Ahlström Capital blir största ägaren i både Detection Technology och Glaston

Ahlström Capital har förvärvat aktier motsvarande ca 39% av Detection Technology Oyj och ca 18% av Glaston Oyj av Oy GW Sohlberg Ab (”GWS”). Ahlström Capital har därmed blivit den största ägaren i vardera bolaget.

Ahlström Capitals helägda dotterbolag, AC Invest Seven och Eight BV, har idag 21.6.2017 förvärvat GWS aktier i Detection Technology och Glaston. Anskaffningspriset på aktierna i Detection Technology var 18,27 euro per aktie, vilket innebär ett premium på 11 % i förhållande till ett volymvägt medelpris för de senaste 30 dagarna. Det totala anskaffningspriset på Detection Technologys aktier var ca 95,1 miljoner euro. Anskaffnings-priset på aktierna i Glaston var 0,44 euro per aktie, vilket innebär ett premium på 10 % i förhållande till ett volymvägt medelpris för de senaste 30 dagarna. Det totala anskaffningspriset på Glastons aktier var ca 14,9 miljoner euro.

Detection Technology är en global leverantör av röntgenteknologi komponenter och service för applikationer som används inom medicin, säkerhet och industrin. År 2016 var bolagets omsättning 76 miljoner euro och rörelsevinsten 15 miljoner euro. Detection Technology har över 200 aktiva kunder i 40 länder. Bolaget har fler än 400 anställda i Finland, Kina och USA. Bolagets aktie är noterad på Nasdaq First North Finland.

Glaston är en global pionjär inom glasförädling och en ledande leverantör av livscykellösningar för glasförädlingsmaskiner. Bolaget tillhandahåller ett brett och avancerat utbud av värmebehandlingsmaskiner för glasförädling, service och uppdateringtjänster, arbetsredskap samt experttjänster. Glastons omsättning var 107 miljoner euro och den jämförbara affärsvinsten 3 miljoner euro år 2016. Bolaget har fler än 400 anställda, de flesta av dem i Finland och Kina. Glastons aktie är noterad på NASDAQ Helsingfors.

“Dehär två bolagen passar väl in i Ahlström Capital, eftersom förvärvet utvidgar vår portfölj med affärsverksamhet i två högteknologibolag. Båda bolagen har en stark ledning och vi ser i bolagen utvecklingspotential och möjligheter till hållbar värdeutveckling.” säger Hans Sohlström, verkställande direktör för Ahlström Capital.

”Detection Technology har med ett kundorienterat tillvägagångssätt ökat sin omsättning märkbart redan under flera års tid. Vi tror att denna positiva utveckling kommer att fortsätta eftersom bolaget fokuserar på kundinriktade lösningar och flexibel produktion samtidigt som bolaget kan göra kostnadseffektiv design med konkurrenskraftiga produktionskostnader. Glaston har en ledande teknologiposition och bolaget kan i en marknad som återhämtar sig dra nytta av sitt globala försäljnings- och servicenätverk.”, kommenterar Hans Sohlström de förvärvade bolagen.

“Detection Technology och Glaston förblir i och med denna affär i finskt ägo. Ahlström Capital har med ett hållbart långsiktigt ägande bevisat sin förmåga att utveckla ledande företag. Vi tror att Ahlström Capital är en bra och ansvarsfull ägare vilket gynnar alla aktieägare”, säger Andreas Tallberg, verkställande direktör på GW Sohlberg samt styrelseordförande för Detection Technology och Glaston.

Hans Sohlström
tel. +358 400 547 717

Camilla Sågbom
Kommunikations- och hållbarhetsdirektör
tel. +358 40 540 8450

Ahlström Capital är ett av Finlands största investeringsbolag med en historia på över 160 år. Vi är ett familjeägt investeringsbolag som skapar mervärde för sina aktieägare genom att investera i börsbolag, onoterade bolag samt i fastigheter. År 2016 var den årliga omsättningen i våra portföljbolag över 4 miljarder EUR och bolagen hade nästan 13 000 anställda i 27 länder. I Ahlström Capitals portfölj ingår betydande innehav i de börsnoterande bolagen Ahlstrom-Munksjö Oyj och Suominen Oyj. Utöver det omfattar portföljen Destia Group Oyj, Enics AG samt innehav i AC Cleantech Fonden. Vår portfölj inkluderar även betydande fastighets- och skogsinnehav

Vi investerar i företag med betydande tillväxtpotential - de företag vi kan utveckla till ledande inom sina branscher. Vi utvecklar våra investeringar med industriexpertis, företagartraditioner samt ett hållbart, långsiktigt ägarskap. Vi utvecklar ledande företag - We develop leading businesses.

Följ Ahlström Capital Oy

Senaste pressmeddelandena från Ahlström Capital Oy