Ahlström Capital donerar 250 000 euro till högskolor

6.4.2017. Ahlström Capital donerar medel till tre topphögskolor för att stöda den inhemska forskningen och utbildningen. Hanken Svenska handelshögskolan, Aalto universitet samt Åbo Akademi får ta emot donationer på sammanlagt 250 000 euro.

”Vetenskap och högklassig utbildning främjar tillväxt i ekonomin och sysselsättningen. Starka universitet och högskolor som Hanken Svenska handelshögskolan, Aalto Universitet samt Åbo Akademi behövs för att Finland skall kunna vara internationellt konkurrenskraftigt i framtiden. Därför donerar vi medel till dessa högskolor”, säger Ahlström Capitals verkställande direktör Hans Sohlström.

Med denna donation, fastslagen vid bolagsstämman 5. april, vill släkten Ahlström nu även via sitt investeringsbolag Ahlström Capital medverka till en utveckling av internationellt konkurrenskraftig och högklassig forskning och utbildning i Finland. Släkten Ahlström har aktivt stött utbildning i landet ända sedan förfadern Antti Ahlström på 1870-talet drev folkskolefrågor i senaten. Walter Ahlström Stiftelse grundades 1926 för att stöda vidareutbildning av unga diplomingenjörer. Stiftelsen understöder årligen doktorander och forskning inom träförädling, elektroteknik, krafthushållning och metallindustri. Walter Ahlströms stiftelse delade år 2016 ut 375 000 euro i stipendier.

Ytterligare information:

Information om Ahlström Capital www.ahlstromcapital.com

Hans Sohlström, Verkställande direktör, tel: 040 054 7717

Camilla Sågbom, Direktör, Kommunikation och hållbarhet, tel: 040 540 8450

Ahlström Capital är ett av Finlands största investeringsbolag med en historia på över 160 år. Vi är ett familjeägt investeringsbolag som skapar mervärde för sina aktieägare genom att investera i börsbolag, onoterade bolag samt i fastigheter. År 2016 var den årliga omsättningen i våra portföljbolag över 4 miljarder EUR och bolagen hade nästan 13 000 anställda i 27 länder.  I Ahlström Capitals portfölj ingår betydande innehav i de börsnoterande bolagen Ahlstrom-Munksjö Oyj och Suominen Oyj. Utöver det omfattar portföljen Destia Group Oyj, Enics AG samt innehav i AC Cleantech Fonden. Vår portfölj inkluderar även betydande fastighets- och skogsinnehav.

Vi investerar i företag med betydande tillväxtpotential – de företag vi kan utveckla till ledande inom sina branscher. Vi utvecklar våra investeringar med industriexpertis, företagartraditioner samt ett hållbart, långsiktigt ägarskap. Vi utvecklar ledande företag- We develop leading businesses

Följ Ahlström Capital Oy

Senaste pressmeddelandena från Ahlström Capital Oy