Ahlström Capital köper ett nybyggnadsprojekt i Kånala, Helsingfors, av Lehto Group

Ahlström Capital har förvärvat ett bolag vid namn Kiinteistö Oy Hankasuontie 11 A och tecknat ett entreprenadavtal med Lehto Group Oyj om en helhet som ska byggas på tomten. Affären slöts i dag.

”Ahlström Capitals fastighetsstrategi siktar på aktiv utveckling och innehav av centrala kontors- och logistikfastigheter i södra Finland. Objektet på Hankmossvägen lämpar sig bra för vår fastighetsplaceringsportfölj och representerar till sitt ändamål exakt den fastighetstyp som vi vill äga långsiktigt”, konstaterar Hans Sohlström, VD för Ahlström Capital.

”Hankmossvägen byggs så att objektet möjliggör många olika funktioner för olika stora hyresgäster. Tack vare den här flexibiliteten sitter objektet bra i vår fastighetsportfölj. Som investerare vill vi vara med i projektet ända från byggprojektets början”, berättar Sanna Sianoja, fastighetsdirektör för A. Ahlström Kiinteistöt Oy.

”När Kalevala Koru började leta efter nya lokaler var det klart för oss att vi ville stanna i Helsingfors och att de nya lokalerna skulle ligga nära de gamla. Det var också viktigt för oss att man planerar för oss en modern fabrik där det är möjligt att bedriva inhemsk produktion av smycken så produktivt som möjligt och enligt principerna för lean. Att ägaren är en långsiktig inhemsk fastighetsinvesterare som har ett gott anseende är mycket viktigt för oss. Det är också i linje med våra värderingar”, konstaterar Riitta Huuhtanen, VD för Kalevala Koru.

Information om objektet

Objektet är en produktions- lager- och butiksfastighet som blir färdigt sommaren 2018. Det består av två byggnader med en total yta på cirka 9 400 m2. Av lokalerna i objektet är 70 % uthyrda med långa hyresavtal. Kalevala Koru är den ena huvudhyresgästen i objektet. Företaget flyttar all sin nuvarande verksamhet i Sockenbacka till fastigheten. Den andra huvudhyresgästen offentliggörs våren 2018.

Tilläggsinformation:

Sanna Sianoja, fastighetsdirektör, A. Ahlström Kiinteistöt Oy, 050 351 2207,                     sanna.sianoja@a-ahlstrom.fi

Ahlström Capital är ett av Finlands största investeringsbolag med en historia på över 160 år. Vi är ett familjeägt investeringsbolag som skapar mervärde för sina aktieägare genom att investera i börsbolag, onoterade bolag samt i fastigheter. År 2016 var den årliga omsättningen i våra portföljbolag över 4 miljarder EUR och bolagen hade nästan 13 000 anställda i 27 länder.  I Ahlström Capitals portfölj ingår betydande innehav i de börsnoterande bolagen Ahlstrom-Munksjö Oyj, Detection Technology Oyj, Glaston Oyj Abp och Suominen Oyj. Utöver det omfattar portföljen Destia Group Oyj, Enics AG samt innehav i AC Cleantech Fonden. Vår portfölj inkluderar även betydande fastighets- och skogsinnehav, som administreras av Ahlström Capitals dotterbolag A. Ahlström Kiinteistöt Oy.

Vi investerar i företag med betydande tillväxtpotential – de företag vi kan utveckla till ledande inom sina branscher. Vi utvecklar våra investeringar med industriexpertis, företagartraditioner samt ett hållbart, långsiktigt ägarskap. Vi utvecklar ledande företag- We develop leading businesses

AHLSTRÖM CAPITAL SÄLJER SITT INNEHAV PÅ 65 % I AR PACKAGING TILL CVC CAPITAL PARTNERS30.5.2016 08:00Tiedote

Ahlström Capital har i dag meddelat att bolaget har undertecknat ett bindande avtal angående försäljning av sitt innehav i AR Packaging Group AB (”AR Packaging”) till fonder förvaltade av CVC Capital Partners (”CVC”). I enlighet med förvärvsvillkoren kommer de nuvarande ägarna Ahlström Capital och Accent Equity att sälja 100 % av bolaget till CVC. Transaktionen är villkorad av sedvanligt myndighetsgodkännande.