Uusia alueita ovat myös muovikomposiiteista rakennettavat antennimastot ja valopylväät, sanoo Minna Annala.

Muoviteollisuus ry:n Komposiittijaosto on järjestänyt Lujitemuoviseminaarin joka vuosi jo vuodesta 2000 alkaen.

- Tärkeää on varmistaa, että muovikomposiitteja valmistetaan Suomessa myös tulevaisuudessa. Huolta aiheuttaa se, että muovialan osaajia ei kouluteta Suomessa riittävästi. Esimerkiksi lujitemuovien lujuuslaskijoista on kohta pulaa. Lujuuslaskenta edellyttää syvällistä tietämystä myös materiaaleista, sanoo Minna Annala.

Advanced Composites Seminarin yhteydessä pidetään Muoviteollisuus ry:n Komposiittijaoston yleiskokous. Torstai-illan illallinen Turun linnassa juhlistaa polymeeri- ja lujitemuovikomposiittien maahantuoja Kevra Oy:n 40-vuotistapäivää.

Seminaari huipentuu perjantai-iltapäivän vierailuun Meyerin Turun telakalla.

Muoviteollisuus ry, Komposiittijaosto, asiantuntija Minna Annala,
puh. 044 527 3337, minna.annala@plastics.fi