Ähtäri ZooÄhtäri ZooÄhtäri Zoo

Ähtäri Zoo-jättepandornas flygresa till Finland gick bra

Ähtäri Zoos efterlängtade Snowpanda-par Lumi (Jin BaoBao) och Pyry (Hua Bao) anlände till Helsingfors-Vanda flygplats på förmiddagen. Pandornas resa från Kina till Finland förlöpte som planerat.

Lumi (Jin BaoBao) i Kina Foto: Anna Palmroth

Pandornas resa påbörjades redan onsdagen den 17 januari vid Dujiangyan Panda Center. De reste först till Chengdu flygplats och därifrån med flyg 6 500 km till Helsingfors. Pandorna transporterades till Finland av DHL, som deltagit i flera transporter av pandor.

Pandorna behövde inte klara av den långa resan till Finland på egen hand. Tillsammans med pandorna reste Ähtäri Zoos pandaskötare Anna Palmroth och veterinär Heini Niinimäki. Även en veterinär och en pandaskötare från Kina deltog i resan.

- Flygresan förlöpte lugnt, eftersom pandorna var omgivna av välbekanta personer. Under resan fick pandorna givetvis även mat och dryck. Pandorna bjöds på sina favoritsnacks: bambu, morot, äpple och pandakakor, berättar Anna Palmroth.

Lumi och Pyry togs emot med pompa och ståt

I Finland arrangerades en välkomstceremoni för pandorna med inbjudna gäster från Kina och Finland.Från Helsingfors-Vanda flygplats fortsatte pandorna sin resa till Ähtäri Zoo.

- Då pandorna anländer till Ähtäri Zoo får de egna inhägnader inomhus, där de bjuds på färsk bambu för att de ska känna sig som hemma. Under de första dygnen observerar vi noga pandornas beteende och aptit, fortsätter Palmroth.

Veterinären och djurskötaren från Kina stannar i Ähtäri i ungefär en månad.

- De hjälper oss finländare med allt som har med pandorna att göra och ser till att vi har tillräcklig kompetens för att ta hand om pandorna.

Allmänheten kan beundra Snowpandorna Pyry och Lumi första gången lördagen den 17 februari. Biljetter till Pandahuset kan köpas på Ähtäri Zoos webbplats och lippu.fi.

Ähtärin Eläinpuisto Oy – Ähtäri Zoo
Kari Vainio, tf. verkställande direktör
kari.vainio@ahtarizoo.fi
tfn + 358 40 560 8455