Äidit ilmaisevat ihanteitaan lastensa muotikuvissa somessa
Äidit jakavat sosiaalisessa mediassa lapsistaan muotikuvia, joissa yhdistyvät perhekuvien perinteet ja muotikuvien kaupallinen symboliikka. Jyväskylän yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkimuksessa selvitettiin, miten viime vuosina yleistynyt ilmiö on yhteydessä kulutukseen, vanhemmuuteen ja lapsuuteen sekä lasten yksityisyyteen.
Tutkimuksessa haastateltiin 16 suomalaista äitiä, joilla on lastenvaatteisiin keskittyvä Instagram-tili ja jotka jakavat tileillä sisältöä aktiivisesti.
Tulosten mukaan lasten muotikuvissa ilmaistaan äitien makua, esteettisiä taitoja ja arvoja, mutta myös samaistutaan omaan viiteryhmään ja säilötään muistoja itsestä ja lapsista. Tutkimuksen keskeinen käsite on ”sharenting”, joka muodostuu sanoista ”sharing” -jakaminen ja ”parenting” -vanhemmuus. Käsitteellä viitataan vanhempien käytäntöihin kuvata lapsiaan ja jakaa kuvia sosiaalisessa mediassa. Kuvauskäytäntöihin sisältyvät kuvauspaikan- ja vaatteiden valinta sekä kuvien ottaminen, käsittely ja julkaisu.
– Kuvauskäytännöt korostavat kuvien luonnetta rakennettuina esityksinä. Ne toimivat äideille välineenä ilmaista omaa elämäntyyliä ja arvoja sekä vallitsevia kaupallisia ja sosiaalisen median trendejä. Niiden kautta voidaan vahvistaa omaa identiteettiä ja vanhemmuutta sekä luoda yhteyttä muihin äiteihin, väitöskirjatutkija Minna Kallioharju toteaa.
Hyödyntämällä perhekuvien ja muotimainosten visuaalista symboliikkaa kuvat viestivät perinteisiä lapsuuden ihanteita kuten aitoutta ja luonnollisuutta. Vaikka äidit tiedostivat, että kuvat esittävät arjesta parhaita puolia, Instagram-tili nähtiin päiväkirjan ja valokuva-albumin tapaan myös muistojen tallentajana.
– Äidit olivat tietoisia jakamisen mahdollisista negatiivisista seurauksista, mutta muotikuvat koettiin niiden esteettisyyden ja positiivisuuden vuoksi pääosin harmittomaksi sisällöksi. Osa äideistä suhtautui myös kriittisemmin lastensa kuvien jakamiseen ja vältti esimerkiksi kuvaamasta lapsen kasvoja, Kallioharju kertoo.
Tutkimus on herättänyt paljon huomiota, ja artikkelia ladattiin jo ensimmäisen viikon aikana yli 2000 kertaa.
Tutkimusta olivat rahoittaneet Koneen säätiö, Suomen Akatemia sekä Suomen Akatemian yhteydessä toimiva Strategisen tutkimuksen neuvosto.
Lisätietoja:
Väitöskirjatutkija Minna Kallioharju, minna.k.kallioharju@student.jyu.fi
puh. +358-46-909 9618
Alkuperäisjulkaisu:
Kallioharju, M., Wilska, T.-A. and Vänskä, A. (2023), "Mothers’ self-representations and representations of childhood on social media", Young Consumers, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/YC-06-2022-1541
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiJyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Kvanttipäivässä pääsi testaamaan kvanttitietokoneen simulaattoria - tutkijan mukaan kvanttiteknologiaa on 10 vuoden päästä käytössä monessa paikassa19.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa juhlistettiin kansainvälistä kvanttipäivää 12.4. Resonate-tapahtumassa, jossa oli mahdollista tutustua kvanttiteknologian tutkimukseen, testata kvanttitietokoneen simulaattoria ja pelata kvanttifysiikkaa hyödyntäviä pelejä. Informaatioteknologian tiedekunnan professori Teiko Heinosaaren mukaan kvanttiteknologian sovelluksia tullaan näkemään käytössä usealla eri alalla luultavasti seuraavan 10 vuoden aikana.
Jyväskylän yliopisto laajentaa suosittua kauppatieteen koulutustaan – uusi englanninkielinen kandidaattiohjelma hakuun keväällä 202517.4.2024 08:59:58 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu JSBE avaa mahdollisuuden englanninkielisiin kandidaattiopintoihin. Uusi kandidaattiohjelma ”Business Innovation and Sustainability” toteutetaan kokonaan englanniksi. Koulutukseen valittu voi jatkaa opintojaan aina maisterintutkintoon saakka.
Tiedeilta 7.5. Hyvä mieli terveessä kehossa?16.4.2024 09:15:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston Tiedeillassa otetaan selvää, miten kehon toiminta vaikuttaa ihmisen aivoihin. Miten liikunta vaikuttaa aivoihin? Miten keho ohjaa oppimista? Mikä on kehoaisti ja miten tarkasti sitä kannattaa kuunnella?
Väitös: Kirkkaampia fluoresoivia väriaineita soluissa tapahtuvien muutosten ja vuorovaikutusten havaitsemiseen16.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston kemian alan väitöstutkimuksessa Johanna Alaranta keskittyi tutkimaan fluoresoivia väriaineita, joiden avulla voidaan tutkia erilaisia biologisia kohteita, kuten virusten toimintamekanismeja. Näiden prosessien ymmärtäminen auttaa kehittämään uusia entistä tarkempia ja turvallisempia rokotteita ja lääkkeitä.
Paikallaanolo kuormittaa nuoren sydäntä - Reippaalla ja rasittavalla liikunnalla ehkäistään sydänsairauksia15.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Tuoreen suomalaistutkimuksen mukaan runsas paikallaanolo ja vähäinen liikunta lapsuudesta saakka kuormittavat sydäntä nuoruudessa. Korkea sydämen kuormitus ennustaa sydämen vajaatoimintaa ja muita sydänsairauksia. Tulosten valossa erityisesti reippaan ja rasittavan liikunnan lisääminen lapsuudesta alkaen on tärkeää sydämen toimintahäiriöiden ennaltaehkäisemiseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme