Ähtäri ZooÄhtäri ZooÄhtäri Zoo

Ähtäri Zoon isopandojen lento Suomeen sujui hyvin

Ähtäri Zoon odotettu Snowpanda -pariskunta Lumi (Jin BaoBao) ja Pyry (Hua Bao) saapuivat Helsinki-Vantaan lentokentälle aamupäivällä. Pandojen matka Kiinasta Suomeen sujui suunnitellusti.

Kuvassa Ähtäriin saapuva isopanda Lumi (Jin BaoBao) ennen lähtöään Kiinasta. Kuva: Anna Palmroth

Pandojen matka alkoi Dujiangyan pandakeskuksesta jo keskiviikkona 17.1. Ne matkustivat ensin Chengdun lentokentälle, mistä ne lensivät 6500 km Helsinkiin. Suomeen pandat kuljetti DHL, joka on osallistunut useisiin pandojen siirto-operaatioihin.

Pandat eivät taittaneet pitkää matkaansa Suomeen yksin. Yhdessä niiden kanssa matkustivat Ähtäri Zoon pandahoitaja Anna Palmroth ja eläinlääkäri Heini Niinimäki. Mukana olivat myös kiinalainen eläinlääkäri ja pandahoitaja.

- Lento sujui rauhallisesti, sillä tuttujen ihmisten läsnäolo rauhoittaa pandoja. Matkan aikana pandat saivat tietysti myös ruokaa ja juomaa. Eväinä oli niiden herkkuja eli bambua, porkkanaa, omenaa ja pandakakkuja, kertoo Anna Palmroth.

Lumille ja Pyrylle juhlava vastaanotto

Suomessa pandoille järjestettiin tervetulotilaisuus, johon osallistui kutsuvieraita Kiinasta ja Suomesta. Helsinki-Vantaan lentokentältä pandat jatkoivat matkaansa Ähtäri Zoohon.

- Kun pandat saapuvat Ähtäriin, ne pääsevät omiin sisätarhoihinsa, joissa niille on tarjolla tuoretta bambua kotiutumisen helpottamiseksi. Ensimmäisten vuorokausien aikana tarkkailemme pandojen käyttäytymistä ja ruokahalua intensiivisesti, Palmroth jatkaa.

Kiinalainen eläinlääkäri ja hoitaja jäävät Ähtäriin noin kuukaudeksi.

- He opastavat meitä suomalaisia kaikissa pandoihin liittyvissä asioissa ja varmistavat vielä, että meillä on riittävä osaaminen pandojen hoitoon.

Yleisö pääsee ihastelemaan Snowpandoja Pyryä ja Lumia ensimmäistä kertaa lauantaina 17.2. Pandatalon liput ovat myynnissä Ähtäri Zoon verkkosivuilla sekä lippu.fissä.

Ähtärin Eläinpuisto Oy – Ähtäri Zoo
Kari Vainio, vt. toimitusjohtaja
kari.vainio@ahtarizoo.fi
puh. + 358 40 560 8455