Afrikan ortodoksien päämies ensimmäistä kertaa Suomessa 23.–30.6.

Aleksandrian patriarkka Teodoros II vierailee ensimmäistä kertaa Suomessa 23.–30.6. Virallinen vierailu tapahtuu Suomen ortodoksisen kirkon kutsusta. Patriarkka Teodoros käy viikon mittaisen vierailunsa aikana muun muassa Helsingissä sekä Valamon ja Lintulan luostareissa Heinävedellä.

Hänen autuutensa patriarkka Teodoros toimittaa yhdessä Karjalan ja koko Suomen arkkipiispan Leon kanssa patriarkaalisen liturgian pyhien Apostolien Pietarin ja Paavalin juhlana 29. kesäkuuta Valamon Kristuksen kirkastumisen luostarissa.

Johannes Kastajan syntymäjuhlana 24.6. patriarkka Teodoros pitää opetuspuheen Helsingin metropoliitta Ambrosiuksen toimittamassa liturgiassa Uspenskin katedraalissa Helsingissä.

Jumalanpalveluksien lisäksi patriarkka tutustuu Suomen ortodoksisen kirkon diakonia ja lähetysjärjestö Filantropian työhön sekä seurakuntien ja luostareiden elämään. Suomen ortodoksinen kirkko on tukenut Aleksandrian patriarkaatin lähetystyötä vuodesta 1977 Itä-Afrikassa.

Vierailunsa aikana patriarkka tapaa Tasavallan presidentti Sauli Niinistön torstaina 26.6.

Juhannuksena Suomeen saapuu toinenkin arvovaltainen vieras Afrikasta, kun koptien paavi Tawadros II vierailee Helsingissä. Aleksandrian patriarkka Teodoros ja paavi Tawadros tapaavat 23.6. arkkipiispa Leon isännöimällä juhlalounaalla.  Tilaisuus on merkittävä, sillä patriarkka ja paavi edustavat kahta tärkeintä kristillisten kirkkojen päämiestä Afrikassa.

Lokakuussa 2004 patriarkaksi valittu Teodoros II (Nikolaos Horeftakis) syntyi Kreetalla 1954. Hän on opiskellut Tessalonikin ja Odessan yliopistoissa. Patriarkan historiallinen titteli on ollut varhaiskeskiajalta lähtien "Hänen autuutensa Aleksandrian ja koko Afrikan paavi ja patriarkka".

Aleksandrian patriarkaatti on yksi ortodoksisen kirkon vanhimmista patriarkaateista. Sen perustajana on apostoli ja evankelista Markus, joka kuoli kaupungissa marttyyrikuoleman vuonna 43. Apostoli Markusta pidetään myös Aleksandrian ensimmäisenä piispana.

Tarkemmin tietoa Aleksandrian patriarkaatista kirkon sivuilla: http://www.ort.fi/artikkelit/aleksandrian-patriarkaatin-perustajana-apostoli-markus

Vierailun ohjelma:

Maanantaina 23.6.
Saapuminen Helsinkiin. Suomen ortodoksisen kirkon arkkipiispa Leon isännöimä juhlalounas, jossa läsnä koptien paavi Tawadros ja Aleksandrian patriarkka Teodoros.

Tiistaina 24.6.
klo 9 liturgia Uspenskin katedraalissa Helsingissä ja kirkkokahvit katedraalin kryptassa.
klo 16.30–18.30 Vierailu Helsingin ortodoksisen seurakunnan lastenleirillä Kaunisniemen leirikeskuksessa.

Keskiviikkona 25.6.
klo 9.30–10.30 Aleksandrian patriarkka kertoo Afrikan ortodoksien tilanteesta, Ortodoksisen kirkon kansainvälinen diakonia ja lähetystyöjärjestö Filantropia esittäytyy. Tilaisuus on avoin medialle. Yhteystiedot: Pyhän Kolminaisuuden kirkon Staroshka-sali (Unioninkatu 31, Helsinki)
klo 17–19 Pyhittäjä Herman Alaskalaisen kirkossa Tapiolassa akatistos-jumalanpalvelus ja musiikkiohjelmaa (Kaupinkalliontie 2, Espoo)

Torstaina 26.6.
Aleksandrian patriarkka Teodoros tapaa Tasavallan presidentti Sauli Niinistön kanssa Kultarannassa Naantalissa.

Patriarkka tutustuu Jyväskylän seurakuntaan.

Perjantaina 27.6.
klo 9.30–10.30 Vierailu Ortodoksisella seminaarilla Joensuussa
klo 14.30–16 Taipaleen seurakuntaan ja Viinijärvellä Jumalanäidin Tihvinäläisen ikonin kirkkoon tutustuminen

Lauantaina 28.6.
Tutustuminen Valamon luostariin Heinävedellä.

Sunnuntaina 29.6.
klo 9 Patriarkaalinen liturgia Pyhien apostolien Pietarin ja Paavalin päivänä. Palveluksen toimittaa Aleksandrian patriarkka Teodoros yhdessä arkkipiispa Leon kanssa.

Aleksandrian patriarkka Teodoros antaa haastatteluja pyynnöstä.

Tietoa Afrikan lähetystyöstä: Ortodoksisen kirkon kansainvälinen diakonia ja lähetystyöjärjestö Filantropian projektipäällikkö Aino Nenola, p. 044 590 7000, aino.nenola@ort.fi.
Tietoa Aleksandrian patriarkasta ja ortodoksisuudesta Afrikan alueella:
Ortodoksisen kirkon ylidiakoni Jyrki Härkönen, p. 050 350 1495, jyrki.harkonen@ort.fi.
Yleinen yhteyshenkilö: Ortodoksisen kirkon tiedottaja Vlada Wahlstén, p. 09 85 646 110, vlada.wahlsten@ort.fi.

Suomen ortodoksinen kirkko on toinen Suomen niin sanotuista kansallisista kirkoista. Kirkkoon kuuluu yli 60 000 jäsentä (noin 1 % Suomen väestöstä) ja jäsenmäärä on kasvanut tasaisesti viime vuosina erityisesti maahanmuuton myötä. Suomen ortodoksinen kirkko kuuluu autonomisena arkkipiispakuntana Konstantinopolin ekumeeniseen patriarkaattiin. Kirkon korkeimpana piispana toimii Konstantinopolin ekumeeninen patriarkka Bartolomeos ja Suomessa Karjalan ja koko Suomen arkkipiispa Leo. Suomessa on kolme hiippakuntaa, Karjalan, Oulun ja Helsingin hiippakunnat, joista jokaista hiippakuntaa johtaa piispa, jota yleensä kutsutaan metrpoliitaksi. Hiippakunnat jakautuvat seurakuntiin. Suomen ortodoksisen kirkon internetsivu: http://ort.fi/